۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۵۳۰۴۹۱
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

رفیق ناباب آفت هر کار خیر است

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با اشاره به نقش دوست در هدایت و گمراهی انسان، گفت: بنا به فرموده مولای متقیان آفت هر کار خیر رفیق ناباب است.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای خراسان شمالی، امروز در دیدار با شماری از جوانان، با اشاره به اهمیت توجه به گزینش دوست خوب، اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «آفَةُ الخَیرِ قَرینُ السَّوءِ» و تأکید می‌کند آفت هر خیری رفیق ناباب است.

وی افزود: در آموزه‌های دینی توصیه شده که پیش از انتخاب راه به انتخاب رفیق راه پرداخته شود و مفهوم «الرفیق قبل الطریق» هم همین است.

حجت‌الاسلام قدیمی خاطرنشان کرد: دلیل آن روشن است که هر چند راه روشن و مستقیم و معلوم باشد ممکن است همراهان ناباب و رفیقان غیر موافق آدمی را از راه به در برند و خود رهزن رهروان شوند.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه خراسان شمالی ادامه داد: ازاین‌رو قرآن مجید اشاره‌ای لطیف به دوستان خوب شایسته‌ای می‌کند که انسان را در مسیر رشد و بالندگی یار و یاور هستند و می‌فرماید: «وحَسُنَ أولئِک رَفیقاً».

وی اضافه کرد: گذشته از این، دوستان و رفیقان معرّف شخصیت انسان هستند، اگر گل باشند گل می‌شوند و اگر خار باشند خوار می‌شوند و وجودشان گلخن خواهد شد؛ به همین دلیل گفته‌اند: «تو اول بگو با کیان زیستی/ پس آنگه بگویم که تو کیستی».

حجت‌الاسلام قدیمی اظهار کرد: دوستان هر کس مبنای داوری دیگران نسبت به شخصیت انسان هستند، بالاخره دوست همچون «وصله» جامه و لباس است و باید آن را همسان با خود برگزید.

وی با اشاره به نقش دوست در هدایت و گمراهی انسان، افزود: انسان موجودی است اثرپذیر، استعداد سیر و بالندگی تا «أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ» را دارد و به همان اندازه ظرفیت سقوط به هولناک‌ترین صحنه‌ها و «أَسْفَلَ سَافِلِینَ» را نیز دارد.

حجت‌الاسلام قدیمی اضافه کرد: چون انسان موجودی مختار است، شکل و شاکله شخصیتش وابسته به عزم و اراده او در زندگی است، اگر راه درست و رفیقان و همراهان سالم و صالح را پی گیرد به جایی می‌رسد که به جز خدا نبیند و اگر در گزینش همراهان و دوستان دقت و همت نداشته باشد گرفتار بدعاقبتی و سیه‌روزی خواهد شد./9314/پ202/ب2

ارسال نظرات