۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۵۲۹۴۵۲
سرمقاله؛

ستاد كل كارآمد

تلاش‌های ستاد كل نیروهای مسلح در دوره جدید در توسعه همکاری‌های نظامی و امنیتی با همسایگان، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.که با بحرانی شدن اوضاع اقلیم كردستان، اكنون ابعاد این همکاری‌ها جدی‌تر شده است.
سفر نیروهای مسلح

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، تلاش‌های ستاد كل نیروهای مسلح در دوره جدید در توسعه همکاری‌های نظامی و امنیتی با همسایگان، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. سفر ماه گذشته سرلشكر باقری به تركیه، ابتكار موثری بود كه برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی در این سطح صورت گرفت و گام نخست مراودات نظامی میان تهران، آنكارا و بغداد را شكل داد.

با بحرانی شدن اوضاع اقلیم كردستان، اكنون ابعاد این همکاری‌ها جدی‌تر شده است و طی روزهای گذشته شاهد رفت و آمدهای بیشتری میان مقامات بلندپایه نظامی سه كشور بوده‌ایم. ایران ،تركیه و عراق البته پیمان بغداد (سنتو-١٩٥٥) را در سابقه همکاری‌های نظامی خود دارند؛ پیمانی كه با دیكته قدرت‌های فرامنطقه ای و در رقابت با شوروی سابق شكل گرفت اما خیلی زود دستخوش تغییر و فروپاشی شد. اینك اما همکاری‌های جدید نظامی براساس ابعادی کاملاً واقعی شكل گرفته و جدی شدن خطر تجزیه از یك سو و تهدیدات گروه‌های تروریستی از سویی دیگر، هر سه كشور را در كنار یكدیگر قرار داده است.

در سایه همین مراودات نظامی و امنیتی است كه می‌توان انتظار داشت سه كشور به مهار مداخلات فرامنطقه ای همت گمارند و ضمن مقابله با تهدیدات نوپدید و تبادل تجربیات، از عملی شدن نقشه‌های دشمنان برای تجزیه كشورهای منطقه به اجزای کوچک‌تر و تغییر معادلات به نفع رژیم صهیونیستی، پیشگیری كنند. هماهنگی‌های پیش دستانه و سریع  میان سه كشور در ماجرای اقلیم كردستان، الگوی یك همكاری نظامی موفق منطقه‌ای است كه ضمن متعجب ساختن ناظران بین المللی، توانست توطئه فرقه گرایی جدید آمریكا ، اسرائیل و كشورهای عربی همسو با آنان را در منطقه خنثی كند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات