مدیران ارشد حوزه نظام آموزشی را سرلوحه کار خود قرار دهند

حجت الاسلام رضا کاظملو مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به آسیبهای طلبگی و رفع سرگردانیهای طلاب گفت: نخستین کار مربوط به مسؤولان حوزه است که باید هنگام ورود و ثبت نام حوزه و اهداف آن را برای مراجعه کننده تبیین کرده و عنوان کنند که سیستم حوزه تربیت سرباز برای مکتب امام زمان(عج) است.
وی در ادامه با اشاره به تلاش خالصانه طلاب در جهت تبلیغ امر دین افزود: طلاب باید هر کجا که امام زمان(عج) دستور میدهد خدمت خالصانه کرده و همواره رضای خداوند متعال را در نظر بگیرند و به دنبال مدرک گرایی و بدست آوردن موقعیت شغلی نباشند.
حجت الاسلام کاظملو در ادامه با بیان اینکه طلاب موفق هیچگاه دچار سرگردانی نخواهند شد اظهار کرد: طلبه اگر تمام فکر و ذهنش را به تحصیل علم معطوف کند و همواره در جهت تهذیب نفس تلاش و کوشش مستمر داشته باشد ضمن اینکه در امور خود به نتایج مثبت دست پیدا میکند هیچگاه دچار سرگردانی و آشفتگی نخواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای مدیران ارشد حوزه در خصوص نظام آموزشی ابراز کرد: مدیران ارشد حوزه باید نظام آموزشی حوزه را سرلوحه کار خود قرار دهند چون برخی از مسائل حوزوی ممکن است موافق طبع جامعه امروز نباشد از این رو مسؤولان باید در پذیرش طلبه و تقسیم مدارس و هماهنگ کردن حوزههای علمیه با جامعه امروز تلاش کنند.
مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین در ادامه تببین صحیح از عملکرد حوزهها را موجب گرایش مردم به این مراکز دینی دانست و تاکید کرد: اگر مسؤولان ما حوزههای علمیه را خوب و کامل برای جامعه تعریف کرده و هدف از آن را تربیت فقیه و تفقه در دین معرفی کنند جامعه هم به سمت حوزههای علمیه گرایش پیدا خواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به عوامل نشاط معنوی و علمی در طلاب جوان تاکید کرد: برخورد مسؤولان حوزه با طلاب در این مورد بسیار مهم است مدیران حوزه باید با طلاب به گونهای رفتار کنند که موجب نشاط در طلبه شود خودی نبودن رفتار مسؤولان با طلاب نشاط را از طلبه گرفته و او را منزوی خواهد کرد.
حجت الاسلام کاظملو در ادامه با اشاره به همکاری استاد و طلبه در جهت تعالی علمی و اخلاقی تصریح کرد: در سنت حوزه وجود استاد به عنوان راهنما برای طلبه یک ارزش و افتخار محسوب میشود پیمودن مسیر طلبگی بدون استاد بسیار مشکل و طاقت فرسا است از این رو فضای علمی و پژوهشی حوزه همکاری طلبه و استاد را توام با همدیگر طلب میکند.
وی در پایان گفت: وجود مراکز تخصصی قسمتی از کار مفیدی است که حوزهها در تربیت طلاب میتوانند از این مراکز بهرهمند شوند اما یک طلبه اگر دروس عمومی را با دقت و توجه بگذارند بدون نیاز به این مراکز هم میتواند از جهت علمی و معرفتی ارتقا پیدا کند./873/ت۳۰۲/ب۱