۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۵۲۹۳۷۹
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی عنوان کرد؛

روضه مکشوف آری یا نه

استاد حوزه علمیه با بیان این که برخی به اسم روشنفکری و تجدد روضه مکشوف را منع می کنند، گفت: روضه مکشوف روضه نوامیس است که آن هم باید هراز گاهی خوانده شود.
حجت الاسلام مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی، در مراسم عزاداری امام حسین(ع) در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به جریان ساز بودن واقعه عاشورا اظهار داشت: این واقعه را باید از سه جهت مورد بررسی قرار داد که اول علل و عوامل آن است.

وی در رابطه با علل وقوع واقعه عاشورا خاطرنشان کرد: وقتی تیر به سینه امام حسین برخورد کرد در مقاتل نوشته اند که امام حسین(ع) سخنانی را بیان فرمودند و قسم یاد کردند که من را فلان و فلان شخص ( در ماجرای ثقیفه) به قتل رساندند.

 حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به پیامدهای واقعه عاشورا تصریح کرد: احیای عقول و قلوب تعطیل شده مسلمانان از پیامدهای قیام امام حسین(ع) است و گریه و بکاء بر امام حسین(ع) در احیای قلوب و عقول موضوعیت دارد.

وی با بیان این که انسان با معرفت اجمالی اهل بکاء می شود و بکاء انسان را به معرفت تفصیلی می رساند، اظهار داشت: کربلا مرکب از سه عنصر عقلانیت، حماسه و عشق است و گریه بر امام حسین(ع) بعد عاطفه و عشق نهضت عاشورا را پر رنگ می کند.

استاد حوزه علمیه با  اشاره به اتفاقاتی که در واقعه عاشورا افتاده است، خاطرنشان کرد: امروزه به اسم روشنفکری و تجدد حتی در بیوت برخی از علما بر خواندن روضه مکشوف ایراد می گیرند؛ اول باید روضه مکشوف را تعریف کرد و بعد خواندن روضه مکشوف را منع کرد.

وی اظهار داشت: اتفاقات گودال قتلگاه از جمله قتل و ذبح را خود معصومین در دهان ما گذاشته اند و کسی نمی تواند با این موضوع مخالفت کند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان این که جریان نوامیس اهل بیت(ع) در واقعه عاشورا روضه مکشوف است و نباید در هر مجلسی خوانده شود، گفت: این روضه ها هم باید در مجالس خاص خوانده شود تا از دروغ پردازی و بیان حال های خلاف واقع جلوگیری کند.

وی اظهار داشت: روضه مکشوف حرارت قلوب را افزایش می دهد زیرا بلایی که بر سر اباعبدالله(ع) و اهل بیت ایشان در کربلا آوردند را اسلام برای کفار هم جایز نمی داند و حتی برای ذبح گوسفند هم این گونه رفتارها غیر شرعی است./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات