۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۲۸۲۵۳
به مناسبت ماه محرم؛

رمز و راز ابديت عاشورا

امام حسين عليه السلام و عاشورايش را بايد از زاويه خليفه الهي و تجلي صفات الهي شناخت تا ولايت و حبّش قامت و قاموس زندگي انسان شود.
عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز،‌ كشتن يا كشته شدن ماجراي تازه اي نيست كه واقعه عاشورا به دلیل آن براي بشر برجسته شده باشد. پیش از آن هابيل و قابيل اين امر را تجربه كرده اند، بايد ديد چرا عاشورا براي بشریت پس از چهارده قرن هنوز پرچم حركت به سوي پيروزي بوده و رفته رفته بشر احساس مي كند، پرچم سرخ كربلا بر تارك انسانيت درخشيده و خواهد درخشيد.

چرا خورشيد كربلا روز به روز پرفروغ تر مي شود و اميد را برای برخي نابخردان به يأس مبدل ساخته است؟! اين پرسشي است كه هر انساني اگر با واقعه كربلا آشنا باشد، از خود مي پرسد و در تكاپو و جستجو برای یافتن پاسخ آن است، جواب قانع كننده اي که بتواند اذهان پرسشگر انسان امروز را به آرامش برساند.

مگر كشتارهاي وقيحانه تر و یا نسل‌کشی های تاریخ معاصر، پس از واقعه كربلا رخ نداده است؟ اما چرا آسمان در شهادت امام حسين(ع) خون مي گريد؟ اين سؤال تنها يك جواب دارد و آن اين‌ است كه خليفه خدا را روي زمين كشتند، صفات الهي كه در حضرت سیدالشهدا(ع) متجلي بود را در مسلخ عشق ذبح كردند. اگر به منشور جهاني امام حسين (ع) در قتلگاه كربلا توجه شود، راز و رمز بقا و ابديت عاشورا احراز مي شود.

امام مي فرمايند: «یا شيعه آل ابي سفيان! ان لم يكن لكم دين وكنتم لا تخافون المعاد فكونوا احرارا في دنياكم وارجعوا الي احسابكم ان كنتم عرباكما تزعمون ... انا الذي اقاتلكم وتقاتلوني .النساء ليس عليهن جناح فامنعوا عناتكم عن التعرض لحرمي مادمت حيّاً »

امام حسين (ع) وقتي مشاهده كرد به خيمه ها حمله ور شده اند، فرمود: «اي پيروان خاندان ابي سفيان ! اگر دين نداريد واز روز جزا نمي هراسيد لااقل در زندگي آزادمرد باشيد و اگر خود را عرب مي پنداريد به نياكان خود بينديشيد. شرف انساني خود را حفظ كنيد. اكنون من با شما مي جنگم و شما با من مي جنگيد و اين زنان گناهي ندارند تا من زنده هستم به اهل بيت من دست نيازيد و از تجاوز اين ياغيان جلوگيري كنيد».

اين سخنان امام حسين(ع) در واقع پيام عمومي و منشور جهاني است كه از قتلگاه كربلا به همه جهانيان و در همه زمان ها صادر شده است، اگر معتقد و پاي بند به قوانين الهي و دستورات آسماني نیستید، لااقل بايد حدود انساني و ملي خويش را مراعات كنید و به اصطلاح تابع قوانين بين المللي باشید. يعني اعلاميه حقوق بشر 14 قرن پيش از يك قتلگاه صادر شده است.

پس خواهیم یافت که عمق فاجعه بستگي به اين دارد که چقدر انسانيت وكمالات انساني در آن حادثه آسيب ديده است و چه كسي در آن كشته شده است. به دلیل همین حقايق است كه امثال گاندي امام حسين(ع) را الگوي انقلاب خود مي داند و آنتوان بارا نويسنده مسيحي در كتاب خود به نام «حسين در انديشه مسيحي » مي گويد: اگر حسين عليه السلام، از ما بود در تمام زمين براي او منبر و پرچم برمي افراشتيم و مردم را با نام «حسين» به مسيحيت فرا مي خوانديم.

امام حسين عليه السلام و عاشورايش را بايد از زاويه خليفه الهي و تجلي صفات الهي شناخت تا ولايت وحبّش قامت و قاموس زندگي انسان شود، معناي حديث پيامبر گرامي اسلام(ص) كه مي فرمايد «حسين ُ منّي و أنا من حسين» اين است كه رسالت آن بزرگوار محمّديه الوجود و حسينيه البقاء است./۹۳۵/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات