۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۵۲۸۴۱۹
آیت الله جاودان:

اهل بیت خلیفةالله کامل هستند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اهل بیت(ع) خلیفةالله کامل هستند، گفت: اگر انسان از خلیفۀ کامل پیروی کند و در تمام امور جا پای آن بزرگواران بگذارد، بیشتر به ایشان نزدیک می‌شود.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، سه شنبه شب در مراسمی که به مناسبت شهادت مظلومانه امام حسین(ع) در حسینیه مرحوم مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: خداوند انسان را خلیفة الله قرار داد.

وی افزود: خداوند این استعداد را تنها در وجود انسان قرار داد اما آیا همه انسان‌ها می‌توانند به این مقام عظیم دست یابند؟

آیت‌الله جاودان با استناد به آیات الهی بیان داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: من در زمین خلیفه‌ای قرار خواهم داد، فرشتگان خطاب به حضرت حق گفتند: آيا در آن كسی را می‏ گماری كه در آن فساد انگيزد و خون‌ها بريزد؟ در حالی که ما تورا تسبیح می‌گوییم؛ سوال فرشتگان به سبب آگاهی آنان از ذات انسان است که مجموعه‌ای از غرایز، فهم و عقل است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فرشتگان خداوند را از حمدی که می‌کنند منزه می‌کنند، اظهار داشت: فرشتگان پس از تسبیح خداوند به حضرت حق عرضه داشتند بارالها؛ آنچه گفتیم لایق تو نیست و تو منزه هستی از آنچه بیان کردیم.

وی ادامه داد: ائمه اطهار(ع) تنها افرادی هستند که حمدشان صحیح بوده و توصیفی که از خداوند می‌کنند درست است بنابراین تنها آنان هستند که می‌توانند خدا را چگونه توصف کنند. آنان از ابتدای عمر خدا را حمد کرده‌اند.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: خداوند در پاسخ به فرشتگان فرمود: «من چيزی می‏دانم كه شما نمی‏ دانيد» خداوند همه اسماء را به حضرت آدم(ع) آموخت و این وجه تمایز خلیفه و سایرین است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه فرشتگان محدود هستند اما انسان حدی ندارد، گفت: انسان در بدی می‌تواند بدتر از حیوان و بدتر از سنگ شود؛ اما در طریق خوبی هم می‌تواند به بی‌نهایت برود اگر همت داشته باشد. برای فرشتگان این امکان نیست که تعلیمی که به حضرت آدم(ع) داده شده، به آنان نیز داده شود.

وی با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) پرندگان را زنده می‌کرد، اظهار داشت: حضرت ابراهیم(ع) خلیفه خداوند در اسم «محیی» حضرت عیسی(ع) علاوه بر اسم «محیی» در اسم «شافی» هم خلیفه خداوند بودند. یعنی به ایشان تنها این اسماء را تعلیم داده بودند اما به ائمه اطهار(ع) تمام اسمای الهی را تعلیم کردند بنابراین ایشان خلیفۀ کامل هستند.

آیت الله جاودان در پایان خاطر نشان کرد: اگر ما هم از این خلیفۀ کامل پیروی کنیم و در تمام امور جا پای آن بزرگواران بگذاریم، بیشتر به ایشان نزدیک می‌شویم تا جایی که می‌شویم مثل میثم که امیرالمؤمنان علی(ع) به وی فرمودند: أنت معی فی درجتی./813/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات