۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۵۲۸۴۴۹
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی:

دغدغه مند بودن برای درک هدف آفرینش انسان را از زندگی حیوانی نجات می دهد

امام جمعه موقت اصفهان گفت: انسان هایی که دغدغه معرفت داشتن به از کجا آمدن، در کجا بودن و به کجا رفتن را دارند، با دریافت پاسخ صحیح می توانند از این دغدغه رهایی یابند؛ برخی از انسان ها زندگی حیوانی انتخاب کرده اند و هیچ دغدغه ای نسبت به سؤالاتی که از درون برایشان ایجاد می شود ندارند.
میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: انسان حقیقت جو، حقیقت را می یابد.

وی در ابتدا افزود: انسان هایی که دغدغه معرفت داشتن به از کجا آمدن، در کجا بودن و به کجا رفتن را دارند، با دریافت پاسخ صحیح می توانند از این دغدغه رهایی یابند؛ برخی از انسان ها زندگی حیوانی انتخاب کرده اند و هیچ دغدغه ای نسبت به سؤالاتی که از درون برایشان ایجاد می شود ندارند؛ هدف از خلقت انسان ها خوردن، آشامیدن و برخورداری از لذت های مادی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی اذعان کرد: فرقه ها و صاحبان تفکرهای مادی گرایانه معتقد هستند عالم هستی خود به خود ایجاد شده است و قوانین حاکم بر طبیعت را عامل جریان یافتن و خلق شدن موجودات می دانند؛ بزرگان این تفکرات پست، معتقد هستند انسان یکسری تکاملات وجودی را سپری کرده و به این شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، رسیده است.

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به تفکرات مادی گرایانه ابراز کرد: اگر طبیعت خالق است، خالقِ طبیعت چه کسی است، چرا همه چیز این قدر دقیق و حساب شده تحت قوانین منظم پیش می رود؛ قوانین کلی و جزئی به قدری حساب شده است که ذره ای خدشه می تواند نظم یک موجود یا نظم عالم هستی را به هم بریزد.   

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: فردی مادی گرا خدمت امام صادق(ع) رسید، امام از او پرسیدند عالم را چه کسی خلق کرده است، آن شخص گفت طبیعت، امام صادق(ع) پرسیدند آیا طبیعت شعور دارد، آن شخص با توجه به آن چیزی که می دانم طبیعت و آن چه در طبیعت است شعور دارد، امام صادق(ع) خطاب به آن شخص فرمودند، تو موحد هستی ولی راه را اشتباه رفته ای.

وی با بیان این که انسان حقیقت جو، حقیقت را می یابد، اظهار کرد: برخی این سؤال را مطرح می کنند که به چه دلیل باید به فکر معرفت پیدا کردن به خدا باشیم؛ پاسخ این سؤال کاملاً بدیهی است که انسان فطرتاً به گونه ای آفریده شده که به دنبال پرستش معبود است و لازم است بهترین معبود را برای خودش انتخاب کند تا دچار انحراف نشود؛ میلیون ها انسان نخبه در دنیا به دنبال کشف حقایق مخلوقات هستند و به طور کلی می توان گفت چیزی در دنیا وجود ندارد که مورد پژوهش قرار نگرفته باشد؛ چگونه برای به دست آوردن حقایق مخلوقات تلاش کنیم ولی در شناخت خالق هیچ گونه تلاشی از خودمان نشان ندهیم.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان این دلایل خدایابی تشریح کرد: انسان به سه دلیل باید به دنبال شناخت خداوند حرکت کند، اولین دلیل عقل است، دومین دلیل فطرت است و سومین دلیل عاطفه است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: عقل انسان می نمایاند که نظم دقیق و بی نظیر در چیزی میسر نمی شود مگر به وجود یک موجود دقیق و عالم؛ قرآن در آیات متعددی روی مسائل عقلی برای خداشناسی تکیه می کند و اهل بیت(ع) به عنوان افرادی که دارای حیات طیبة هستند راه عقلی خداشناسی را به عنوان یک راه مهم و مؤثر معرفی کرده اند./867/پ202/ب1

ارسال نظرات