۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۳۰۵۰۸
حجت الاسلام صابري اراكي:

فرهنگ ربا در کشور ترویج نشود

استاد حوزه علميه قم گفت: آنچه در نظام بانکی كشور تحقق يافته سود پول است و سود پول چيزی به غير از ربا نيست و هيچ تعريف ديگري ندارد.
حجت الاسلام محمد حسين صابري اراكي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمد حسين صابري اراكي شنبه شب در مراسم عزاداري هيأت ابوالفضل كه در مسجد اميرالمومنين(ع) خيابان شهيد آيت الله كاشاني شهرستان كاشان برگزار شد، با اشاره به ترويج فرهنگ ربا در كشور كه همان سود بانكي است، گفت: امروز فرهنگ ربا در كشور نه تنها ترويج شده بلكه تبليغ هم شده و روي رباخوران نيم قرن قبل سفيد شده است.

وي با اشاره به مشكلات امروز نظام امروز بانكداري در كشور، افزود: امروز صرافي تبديل به حرفه و شغل شده است و به جاي اينكه نظام بانكداري را اسلامي شود، ربا را اسلامي شد و سود بانكي به 36 درصد رسيد.

استاد حوزه علميه قم تأكيد كرد: آنچه در نظام بانکی كشور تحقق يافته سود پول است و سود پول چيزی به غير از ربا نيست و هيچ تعريف ديگري ندارد.

حجت الاسلام صابري اراكي در ادامه با تأكيد بر اينكه قرض الحسنه هيچگونه فسادي را به همراه ندارد، عنوان كرد: كسي كه صد ميليون قرض مي دهد مي دهد بعد از 6 ماه همان صد ميليون را بدون يك ريال كم و زياد دريافت مي‌كند براي اين است كه به خدا اعتقاد دارد و مي داند و سود آن را به جاي اينكه از بنده خدا بگيرد از خدا دريافت مي كند و گره هايي در زندگي او باز مي شود كه خودش هم باورش نمي شود.

وي افزود: خداوند مي فرمايد، كسي كه براي رضايت خدا قرض مي دهد و به جاي سپرده گذاري بلند مدت در بانك، در قرض الحسنه سرمايه مي‌كند خدا نيز سود و  بركت آن را چندين برابر به او مي دهد.

به گفته وي، برخي از ما نمي خواهيم اين را باور كنيم كه خدا بيشترين سود را  در كوتاه مدت به بندگانش مي دهد و به دنبال اندك سود سپرده گذاري بلند مدت  بانكي هستيم.

استاد حوززه علميه قم همچنين عدم ثبات قيمت را يكي از چالش هاي پيش رو خواند و عنوان كرد: پرايد 3 ميليوني به 6 ميليون رسيد و شكر كرديم، از شش و هفت ميليون به 23 ميليون رسيد و از 23 ميليون به 15  كاهش داده شد و خدا را شكر كرديم، از اين رو وضعيت قيمتها به اندازه رها شده است كه اگر قيمت جنسي در بالاي منبر گفته شود ممكن است قيمت آن چند برابر پابين و بالا شود.

حجت الاسلام صابري اراكي يادآور شد: در خارج از كشور بحث احتكار مطرح نيست و اجناس به كيلو خريداري نمي شود، بلكه به تعداد است، چرا كه قيمت ها شناور نيست تا قيمت جنس امروز، فردا به چند برابر تغيير كند و اين درحالي است كه در ايران اگر جنس امروز ارزان باشد، خريد از كيلو به تن مي رسد تا فردا گران نخرند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه بخشش بايد از سوي خدا باشد نه از سوي بندگان خدا، يادآور شد: بخشش انسانها بايد همراه با بخشش خدا باشد چرا كه اين خدا است كه داراي قلم و حكومت است و هيچكس نمي تواند از حكومت خدا خارج شود.

حجت الاسلام صابري اراكي، دعا را كليد سحرآميز خواند و با بيان اينكه پدران و مادران فرزندان خود را به جا نفرين دعا كنند، گفت: پدران و مادران در اوج ناراحتي و عصبانيت  فرزندان خود را دعا كنند و از خدا بخواهند فرزندان آنها را هدايت كند، چرا كه دعاي پدر و مادر در زندگي سعادتمندانه فرزندان مستجاب و  تأثيرگذار است.

وي، امدادهاي غيبي و امدادهاي معنوي را در زندگي انسان مهم خواند و با اشاره به امدادهاي غيبي در 8 سال دفاع مقدس، ابراز کرد: رزمندگان اسلام در8  دفاع مقدس با حد اقل نيرو و امكانات و تجهزيرات در برابر ارتش تا دندان مسلح صدام كه همه دنيا او را حمايت  پشتيباني مي كردند مبارزه كرد به پيروزي رسيد و اين پيروزي يكي از امدادهاي معنوي و غيبي خدا بود.

حجت الاسلام صابري اراكي افزود: در بحث امدادهاي معنوي نيز همين كه انسان سعادت عبادت خدا را دارد  اين عبادت از رحمت و فضل خدا است كه به انسان داده است و حضور در مجالس عزاي امام حسين(ع) و حضور در تاسوعا و عاشوراي حسيني همه اينها از نصرت معنوي خدا است.

به گفته وي، فرزند سالم و صالح و خوب، عروس و داماد خوي و صالح، محبت محمد و آل محمد همه از نصرت معنوي خدا است كه خداوند به بندگان خودش مي دهد.

استاد حوزه علميه قم يادآور شد: در صورت ياري خداوند، انسان مي تواند از زمين به عرش الهي برود و از صفر به ميليارد ها برسد كه نمونه آن  عمر ابن ثابت كافر بود كه در جنگ با مسلمانان، با هدايت پيامبر اكرم(ص) مسلمان شد و در همان جنگ بدون اينكه يك ركعت نماز و يك سجده و روزه و خمس و زكات داده باشد در همان جنگ به شهادت رسيد و در يك لحظه اززمين به عرش الهي و از صفر به ميلياردها رسيد.

وي ادامه داد: برخي نيز يك عمر عبادت خدا را مي كنند و نماز و روزه و خمس و زكات پرداخت پرداخت مي كنند و در مجالس عزاي امام حسين(ع) شركت دارند اما در يك لحظه منحرف شده از عرش به زمين مي روند./1307/پ202/ب1

ارسال نظرات