۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۵۲۸۹۸۷
نگاهی به رسم و رسوم عزاداران حسینی در روز تاسوعا؛

آیین چهل منبر با بیش از ۷۰۰ سال قدمت

محرم ماه عزا و ماتم بوده و روزهای تاسوعا و عاشورا در این ایام اوج غم و ماتم عزاداران حسینی را در سراسر جهان به نمایش می گذارد و زنان لرستانی در روز تاسوعای حسینی با برگزاری آیین چهل منبر خود را در غم زینب کبری شریک می دانند.
چهل منبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، ماه محرم ماه «ایثار، شهادت و بهترین فرصت برای توبه، بازگشت از گناه، جهاد اکبر و «امر به‌ معروف و نهی از منکر» است.

نهضت حسینی احیاگر اسلام بود

محرم ماه خون و ماتم است، خون شهدای دشت کربلا که احیاگر اسلام بود و ایستادگی و مقاومت از درس های مهم نهضت عاشورا است، از دیگر درس های مهم نهضت حسینی تکلیف است، نسل های امروز که از واقعه عاشورا جا مانده اند، امروز با عاشورا شناسی و تفکر در نهضت حسینی باید نسبت به انجام تکلیف و وظیفه خود در برابر اسلام و ادامه راه شهدا آگاه باشیم.

با درس گرفتن از نهضت حسینی باید در جهت حفظ دین، درمیدان نبرد حق وباطل زن ومرد، پیر و جوان» در صحنه حاضر باشند و با الگو گرفتن از قیام امام حسین(ع) در راه حق و مبارزه علیه باطل گام بردارند.  

دشمن شناسی، بصیرت و هوشیاری در برابر توطئه های دشمن، عمل به تکلیف، ایستادگی و فریب رسانه های غربی را نخوردن، از دیگر درس های مهم نهضت عاشورا است.  

مردم لرستان در ایام محرم با حضور در دو هزار و 500 هیأت مذهبی به عزاداری می پردازند و مراسم عزاداری حسینی با محوریت روحانیان و مبلغان برگزار می شود و هدف از فعالیت و حضور مبلغان و روحانیان توجه به شعور حسینی در کنار شور حسینی است

عزاداران حسینی در شب های محرم با جمع شدن در هیأت ها و مساجد به عزاداری پرداخته و در سوگ واقعه کربلا به عزاداری می پردازند، هر روز با نزدیک شدن به شب های تاسوعا و عاشورا اوج عزاداری مسلمانان به ویژه شیعیان سراسر استانها، شهرها و محلات را فرا می گیرد، غم و ماتم عزاداران در هر شهر و دیاری به گونه ای متفاوت به نمایش گذاشته می شود.

و اما استان لرستان در شب تاسوعای حسینی سراسر ماتم و عزا است، پیر و جوان، زن و مرد و کودکان در مراسم عزاداری حسینی در روز تاسوعا عشق و ارادت خود را به اهل بیت(ع) به نمایش می گذارند.

گریه بر امام حسین(ع) آثار و برکات فراوانی در پی دارد و از مهم ترین این آثار بخشیدن گناهان می باشد، حضور در مراسم عزاداری حسینی باید همراه با معرفت باشد، معرفت به امام حسین(ع) انسان را به بالاترین مراتب انسانیت هدایت می‌کند.

نگاهی به رسم و رسوم عزاداران حسینی در روز تاسوعا

زنان لرستانی در روز تاسوعای حسینی به یاد اسارت زینب کبری(س) در امام زاده زیدبن علی(ع) خرم آباد گرد هم می آیند و با در دست داشتن چهل شمع و شکلات چهل منبر را سر می زنند، در این مسیر بانوان خرم آبادی با نقاب بر صورت و پای برهنه به عزاداری خود ادامه می دهند.

شعله های شمع چهل منبری نمادی از حزن زنان عزادار حسینی در خرم آباد  

اشک غم و ماتم عزاداران حسینی با آب شدن شمع هایی که در دست آنان می باشد، تسلی دل عزاداران حسینی است، مراسم چهل منبر بیشتر با شرکت بانوان و دختران برگزار می شود و این آیین که رسمی دیرینه بوده است، با مشارکت مردان نیز برگزار می شود.

مراسم چهل منبر در استان لرستان مخصوص شهرهای خرم آباد و بروجرد می باشد، منزل شهدا در محله باغ دختران میزبان عزاداران حسینی در روز تاسوعای حسینی است، در این منازل منبری در جهت قرار دادن شمع عزای بانوان برپا کرده و زنان با نظمی خاص و بدون هیج چگونه سخنی در این منبرها حاضر می شوند.

زنان خرم آبادی با خلوص نیت و شرکت در آیین چهل منبر خواسته های خود را از زینب کبری درخواست می کنند و از امام حسین(ع) و یارانش شفاعت می‌طلبند که این آیین به چهل منبر مشهور است تا تاسوعای دیگر حاجت آنان روا می شود.

حجت الاسلام مرتضی خاکباز، مدیرکل اوقاف لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: آیین چهل منبر هر سال در روز تاسوعای حسینی در صبح و عصر برگزار می وشد.

وی با بیان اینکه آیین چهل منبر رسمی دیرینه بوده و این آیین از گذشتگان دور در استان برگزار می شده است، افزود: در این آیین هر فرد به یاد اسارت اهل بیت(ع) چهل شمع در چهل منبر روشن می کند و حاجت خود را از اهل بیت(ع) درخواست می کند.

مدیرکل اوقاف لرستان با بیان اینکه قدمت آیین چهل منبر به بیش از 700 سال می رسد، اظهار داشت: این آیین نشان از عشق و ارادت زنان و مردان خرم آبادی نسبت به اهل بیت(ع) و خاندان عصمت و طهارت است./۹۴۵۹/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات