۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۵۲۹۵۸۴
امام جمعه تبریز: 

هیأت‌های حسینی از حضور روحانیت در مجالس عزاداری بهره‌مند شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با تأکید بر محوریت مساجد در محافل عزاداری، گفت: بهتر است هیأت‌های حسینی از حضور روحانیت در مجالس عزاداری بهره‌مند شوند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی عصر امروز در مراسم عزاداری و سوگواری سالروز شهادت امام زین العابدین که در سپاه عاشورا برگزار شد، اظهار داشت: سیره و سنت رسول گرامی اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت در هر شرایطی بایستی الگوی مسلمانان قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که نهضت اباعبدالله الحسین(ع) تنها برای احیای دین جدش رسول الله(ص) و اصلاح جامعه اسلامی از کج‌روی حکام مستبد و ظالم بوده است، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) هیچ‌گاه تن به ذلت ندادند، بیعت با فردی همچون یزید که ام الفساد زمانه بود، عین ذلت برای اهل بیت قلمداد می‌شد.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که امام حسین(ع) با علم به شهادتش قدم در سرزمین کربلا گذاشت، افزود: ممکن است برای عده‌ای سؤال باشد که امام با دانستن شهادت چرا قیام کرد؟ در پاسخ باید گفت که مگر امربه‌معروف و نهی از منکر با شهادت از امام ساقط می‌شود؟.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم افزود: وظیفه پیامبران و امامان در انجام امر به ‌معروف و نهی از منکر در جهاد فی سبیل الله مانند یک فرد عادی نیست، چراکه امام حافظ دین و پاسدار شریعت است؛ هر پیامبری در انجام مأموریت به وظیفه خویش باید سربلند بیرون آید، حضرت موسی در برابر فرعون و فرعونیان و حضرت ابراهیم در برابر بت‌پرستان قدم برمی‌دارد.

وی خواستار ترویج فرهنگ و اخلاق حسینی در جامعه شد و تصریح کرد: اگر تنها عزاداری کنیم اما از سجایای اخلاقی امام و نحوه زندگی ایشان چیزی ندانیم، ارزشی ندارد، باید تمرکز عزاداری‌ها را به مساجد و حسینیه‌ها بکشانیم، ضمن این‌که لازم است از روحانیت و طلاب در مراسم عزاداری امام حسین (ع) بهره برده شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی از کمرنگ شدن قرائت قرآن در مجالس عزاداری انتقاد کرد و افزود: بهتر است ویژه برنامه های عزاداری را با قرآن شروع کنیم، متأسفانه مشاهده می شود، در برخی از هیأت‌های حسینی که قرآن قرائت می شود, این امر تنها برای گرم کردن مجلس صورت می گیرد، باید دانست که عزاداری بدون توجه به قرآن مفهومی ندارد.

وی خواستار توجه واعظان و مداحان نسبت به ترویج و تبیین مسائل اخلاقی، دینی و اعتقادی در مجالس عزاداری شد و گفت: نسل جدید به معارف و اخلاقیات نیاز دارد و باید با معارف دینی بیشتر آشنا شوند، سعی کنیم مدح و نصیحت به‌صورت غیرمستقیم باشد، نصایح می‌تواند در راستای اعتلای روحیه برابری و برادری باشد./935/پ202/ب1

ارسال نظرات