۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۵۲۸۹۳۱
آیت الله خاتمی:

تشییع پیکر شهید حججی پاسخ محکمی به ادعاهای دروغ رسانه های بیگانه بود

امام جمعه موقت تهران گفت: رسانه های بیگانه از مشاهده تشییع با شکوه پیکر شهید حججی مات و مبهوت مانده اند چون تحلیلشان این بود که شهادت دیگر در ایران ارزش به حساب نمی آید اما شهادت شهید حججی تمام بافته های آن ها را از بین برد.
آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه پنج شنبه در مراسم سوگواری هشتمین شب ماه محرم که در محل رواق امام خمینی(ره) بارگاه منور رضوی برگزار شد، با اشاره به تشییع با شکوه پیکر شهید محسن حججی در شهرهای ایران اسلامی، گفت: این تشییع نماد همان جمله شهید حججی بود که خطاب به فرزندش گفت «اگر خدا عاشق انسان شود، خوب او را خریدار است.»

امام جمعه موقت تهران افزود: این فضای عاشورایی که با تشییع پیکر شهید حججی در کشور به وجود آمده، فلسفه احیای قیام عاشوراست. رسانه های بیگانه از این صحنه ها مات و مبهوت مانده اند چون تحلیلشان این بود که شهادت دیگر در ایران ارزش به حساب نمی آید اما شهادت شهید حججی تمام بافته های آن ها را از بین برد و نشان داد که عاشقان شهادت هنوز هم محکم و استوار در صحنه هستند و از اسلام و نظام اسلامی حمایت می کنند.

دین عزیزترین دارایی انسان است

وی در ادامه اظهار کرد: راز اصرار اهل بیت(ع) بر احیای عاشورا، زنده ماندن این گفتمان است و یکی از ابعاد آن غیرت ملی و پاسداری از حریم دین است که عزیزترین دارایی انسان است چرا که به فرموده امیرمؤمنان(ع) زندگی با دین جریان دارد و بدون آن تنها نمای بی محتوایی از زندگی است. قهر با خدا به معنای بن بست در زندگی و آشتی با دین به مثابه آرامش است؛ همانطور که خداوند متعال در قرآن فرموده «ألا بِذِکرِالله تَطمَئِنّ القُلوب.»

آیت الله خاتمی با اشاره به فلسفه شهادت در راه خدا، یادآور شد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند «فإذا حَضَرَت بلیّه فَاجعلوا أموالکُم دون أنفسکم و إذا نزلت تازله فَاجعَلوا أنفسکُم دون دینکم واعلموا أنّ الهالک مَن هَلَک دینه و الحریب.» یعنی اگر گرفتاری و مشکلی برای شما پیش آمد و بین جان دادن یا از دست دادن مالتان مخیّر شدید، مالتان را فدای جانتان کنید اما اگر بین جان دادن و از دست دادن دین باید یکی را انتخاب می کردید، جان دادن را انتخاب کنید چون آن کسی که دینش از بین برود، حقیقتا غارت زده خواهد شد.

استقرار حکومت فاسد بزرگ ترین منکری بود که سیدالشهدا علیه آن قیام کرد

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش اصلی سخنان خود با بیان این که «سیدالشهدا(ع) در منشور جاوید نهضت حسینی هدف خود را غیرت دینی اعلام کردند»، گفت: امام حسین(ع) فرمودند «إنّما خِرجت لِطَلَب الإصلاح فی امّه جدی محمّد(ص) و اُرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر» یعنی برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام فرمودند.

وی در پاسخ به منطق های غلطی که قصد وارد کردن بر انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر دارند، خاطرنشان کرد: گاهی برخی افراد برای فرار از انجام این وظیفه می گویند «سری که درد نمی کند را دستمال نمی بندند»؛ در حالی که این نوع نگاه مصداق بی غیرتی است چرا که دین می گوید سر انسان برای دینداری درد می کند و زندگی او تنها با دین معنا پیدا می کند.

آیت الله خاتمی در تبیین هدف سیدالشهدا(ع) از قیام عاشورا افزود: امر منکری که سیدالشهدا(ع) برای مبارزه با آن قیام فرمودند، «حکومت فاسد» بود که مادر همه منکرات است و یک منکر جزیی قلمداد نمی شود. حکومت فاسد بستر همه فسادها اعم از فصاد اقتصادی، اجتماعی و سایر انواع فساد است.

انقلاب اسلامی قیام علیه حکومت فاسد پهلوی بود

امام جمعه موقت تهران فلسفه انقلاب اسلامی ایران را پیروی از قیام سیدالشهدا(ع) در مبارزه با حکومت فاسد دانست و گفت: امام حسین(ع) مبارزه با علت مفاسد را که همان «روی کار بودن حکومت فاسد» بود، راه درست می دانستند و در جریان انقلاب نیز همین مسأله وجود داشت. در زمان مبارزات انقلاب، جریانی وجود داشت که عشق به امام زمان(عج) داشتند اما مبارزه با علت فساد را رها کرده بودند و به مبارزه با معلولی به نام «بهاییت» مشغول بودند. حرف جریان خط امام(ره) خطاب به آن جریان این بود که «اگر با شاه مبارزه کنید، جریان بهاییت نیز در سایه این مبارزه نابد می شود» و همین اتفاق افتاد.

وی با یادآوری این نکته که جریان موسوم به «حجّتیه» علیرغم عشق به امام زمان(عج) با استناد به برخی روایات هرگونه قیام قبل از ظهور آن حضرت را محکوم می دانست، تصریح کرد: مقصود از روایاتی که مورد استناد آن جریان قرار داشت، مذمت قیام حق نیست؛ بلکه می خواهد بگوید پیروزی نهایی اسلام تنها در سایه حکومت حضرت مهدی(عج) حاصل می شود و تا زمان ظهور آن حضرت هیچ قیامی نمی تواند وضع جهان را تغییر دهد.

آیت الله خاتمی افزود: نابودی حکومت های گرگ صفت جهان که همواره بشریت را تهدید به نابود کردن جهان می کنند، تنها در سایه قیام امام زمان(عج) رقم خواهد خورد اما این به معنای نکوهش قیام های حق علیه باطل نیست؛ کما این که امام صادق(ع) از قیام زید تجلیل فراوان کرده و فرموده بودند «خدا عمویم زید را رحمت کند» و اساسا آن قیام با اجازه حضرت صورت گرفته بود.

وضعیت نظام اسلامی قابل مقایسه با حکومت فاسد پهلوی نیست

نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: به لطف خدا ملت بزرگ ایران به پا خاستند و با سرنگونی رژیم پهلوی، جریان بهاییت نیز به سوی زوال رفت. شاه پهلوی انسانی بهایی پرور بود و اصلا یکی از نخست وزیران او به نام هویدا که 13 سال نخست وزیر بود، بهایی بود و در نهایت نیز در اسراییل دفن شد.

وی در پایان تصریح کرد: کسانی که می گویند امروز وضعیت کشور بدتر از زمان پیش از انقلاب است، باید توبه کنند چرا که این سخن اهانت به خون شهداست. برخی افراد با دیدن مسائلی مانند بدحجابی می گویند امروز وضعیت از زمان شاه بدتر شده است؛ در حالی که این سخن یک قضاوت غلط است چرا که در زمان شاه در ماه مبارک رمضان فجایعی مانند جشن هنر شیراز اتفاق می افتاد و کارهایی انجام می دادند که زبان از بیانش شرم دارد./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات