۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۵۲۸۷۷۲
استاد حوزه علمیه خواهران:

برخی مطالب درباره واقعه عاشورا سندیت تاریخی ندارد

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که برخی مطالب درباره واقعه عاشورا سندیت تاریخی ندارد، بیان این مطالب را سبب تحریف چهره عاشورا و سوء استفاده دشمنان دانست.
عزاداری محرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شاه جعفری پیش از ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به آداب صحیح عزداری امام حسین(ع) در محضر ائمه معصوم(ع) گفت: عزاداری برای امام حسین(ع) دارای سابقه ای دیرینه است و تمامی ائمه معصوم(ع) محفل عزای امام حسین(ع) را بر پا کرده اند.

وی با اشاره به آداب عزاداری ائمه معصوم(ع) برای امام حسین(ع) تصریح کرد: ائمه معصوم از همان روز نخستین ماه محرم چهره محزون به خویش گرفته و لباس سیاه بر تن کرده و خانه خود را سیاه پوش می کردند به گونه ای که همگان با دیدن چهره ائمه معصوم و اهل بیت(ع) متوجه سوگوار شدن آنها و فرا رسیدن ماه محرم می شدند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: از امام رضا(ع) درباره شیوه عزاداری امام کاظم(ع) برای امام حسین(ع) پرسش شد که ایشان در پاسخ فرمودند«پدرم، چون ماه محرم فرا می رسید، خندان دیده نمی شد و همواره محزون بود تا روز دهم محرم، که روز مصیبت و حزن و گریه ایشان بود.

شاه جعفری سیره امام رضا(ع) را درباره عزاداری برای امام حسین(ع) تبیین کرد و افزود: دعبل خزاعی می گوید«روز عاشورا خدمت مولایم، علی بن موسی الرضا(ع) رسیدم؛ حضرت را دیدم که غمگین و محزون نشسته اند؛ یاران ایشان نیز همه غمگین اطرافشان حلقه زده بودند، وقتی مرا دیدند، فرمودند: «مرحبا بر تو ای دعبل«سپس جایی برای من باز کردند و مرا نزد خود نشاندند و سپس فرمودند: ای دعبل، دوست دارم شعری برایم بخوانی که این روزها، روز اندوه ما أهل بیت است و فرمودند: ای دعبل هر کسی بر مصیبت جدم، حسین علیه السلام گریه کند، خداوند گناهانش را بیامرزد. سپس حضرت بلند شدند و پرده ای میان ما و همسرانشان آویختند و اهل بیتشان را پشت پرده نشاندند، تا برای مصیبت جدشان گریه کنند سپس به من فرمودند: ای دعبل، مرثیه بخوان. پس من، گریان شدم و اشکم جاری شد و اشعارم را خواندم، امام رضا(ع) و أهل بیتشان نیز گریستند.»

وی افزود: براساس این حدیث ماه محرم ماه عزای اهل بیت(ع) بوده و اشک ریختن از روی معرفت بر امام حسین(ع) موجب ریزش گناهان انسان می شود و همانطور که از این روایت به دست می آید امام حسین(ع) هرگز کاری خلاف عقل انجام ندادند و کاری نمی کردند که سبب وهن در مذهب شود.

وی افزود: در مجلس عزای اهل بیت(ع) برای امام حسین(ع) همواره واقعیت های عاشورا و معارف دینی تببین می شد و گریه ائمه معصوم برای امام حسین(ع) گریه از روی معرفت بود و هیچگاه برای تأثر جمع مطلبی بیان نمی شد که خلاف واقع باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: متأسفانه امروز مداحان و بعضی از مبلغان مطالبی را درباره واقعه عاشورا بیان می کنند که سندیت تاریخی ندارد و بیان این مطلب نه تنها سبب تحریف چهره عاشورا شده بلکه شرایط سوء استفاده دشمنان را نیز فراهم می کند.

شاه جعفری با اشاره به اینکه انجام اعمالی مانند قمه زنی، انجام بعضی از کارهای خرافی در مجلس روضه حضرت قاسم(ع) و حضرت علی اکبر(ع) و بیان نکاتی درباره امام حسین(ع) که صرفا جنبه عاطفی داشته و تنها برای متأثر کردن مردم است از جمله کارهایی است که در زمره اعمال موهن مذهب جای گرفته و چهره دین و چهره تشییع را تحریف و تخریب می کند و باید دقت کرد که معرفت افزایی شاخصه عزاداری مطلوب برای امام حسین است./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات