۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۵۲۹۱۹۰
حجت الاسلام سرلک:

حضور در مجالس عزاداری سیدالشهدا سبب تزکیه وجود مؤمنان می شود

حجت الاسلام سرلک گفت: علت تزکیه و نورانی شدن وجود انسان در اثر عزاداری برای سیدالشهدا(ع) این است که وقتی ما در سرای عزای آن حضرت قدم می گذاریم، به اندازه سهم خودمان آیینه دار خورشید مودت و ولایت اهل بیت می شویم.
حجت الاسلام سرلک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی سرلک صبح امروز در سخنرانی سحرگاهی بارگاه منور رضوی که در محل رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن عاشورای حسینی اظهار کرد: در کلمات برخی بزرگان نقل شده که امروز فشار زیادی به قلب امام زمان(عج) می آید چرا که مصیبت سیدالشهدا(ع) مصیبت بزرگی است و از همین رو باید برای سلامتی امام زمان(عج) فراوان صدقه بدهیم. امام زمان(عج) فرمودند «اگر اشک چشمم تمام شود، برای امام حسین(ع) خون گریه می کنم.»

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بحث خود پیرامون «آثار تربیتی مناجات ائمه اطهار(ع)» خاطرنشان کرد: انسان می تواند از رهگذر این مناجات و زیارات به شناخت نسبت به نیازهای واقعی خود دست پیدا کند. انسان های زیادی تمام عمر خود را به انحراف رفته اند چرا که عمر خود را صرف رسیدن به نیازهای جعلی کرده اند.

وی با بیان این که «در آموزه های دینی نیازهای حقیقی انسان در قالب واجبات و مستحبات و مسائل مضر برای زندگی او در قالب محرمات و مکروهات مطرح شده است»، گفت: این حدود الهی مانند تابلوهای راهنمایی هستند که انسان نیاز خود را بر اساس آن ها تشخیص می دهد و اگر از آن ها تعدی کنیم باید بدانیم که مسیر را اشتباه گرفته ایم. دنیا طلبی باعث می شود انسان در شناخت نیازها به اشتباه بیفتد و به همین دلیل حب دنیا در روایات به عنوان منشأ همه خطاهای انسان معرفی شده است.

حجت الاسلام سرلک افزود: گناهان شامل اشتباهات محاسباتی انسان در هنگام رفع نیازهایشان است. انسان ها نیاز به دروغ، غیبت، بی حیایی و قمار ندارند و اگر به سوی آن ها میل پیدا کنند، پیداست که راه را گم کرده اند؛ البته خدا راه بازگشت را باز گذاشته است و توبه به معنای بازگشت انسان به مسیر اصلی رفع نیازهاست.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه شریفه «یا أیّها النّاس أنتم الفقراء إلی الله و الله هو الغَنیّ الحمید»، انسان را فقط محتاج به پروردگار دانست و تأکید کرد: تمام نیازهای انسان باید در طول رفع نیاز انسان به خدا قرار گیرد؛ یعنی غذا خوردن، عواطف، احساسات و همه چیز در راستای قدم برداشتن در این مسیر درست تعریف شود.

وی ضمن تأکید بر ضرورت اظهار نیاز انسان به درگاه پروردگار، ادامه داد: سیدالشهدا(ع) در دعای عرفه خطاب به خداوند عرض کردند «الهی علّمت باختلاف الآثار و تنقّلات الاطوار انّ مرادک منّی أن تتعرّف إلیّ فی کلّ شیءٍ حتی لا اجهلک فی شیء» یعنی «خدایا من فهمیدم که تو می خواهی در همه چیز خود را به من نشان دهی.» خوشا به حال کسانی که با خدا انس دارند و به تعبیر پیامبر اکرم(ص) «طوبی لمن عاشق العباده و عانقها» یعنی خوشا به حال کسانی که به عبادت عشق می ورزند.

حجت الاسلام سرلک در پایان اظهار کرد: علت تزکیه و نورانی شدن وجود انسان در اثر عزاداری برای سیدالشهدا(ع) این است که وقتی ما در سرای عزای آن حضرت قدم می گذاریم، به اندازه سهم خودمان آیینه دار خورشید مودت و ولایت اهل بیت می شویم و به همان مقدار که نور ولایت در آییه وجودمان می تابد، زنده می شویم چرا که با عشق به عزای آن حضرت نزدیک می شویم./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات