۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۵۲۸۸۴۸
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

نقش سکوت خواص در شکل گیری واقعه عاشورا

استاد حوزه و دانشگاه سکوت خواص را از عوامل شکل گیری واقعه عاشورا عنوان کرد و گفت: مهم ترین وظیفه یک عالم دینی دفاع از حق با صدای بلند است که این دفاع نتیجه بخش خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) سکوت خواص را یکی از عوامل و علل شکل گیری واقعه عاشورا عنوان کرد و گفت: سکوت خواص چه قبل و چه بعد از واقعه عاشورا در ایجاد این واقعه و مظلومیت امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان نقس بسیار مهمی داشت.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: در هر جا که از امام حسین(ع) و مظلومیت ایشان دفاع شد این دفاع نقش بسیار مؤثر و اثرگذاری در تبیین ابعاد مختلف نهضت حسینی و جایگاه امام حسین(ع) به عنوان امام برحق جامعه اسلامی داشت.

وی تصریح کرد: در مجلس عبیدالله که عبدالله بن عفیف ازدی از اهل بیت(ع) یک تنه به دفاع برخاست و خطاب به ابن زیاد بیان کرد که «ای پسر مرجانه، فرزندان پیامبر (ص) را می کشی و بر فراز منبر و مقام صدیقین تکیه می‌زنی و سخنان کفرآمیز بر زبان جاری می‌کنی» این دفاع بسیار اثر گذار بود و در افشای جنایت های عبیدالله بن زیاد و یارانش در کربلا و بیان مظلومیت اهل بیت(ع) و رسوا کردن عبیدالله بن زیاد نقش بسیار مهمی داشت.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی ادامه داد: همچنین در مجلس یزید که ابو برزه از اهل بیت(ع) دفاع کرد و حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) اقدام به افشاگری علیه یزید کردند کار به جایی رسید که همسر و دختران یزید سر مقدس امام حسین(ع) را با خود از مجلس بیرون برده آن را شست و شو داده و معطر کردند و پس از آن سر مبارک امام حسین(ع) را دفن کردند.

وی افزود: اگر تاریخ را به دقت مطالعه کنیم متوجه می شویم که خروج کاروان اسرا از شام با خروج آنها از کربلا تفاوت داشت و هنگامی که اهل بیت امام حسین(ع) قصد داشتند از شام خارج شوند برای آنها محمل و مرکب تدارک دیده شده بود و کاروان آنها دارای محافظ بود و این موضوع به خاطر دفاع جانانه از امام حسین(ع) و یارانشان در کربلا بود.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی ادامه داد: بنابراین مهم ترین وظیفه یک عالم دین این است که از حق با صدای بلند دفاع کند و این دفاع از حق قطعا نتیجه بخش خواهد بود همانطور که افشارگری و دفاع علمانه امام سجاد(ع) حضرت زینب(س) و دیگران در بیدارگری مردم پس از واقعه عاشورا نقش بسیار مهمی داشت و همانگونه که تاریخ گواه است در هر جا که حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) خطبه خواندند مردم آن شهر و مکان از کرده خود پیشمان شدند که مصداق بارز آن اهل کوفه و قیام هایی هستند که بعدها به خون خواهی از امام حسین(ع) صورت گرفت./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات