۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۲۸۶۵۱
استاد سطح عالی حوزه علمیه:

سلوک، سیر به سوی عالم توحید است

استاد حوزه علمیه گفت: سلوک همان سیر به سوی عالم توحید و رهیدن از کثرات و توجه به عالم وحدت است که این سیر مرحله به مرحله است.
آیت الله اخوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس اخوان استاد حوزه علمیه در مراسم  بعد از نماز ظهر امروز که در حوزه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: اینکه ولیّ مقتول چه کسی است و چه کسی می‌تواند به دفاع از او خونخواهی کند؛ در احکام شرعی آمده کسانی که به ترتیب از او ارث می‌برند از طایفه ذکور در خونخواهی او اولویت دارند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: کسی که وارث اول است و میراث اول به او می‌رسد او در امر خونخواهی به دیگران مقدم است. در مورد امام حسین(ع)، خداوند متعال خونخواه ایشان ذکر شده است. این خود یکی از مباحثی است که در زیارت عاشورا اهمیت زیاد آن وارد شده است.

وی در ادامه ابراز داشت: در آیات و روایات متعدد با موضوع وراثت خداوند متعال مواجه و رو به رو می‌شویم "ولله میراث السموات و الارض" یعنی هر آنچه در آسمان و زمین است به ذات ذوالجلال منتهی می‌شود.

آیت الله اخوان در ادامه گفت: اینها برای منتهی شدن به ذات احدیت مراتبی را طی می‌کنند که از عالم کثرت تا وحدت است و همان طباق کثرت تا وحدت است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اینکه خداوند متعال خلقت را طبقه طبقه آفریده به این معناست که تا عالم توحید راه زیاد است و آنچه به عنوان سلوک گفته می‌شود همین است در صورتی که ذهنیت برخی از سلوک، یک سری کشف و کرامات است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این ذهنیت از سلوک مورد مذمت واقع شده است که تلقی غلطی است. سلوک همان سیر به سوی عالم توحید و رهیدن از کثرات و توجه به عالم وحدت است که این سیر در نوع خود طبقه طبقه و مرحله مرحله است./۹۶۶/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات