۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۵۲۹۵۷۵
آیت الله میرباقری:

امام سجاد وادی اشک و زیارت سیدالشهدا را باز کردند

نماینده خبرگان با بیان این که باب ورود ما به وادی بلای سیدالشهدا امام سجاد(ع) است، گفت: اگر امام سجاد(ع) مسیر را فراهم نمی کردند احدی از انسان ها به وادی سیدالشهدا راه پیدا نمی کردند، حضرت زین العابدین بود که باب اشک و بکا و زیارت سیداشهدا را باز کردند.
آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم عزاداری دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی با اشاره به ویژگی های اهل بیت(ع) گفت: امام نه تنها دعوت کننده به صراط مستقیم بلکه خود صراط مستقیم است و درجات سیر مؤمنین در وادی توحید سیر در درجات ولایت امام است.

وی افزود: اگر انبیا، اولیا و امم در وادی توحید سیر کردند و هرکدام متناسب با خود به درجه ای رسیدند تمام این درجات مربوط به وادی ولایت امام است، رفعت درجات مؤمنان به اندازه معرفت درجات نسبت به امام و تبعیت از امام است.

آیت الله میرباقری با بیان این که ائمه طاهرین(ع) در دنیا که دار فنا به شمار می رود شاهد احوال مؤمنان هستند و ظاهر و باطن آن ها تحت اشراف امام قرار دارد، اظهار داشت: در روایات آمده که وقتی امام به امامت می رسد بین او و خداوند متعال عمودی از نور قرار داده می شود که در آن عمود خصوصیات احوال و اعمال بندگان خدا را می بیند.

وی ادامه داد: امام شاهد در این دنیا بوده و در قیامت در دادگاه الهی شفاعت می کند، هر امتی در قیامت وقتی ادعا می کند در مسیر پیامبر خود حرکت کرده پیامبر امت باید شاهد دهد، شاهد بر همه انبیا نیز پیامبر اسلام هستند.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امام بر تمام وجود انسان اشراف دارد، ابراز داشت: عمل به شاکله انسان بر می گردد و امام از شاکله های وجود انسان آگاهی دارد، امام نسبت به نقطه ضعف های امت شفاعت می کنند که این شفاعت نیاز به شهود دارد.

وی عنوان کرد: شفاعت به معنای تطهیر و پاک کردن است، امام برای این که شفاعت کند باید شاهد باشد تا ضعف و قوت ها را ببیند که نسبت به قوت ها در قیامت شهادت دهد و نسبت به ضعف ها تطهیر کند، اگر امام صراط مستقیم است و باید در درجات آن سیر کنیم، سیر در این وادی جز با شفاعت امام ممکن نیست و این شفاعت جز با شهادت امکان ندارد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی خاطرنشان کرد: معنای دیگر شاهد بودن امام این است که امام شاهد دار فنای انسان است که اگر انسان بخواهد وارد دار بقا شود باید با دستگیری امام وارد شود؛ یعنی کسی جز با شهادت امام وارد دار بقا نمی شود.

وی اضافه کرد: انسان به اندازه ای که با امام وارد دار بقا می شود باقی و ماندگار خواهد ماند، اما اگر وارد نشود فانی خواهد بود، دارالبقا چیزی جز محیط ولایت امام نیست و کسی که وارد این بیت النور شود وارد آخرت شده است، از این رو در روایات آخرت به محیط ولایت امام تفسیر شده است به همین دلیل دنیا مذمت می شود.

آیت الله میرباقری با بیان این این که حیات دنیا محیط ولایت ائمه جور و آخرت محیط ولایت اهل بیت(ع) است، گفت: امام امینی شاهد و شفیع است، شفاعت امام نیز در دنیا و آخرت است، امام رشته رحمت پیوسته خداوند متعال است که هیچگاه قطع نمی شود و ما مأمور اتصال به آن هستیم، هرچه در دنیا و آخرت به انسان می رسد رحمت الهی است.

وی افزود: اگر خدا انسان را به دیگران واگذار می کرد انسان خوار می شد اما خداوند کریمانه به انسان اعطا می کند، تمام فیوض واصل به انسان ها ناشی از رحمت الهی است، این رحمت از منزلت مقام امام منتشر می شود، اگر امام شفاعت می کند به دلیل رحمت و محبت است، امام فداکاری می کند تا همه برسند و وارد شوند.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که سیدالشهدا رحمت واسعه الهی هستند که نسبت به همه کائنات شفاعت می کنند، اظهار داشت: حضرت شاهد همه انبیا بوده و نقطه ای که انبیا در سیر خود متوقف می شوند ایشان شفاعت می کنند، سیر هر امتی به اندازه سیر پیامبرشان است.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) رحمتی الهی هستند که هیچ موجودی از آن محروم نیست و همه موجودات در پرتو ایشان سیر می کنند، اگر عاشورا نبود سلوک انبیا و امام واقع نمی شد، سیدالشهدا بر اساس محبت و رحمت دست همه عالم را گرفته است، امام حسین(ع) برای این که هیچ کس جا نماند و هیچ خوبی زمین گیر و طعمه شیطان نشود و انبیا در درجات سلوک دچار مشکل نشوند حاضر شده تا قیامت این بلای بزرگ را تحمل کند.

آیت الله میرباقری ابراز داشت: باب ورود ما به وادی بلای سیدالشهدا امام سجاد(ع) است، اگر امام سجاد(ع) مسیر را فراهم نمی کردند احدی از انسان ها به وادی سیدالشهدا راه پیدا نمی کردند، حضرت زین العابدین(ع) بود که باب اشک و بکا و زیارت سیدالشهدا را باز کردند، رسیدن به مقام بکا نیز توسل به ساحت مقدس امام سجاد(ع) را می خواهد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات