۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۵۲۹۴۳۴
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان:

امام حسین تا لحظه آخر عمر برای هدایت مردم تلاش کردند

حجت الاسلام والمسلمین درایتی گفت: امام حسین(ع) تا لحظه آخر می خواستند مردم را نجات دهند و واقعا از این که لشکر ابن زیاد در حال جهنمی شدن هستند، ناراحت بودند.
درایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی در یازدهمین روز از مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) که در محل مجتمع بنی فاطمه برگزار می شود، با اشاره به آیات 146 و 147 سوره مبارکه آل عمران، اظهار کرد: این آیات در جنگ احد نازل شد که برخی مسلمانان فرار کردند و پیامبر(ص) را تنها گذاشتند و در این شرایط آن شخصیت ممتازی که حتی یک قدم عقب نشینی نکرد، امیرمؤمنان(ع) بود.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان افزود: در جریان جنگ احد کار به جایی رسید که از فرق سر تا پای امیرمؤمنان(ع) زخم برداشت و در وصف آن حضرت فرمودند «حق است که چنین بنده ای هرچه می خواهد از خدا دریافت کند.» امیرمؤمنان(ع) در پاسخ فرمودند «بابت این توفیق که در کنار شما ایستادگی کردم، خدا را سپاس می گویم.» خداوند مؤمنی را دوست دارد که اینچنین صبور و مقاوم باشد و همیشه آماده نبرد در راه خدا باشد.

صبر و استقامت عاشوراییان مصداق یاری خداوند متعال بود

وی با اشاره به مصداق یافتن این آیه شریفه در خصوص شهدای کربلا، خاطرنشان کرد: سیدالشهدا(ع) در وصف اصحاب و یاران باوفایشان می فرمایند «من نیکوکارتر و وفادارتر از اصحاب خودم ندیده ام.» این فرمایش امام حسین(ع) به این معناست که مجموعه این اصحاب در کنار هیچ یک از اولیای الهی نبوده اند؛ اما در بین اصحاب هر کدام از پیامبران و ائمه(ع) افراد شایسته ای وجود داشتند اما تنها قطعه تاریخ که یکی از اولیای الهی اصحاب یکدست باوفا داشته، جریان قیام کربلا بود.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با بیان این که فلسفه قیام سیدالشهدا(ع) دفاع از دین خدا بود، ادامه داد: جرم امام حسین(ع) این بود که با یزید بیعت نکرد چرا که بیعت با یزید یعنی کفر به خدا و پیامبر(ص). خداوند نیز بر اساس وعده خود آن حضرت و یارانشان را یاری کرد و آنچنان صبر و استقامتی به آنها بخشید که تا پایان خط بندگی حرکت کردند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان گفت: مؤمن این صبر را در تمام شؤون زندگی به خرج می دهد و در تمام دشواری های زندگی ثابت قدم مانده و خدا را شکر می کند.

شهادت امام حسین اصول اسلام را احیا کرد

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا سیدالشهدا(ع) گزینه دیگری جز جنگ با لشکر یزید داشتند یا خیر؟»، اظهار کرد: »راه سازش با یزید تا لحظه آخر برای امام حسین(ع) باز بود و حتی وقتی تمام اصحاب ایشان به شهادت رسیده بودند، باز هم عمر سعد این مسأله را مطرح کرد اما سیدالشهدا(ع) فرمودند «هیهات منّا الذّله.»

حجت الاسلام والمسلمین درایتی ضمن تأکید بر این که نبرد کربلا یک نبرد شخصی میان سیدالشهدا(ع) و یزید نبود، افزود: جامعه اسلامی در سال 61 هجری آنقدر به لحاظ اخلاق و تربیت به انحطاط رسیده بود که جز با شهادت سیدالشهدا(ع) بیدار نمی شد. امام حسین(ع) آنچنان با شهادت خود دین را زنده کرد که تا امروز و تا زمان ظهور امام زمان(عج) اصول اسلام حفظ شد و در این راه خداوند متعال آن حضرت را یاری کرد.

امام حسین تا لحظه آخر عمرشان برای هدایت مردم تلاش کردند

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان با اشاره به این که امکان پیروزی برای سیدالشهدا(ع) از نظر آسمانی فراهم بود اما آن حضرت خودشان شهادت را انتخاب کردند، تصریح کرد: خداوند امام حسین(ع) را در انتخاب پیروزی یا شهادت مخیّر قرار داد اما آن حضرت شهادت را انتخاب کردند چرا که بقای اسلام جز با شهادت امام حسین(ع) ممکن نبود.

 وی با اشاره به رسالت هدایتی سیدالشهدا(ع) نسبت به مردم، یادآور شد: امام حسین(ع) تا لحظه آخر می خواستند مردم را نجات دهند و واقعا از این که لشکر ابن زیاد در حال جهنمی شدن هستند، ناراحت بودند. آن زمانی که امام حسین(ع) با حضرت علی اصغر(ع) وداع کرد، برای این بود که راه را برای بازگشت آن جماعت باز گذاشته باشد تا در جریان به شهادت رساندن امام معصوم(ع) حضور نداشته باشند./820/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات