۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۵۲۹۱۵۷
نماینده مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

تفاوت میان نفس مطمئنه و یقین

آیت الله مهدوی با بیان اینکه تثبیت یقین نیازمند زمان است تا به مرتبه نفس مطمئنه برسد، گفت: زمانی که انسان به تازگی به حالت یقین رسیده است هنوز نفسش نفس مطمئنه نیست، اگر چه هیچ شکی دیگر در او نیست، زمانی می‌توان گفت شخص نفس مطمئنه دارد که مدتی از این یقین گذشته باشد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شمبه شب در مسجد امام حسن(ع) اصفهان، با بیان اینکه رسیدن به نفس مطمئه عالی‌ترین مرتبه کمال است که انسان می‌تواند به آن دست پیدا کند، گفت: ایمان از درجه ضعیف شروع خواهد شد و در این حالت وجود انسان پر از شک و حتی انکار است و با بالاتر رفتن درجات ایمان دیگر هیچ احتمال خلافی در ذهن انسان نخواهد بود و نام آن یقین است.

ایمان ضعیف موجب می‌شود در مصیبت‌ها انسان ایمانش را از دست بدهد

آیت الله مهدوی در ادامه با اشاره به آیه 98 سوره مبارکه انعام اظهار کرد: ایمان در وجود اشخاص بر دوگونه است، ایمان مستودع و مستقر، ایمان مستقر ایمانی است که قرار گرفته است در وجود شخص ولی مستودع مانند ودیعه است، یعنی وجود آن موقت است، یعنی گاهی در شرایطی رو می‌آورد به خدا و گاهی ضعیف می‌شود.

وی حالات مختلف شخص نسبت به عبادات و انقباض و انبساط روحی در معنویات را نشان دهنده ایمان مستودع و ضعف ایمان دانست و تصریح کرد: افرادی که ایمان ضعیف دارند در یک مصیبت و مشکلی ممکن است به کلی دست از ایمان بردارند و دچار ترک واجبات شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری رسیدن به ایمان کامل و مرتبه یقین را از وظایف مهم انسان عنوان کرد و گفت: نفس مطمئنه در حقیقت نفسی است که به وجود پروردگار و قدرت‌های او مطمئن است، اما باید بدانیم نفس مطمئنه با یقین دارای کمی تفاوت است.

رسیدن به حالت اطمینان با تثبیت یقین میسر می‌شود

آیت الله مهدوی ادامه داد: زمانی که انسان به تازگی به حالت یقین رسیده است هنوز نفسش نفس مطمئنه نیست، اگر چه هیچ شکی دیگر در او نیست، زمانی می‌توان گفت شخص نفس مطمئنه دارد که مدتی از این یقین گذشته باشد و بنابر روایتی که می‌فرماید زمان عادت انسان به مسائل حداقل یک هفته است، شاید بتوان گفت یک هفته از یقین بگذرد انسان به حالت اطمینان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه وجود داشتن یقین در مدتی در وجود انسان معنای اطمینان است، خاطرنشان کرد: برخی افراد به یقین می‌رسند ولی این یقین در وجودشان ثابت نیست و بلافاصله این یقین را از دست می‌دهند و دارای ثبوت در ایمان خود نیستند.

امام جمعه موقت اصفهان تضعیف نفس و بالا رفتن تعقل را موجب افزایش درک و یقین انسان برشمرد و اظهار کرد: انسان برای رسیدن به فهم نیازمند بالا رفتن درک است، تعقل کردن و تقویت عقل زمینه ساز افزایش درک انسان است، اعمال و رفتار انسان نشان دهنده حد و میزان عقل انسان است.

روایات و آیت قرآن کریم موجب تقویت عقل انسان می‌شود

آیت الله مهدوی جلسات مذهبی و وعظ و خطابه را موجب افزایش عقل انسان ذکر کرد و افزود: روایات و آیات قرآن کریم عقل انسان را تقویت می‌کند چرا که از سوی عقل کل صادر شده است و کلام آنها نور است، در این جلسات انسان تصمیمات خوبی هم می‌گیرد چرا که عقل او افزایش یافته است ولی چون در انسان ماندگار نیست و شرایط بر او اثر می‌گذارد این عقلانیت کاهش خواهد یافت و نفس تقویت می‌گردد.

وی پوشش نامناسب را یکی از عوامل تقویت نفس و کاهش عقلانیت دانست و تصریح کرد: کسی که پوشش مناسب دارد گناه بزرگی مرتکب می‌شود، چرا که عقل و درک یک جوان را با این پوشش غلط خود تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری رسیدن به یقین را نیازمند جهد و تلاش و کوشش عنوان کرد و گفت: هرقدر میزان تلاش و سطح عقل انسان بالاتر و بیشتر باشد وجود یقین در انسان بیشتر و دراز مدت خواهد بود، گاهی افراد پس از سالها به یقین می‌رسند و زیاد دوام نمی‌آورند و زود یقین خود را از دست می‌دهند.

امام جمعه موقت اصفهان با تأکید بر اینکه یقین اغلب دوام ندارد و باید برای تثبیت آن تلاش و کوشش داشت، اظهار کرد: زمانی که خداوند از انسان راضی باشد نفس انسان مرضیه خواهد شد و این مرتبه از اینکه انسان راضیه باشد یعنی از خداوند راضی باشد بالاتر است، چرا که در حالت راضیه هنوز خداوند از انسان راضی نشده است ولی در حالت مرضیه هم خداوند راضی است و هم انسان به رضایت رسیده است./1304/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات