۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۵۲۹۳۸۹
حجت الاسلام صادقی واعظ:

آزادی از محورهای اصلی قیام امام حسین است

استاد حوزه علمیه با بیان این که آزادگی در نهضت عاشورا با آزادی غربی متفاوت است، گفت: آزادی در نهضت عاشورا به معنی رها شدن از بند اسارت نفس است.
صادقی واعظ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صادقی واعظ، در مراسم عزاداری دفتر مقام معظم رهبری در قم، با اشاره به عظمت واقعه عاشورا، اظهار داشت: نهضت اباعبدالله(ع) از اصولی شکل گرفت که برای بشریت درس آموز است و یکی از علل مامدگاری و جهان شمول شدن این نهضت همین عناصر است.

وی هدایت، شجاعت و حریت را از مهم ترین عناصر قیام عاشورا برشمرد و گفت: امام حسین(ع) برای آزادی و آزادگی و رها کردن بشریت از قیود و موانع رسیدن به جایگاه اصلی آنها قیام کرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این روایت از امام حسین(ع) که برای انسان قیمتی جز بهشت نیست، خاطرنشان کرد: انسان با اشک و ولایت و اطاعت می تواند در بالاترین درجات قرار گیرد و باید مراقب باشد که خود را به کمتر از این نفروشد.

وی با اشاره به این سخن امام حسین(ع) به لشکر عمر سعد که اگر دین ندارید و به خدا و قیامت اعتقاد ندارید در دنیا آزاده باشید، افزود: این آزادی که محور نهضت عاشورا است با آزادی که امروز در غرب از آن صحبت می شود متفاوت است، زیرا آزادی مطلق وجود ندارد و آزادی مطلق با عدالت سازگار نیست.

حجت الاسلام صادقی واعظ تصریح کرد: امام فرمودند اگر قرآن و دیدن حقیقت قلب شما را تطهیر نمی کند به این خاطر است که اسیر شیطان شده اید و حق را می بینید و می شناسید ولی به یاری حق نمی روید.

وی اظهار داشت: این که سنان بن انس در شام عاشورا سر اباعبد الله(ع) را بر سر نیزه می چرخاند و فریاد می زند که من کسی را کشتم که بهترین مردم است و پدر و مادرش بهترین مردم بودند نشان می دهد که آنها حق را می شناختند ولی به خاطر منافع دنیایی خود آن را نپذیرفتند که این عین اسارت است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به علامت های حریت خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های انسان حر این است که از هر طریقی کسب مال نمی کند و به دنبال مال حلال است زیرا حرام یعنی مخالفت با خدا و اسارت نفس و انسانی که حر نباشد برای به دست آوردن کمترین چیزها بزرگترین جنایات را انجام می دهد.

وی افزود: دومین ویژگی انسان حر این است که از کینه توزی و مکر و نیرنگ به دور است و خود را بنده خدا می داند و کسی که بنده خدا شد بنده نفس نخواهد بود./843/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات