۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۵۳۰۵۲۰

حضور هیأت المصطفی در نشست مشورتی ادیان و مذاهب در رومانی

هیأتی از جامعه المصطفی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین عباسی در نشست مشورتی ادیان و مذاهب در رومانی که هر سال به ریاست یکی از نمایندگان ادیان و مذاهب در یک کشور برگزار می شود شرکت کردند.
دیدار هیأت جامعه المصطفی با معاون وزیر فرهنگ رومانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هیأتی از جامعه المصطفی در نشست مشورتی ادیان و مذاهب در رومانی که هر سال به ریاست یکی از نمایندگان ادیان و مذاهب در یک کشور برگزار می شود شرکت کردند و در حاشیه این نشست نیز با ویکتور اوپاسکی معاون امور ادیان وزیر فرهنگ رومانی و وارلام پلویشتنال معاون رهبری کلیسای ارتدوکس رومانی در بخارست دیدار و گفت و گو کردند.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، معاون آموزش جامعه المصطفی در دیدار با ویکتور اوپاسکی معاون امور ادیان وزیر فرهنگ رومانی پس از قدردانی و تشکر از میزبانی کلیسای رومانی، به معرفی افراد و هیئت جامعة المصطفی پرداخت و اظهار داشت: آیات الهی قرآن کریم بر تعامل و گفتگو با ادیان آسمانی تاکید نموده است و از مسلمانان خواسته شده تا « تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم» داشته باشند.

وی ضمن تأکید بر این که امروز به خاطر وضعیت جهان و مسائل اتفاق افتاده، نیاز بیشتری به گفتگو وجود دارد، اظهار داشت: برای مبارزه با افراطی گری که گاهی توسط داعش و گاهی در میانمار و نقاط دیگر موجب کشتار انسان ها می‏شود، ضرورت دارد تا رهبران دینی جهان به گفتگو با یکدیگر بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های جامعه المصطفی، رشته های در حال تدریس و مدارس و تعداد دانشجویان این نهاد بین المللی را مورد توجه قرار داد و گفت: جامعه المصطفی العالمیه با مراکز علمی و دانشگاه های جهان، از سرزمین های غربی و کشورهای اروپایی گرفته تا شرق زمین ارتباطات خوبی را رقم زده است.

 ویکتور اوپاسکی معاون وزیر فرهنگ رومانی نیز در این دیدار با اشاره به سابقه گفتگوی بین دینی از سابقه 27 ساله خود در سمت مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی و  دینی گفت و اظهار داشت: پس از انقلاب 1989 رومانی کشور به سمت دموکراسی در امور دینی حرکت کرده و روابط دولت و ادیان کلا تغییر کرد.

معاون امور ادیان وزیر فرهنگ رومانی افزود: دولت رومانی اکنون هیچ گونه تبعیضی بین ادیان قائل نیست و همه ادیان و فرق می‏توانند از کمک ها و حمایت های دولتی استفاده کرده و آزادانه به انجام مناسک خود بپردازند.

وی با بیان این که حقوق ساخت امکان دینی و برگزاری مراسم برای همه فرق از جمله مسلمانان از سوی دولت حمایت  می‏شود، یادآور شد: در رومانی بیش از 18 اقلیت زندگی می‏کنند با این حال هشتاد و شش و نیم درصد، مسیحی ارتدکس و سه و دو دهم درصد کاتولیک و هفت هزار نفر یهودی وجود دارد.

ویکتور اوپاسکی خاطرنشان کرد: مسلمانان در این کشور مورد احترام هستند و در مهمترین مراسم آنان مسیحیان و یهودیان نیز شرکت می کنند.

 

 

دیدار با وارلام پلویشتنال معاون رهبری کلیسای ارتدوکس رومانی در بخارست

وارلام پلویشتنال نیز در دیدار با هیأت شکرت کننده جامعه المصطفی در نشست مشورتی  ادیان و مذهب در رومانی افزود: جامعه مسلمانان رومانی شریک نزدیکی در مسائل مورد بحث هستند و موضوع خانواده یکی از مسائلی بوده که در نشست آتی در ماه آینده مورد بررسی قرار می گیرد و این موضوع به تمامی ادیان و مذاهب در رومانی مربوط می شود.

وی توضیح داد: همزیستی بسیار خوب و ایده آلی از قرن ها پیش با مسلمانان رومانی وجود دارد که این روند برای برخی مناطق قابل بهره برداری است. ما در کنار جامعه مسلمانان برای تحکیم فضای دوستی و برادری احترام آمیز تلاش می کنیم.

در ادامه نیز حجت الاسلام و المسلمین عباسی رئیس هیات گفت و گوهای دینی کشورمان که برای چهارمین نشست گفت و گوهای اسلام و مسیحیت در دانشگاه بخارست به رومانی آمده است، برای تداوم این گفت و گوها که سبب همزیستی مسالمت آمیز میان ملت ها می شود، اعلام آمادگی کرد.

وی گفت که پیروان ادیان مختلف در ایران قرن ها با صمیمیت و دوستی کنار یکدیگر زندگی می کنند. نمایندگان ادیان در پارلمان حضور دارند و در برخی از شهرها اماکن عبادی آنها در کنار هم قرار دارد.

معاون آموزش جامعه المصطفی همچنین به پدیده افراط گرایی در برخی از مناطق جهان اشاره کرد و ادامه داد:رهبران دینی باید دست به دست هم داده و در برابر این تفکرات افراطی ایستادگی کنند. امروز پیروان ادیان توحیدی برای گسترش معنویت و صلح و دوستی باید در کنار هم باشند. ما در برابر ظلم و ستمی که در منطقه در حق مسلمانان ، مسیحیان یا ایزدی ها و غیره انجام شد به شدت واکنش نشان دادیم.

کشیش آکیمسکو از مقام های کلیسای رومانی نیز در این نشست به سابقه دینی و زبانی و فرهنگی دو ملت ایران و رومانی اشاره کرد و گفت: ما در گذشته یک خانواده از فرهنگ و زبان و نژاد هند و اروپایی بوده ایم. نام ایران در سانسکریت آریان به معنی بلندپایه بوده و اصلیت ما به یکدیگر نزدیک است.

وی افزود: ما گفت و گوها را با حمایت اسقف دانیل رهبر کلیسای رومانی برای شناسایی ارزش های مشترک برگزار کرده ایم و مجموعه گفت و گوهای قبلی در قالب دو کتاب «تاثیر پدیده سکولاریزم در دنیای امروز » و « گفت و گوی ادیان و فرهنگ ها» به چاپ رسیده است.

هیات گفت و گوهای بین ادیان کشورمان متشکل از مسئولان و اساتید جامعه المصطفی(ص) و دانشگاه علامه طباطبایی همچنین در نشستی با اسقف وارلام پلویشتنائول معاون اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس رومانی بر گسترش روابط و همکاری های طرفین به ویژه تداوم گفت و گوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس و برگزاری چهارمین دور از این گفت و گوها تاکید کردند.

بازدید از کلیسای بزرگ الهیات ارتدوکس رومانی و دیدار با اسقف یوستینیانوس و وارلام پلویشتئانول معاون اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس رومانی، در کاخ رهبری کلیسای ارتدوکس از دیگر فعالیت های هیأت ایرانی شرکت کننده در نشست مشورتی ادیان و مذاهب در رومانی است.

 

 

بازدید از کلیسای بزرگ الهیات ارتدوکس رومانی

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، معاون آموزش جامعه المصطفی در حاشیه بازدید از کلیسای بزرگ الهیات ارتدوکس رومانی با ابراز خرسندی از روابط خوب بین دو کشور ایران و رومانی، اظهار داشت: همواره باید شکرگزار خداوند متعال باشیم که مقدمات چنین وضعیت و شرایط خوبی بین دو مرکز دینی ارتدکس و تشیع را فراهم نموده است.

 معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه در ادامه به روابط خوب پیروان ادیان در جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود و تصریح  کرد: اقلیت های مذهبی و دینی ایران هر کدام نماینده ای در مجلس شورای اسلامی این کشور دارند.

 حجت الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که ما به همان اندازه که از ظلم و ستم و استفاده خشونت بر علیه مسلمانان در میانمار ناراحت هستیم از ظلم خشونت توسط داعش بر علیه مسیحیان و ایزدی ها نیز ناراحتیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از مظلومان جهان از هیچگونه تلاشی خودداری نمی‏کند.

در این دیدار جناب آرکیارک  با اظهار خوشحالی از برگزاری این گونه گفتگوها گفت: روابط ما با مسلمانان رومانی بسیار خوب است.

 وی ضمن اشاره به ارتباط کلیسای ارتدوکس رومانی با آقای یوسف مراد مفتی اعظم مسلمانان این کشور اظهار داشت: ما با ایشان جلسات مشترک داریم و همزیستی مسالمت آمیز با مسلمانان در رومانی می تواند نمونه ای برای دیگر کشورها باشد./1324۲۰۴/ج

ارسال نظرات