۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۵۲۸۷۶۱
راوی دوران دفاع مقدس:

تدوین خاطرات شفاهی دفاع مقدس فدای فعالیت‌های آماری مسؤولان شده است

راوی دوران دفاع مقدس با انتقاد از رویکرد حاکم بر گردآوری و نشر خاطرات رزمندگان جنگ تحمیلی، گفت: در تدوین و انتشار خاطرات شفاهی دفاع مقدس کیفیت فدای ارائه آمار عملکرد و بیلان کاری مسؤولان مرتبط شده است.
مریم کاتبی

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، خبرنگار مریم کاتبی از امدادگران دفاع مقدس و همرزم جاویدالاثر احمد متوسلیان، امروز در جمع مسؤولان حوزه هنری خراسان شمالی، با اشاره به وضعیت تاریخ شفاهی دفاع مقدس در کشور، اظهار داشت: متأسفانه اکنون در بسیاری از شهرهای کشور به‌ویژه در تهران درزمینهٔ خاطرات و روایات دوران دفاع مقدس و جنگ به‌صورت کلیشه‌ای کار می‌کنند و این مسئله را لوث کرده‌اند؛ فقط برای اینکه مسؤولان و متولیان امر برآورد کاری و بیلان کاری داشته باشند.

وی افزود: من به‌عنوان راوی دفاع مقدس برای بیان خاطرات جنگ تحمیلی به همه جا از دبستان گرفته تا دانشگاه می‌روم، فقط برای اینکه روزی حسرت نگفتن حقایق این دوران را نخورم؛ زیرا به نظر من اگر یک نفر هم مظلومیت بچه‌های جبهه را بفهمد و از آنها تأثیر بگیرد خیلی ارزش دارد.

کاتبی با انتقاد از افزایش بی‌رویه کتاب‌های نه‌چندان کیفی در مورد دوران دفاع مقدس و جنگ، اضافه کرد: جای تأسف دارد که در مورد دفاع مقدس همه به‌عنوان نویسنده به‌صورت فرمالیته و بدون توجه به اینکه آیا این کتاب خواننده هم دارد، کتاب نوشته‌اند و مکتوبات در این زمینه خیلی زیاد شده است؛ اما خواننده کم دارد، فقط برای اینکه برآورد کاری داشته باشند.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال حوزه هنری یک استان در سال جاری از 15 کتاب رونمایی کرده است سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا خواننده‌ها مشتاق پیگیری و مطالعه کتاب‌های شما هستند؟ کتاب‌ها را چگونه توزیع و پخش می‌کنید؟

کاتبی تصریح کرد: همچنین نکته دیگری که باید در گردآوری خاطرات رزمندگان دفاع مقدس توجه شود این است که باید در بیان وقایع آن دوران واقعیت‌ها را بیان کرد.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال من به اجبار مادرم و فقط برای یک هفته با هدف کمک به بیماران بیمارستان سنندج به جبهه رفته بودم و روزهای اول به دلیل اینکه می‌ترسیدم می‌گفتم می‌خواهم از این منطقه بروم و از اینجا متنفرم؛ ازاین‌رو اصرار دارم این مطالب در کتاب خاطراتم گفته شود؛ زیرا فقط با بیان واقعیت‌ها می‌توانم به نسل امروز در شناسایی دوران دفاع مقدس کمک کنم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه مسؤولان برآورد کاری می‌خواهند و تعداد و کمیت کار برای آنها اهمیت دارد و به کیفیت آثار توجه ندارند، آنها برگشت دو دانشجو را نمی‌خواهند بلکه می‌خواهند اعلام کنند که 200 دانشجو برگشتند؛ اما از نظر ما حتی اگر دو نفر هم ارزش و جایگاه بچه‌های جبهه و جنگ را بدانند خیلی ارزش دارد.

کاتبی اظهار داشت: گاهی می‌بینیم که با وجود این تعداد کتاب هنوز فرزندان شهدا نمی‌دانند پدرانشان چه اخلاق و رفتاری داشته و در جبهه‌ها چه کارهایی انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در چنین شرایطی مسؤولان و متولیان امر فقط در حال مقایسه برآورد کاری هستند که به‌عنوان مثال خراسان جنوبی امسال سه همایش برگزار کرده و ما دو همایش داشتیم یا اینکه ما پنج کتاب چاپ کردیم و آنها 10 کتاب منتشر کرده‌اند، بدون توجه به اینکه خواننده دارند یا ندارند.

این راوی دوران دفاع مقدس افزود: اینکه حوزه هنری تهران در سال 200 تا 300 کتاب درزمینهٔ جنگ و دوران دفاع مقدس چاپ می‌کند و راویان را وادار به تعریف خاطرات می‌کنند اقدام مناسبی است؛ اما چند نفر این کتاب‌ها را می‌خوانند؟

کاتبی اضافه کرد: مشکل اصلی در این زمینه این است که مسؤولان برآورد کاری می‌خواهند؛ درنتیجه نویسنده‌های خاطرات دفاع مقدس تلاش کافی نکرده و به کیفیت آثار توجه نمی‌کنند؛ در صورتی که اگر شما در سال یک کتاب، یک فیلم یا یک نوشته داشته باشید ولی تأثیرگذار باشد و جزء اسناد انقلاب بماند خیلی بهتر است./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات