۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۳۰۵۲۸
سخنگوی وزارت امور خارجه:

ما در زمينه برجام محق هستیم و تصميمات لازم را انجام خواهیم داد

قاسمی با بیان این که ما در زمينه برجام محق هستیم و تصميمات لازم را انجام خواهيم داد، گفت: هيچگاه ما تغيير موضع نداريم و شرايط ما كاملا شفاف است.
بهرام قاسمی

به گزارش خبرنگار خبركزاري رسا، قاسمي سخنگوي وزارت امورخارجه در نشست هفتگي وزارت امورخارجه كه صبح امروز در ساختمان شماره ٩ وزارت امورخارجه برگزار شد در مورد آغاز عمليات آستانه و درخواست ادوغان از ايران اظهار داشت: اين موضوع در دستور مذاكرات گروه كارشناسي آستانه مدنظر است و پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در اين مورد در حال انجام است و تا اجلاس هفت در نيمه اكتبر احتمالا به تفاهم نامه برسيم.

وي ادامه داد: مواضع ما، روسيه و تركيه در مورد روسيه تا حدي مورد مشورت است و طبيعي است كه در مورد اين موضوع ارتباط مستمر خود را خواهيم داشت.

سخنگوي وزارت امورخارجه درباره سفارتخانه هاي منفعل ايران در برخي از كشورهاي خارجي، تأكيد كرد: در هر حوزه اي جاي تكامل و رشد وجود دارد و ما مي توانيم در مورد تلاش هاي خود در زمينه هاي مختلف خود بهتر عمل كنيم اما امروز ما با وجود شرايط خود عملكرد خوبي داشته ايم ولي جاي كار بيشتري داريم.

قاسمي در مورد محكوميت دري اصفهاني از سوي دستگاه قضا مبني بر اقدامات جاسوسي، يادآور شد: آنچه سخنگوي قوه قضائيه مطرح شده متين خواهد بود و در اين مورد نمي توانيم اظهارنظر كنيم، دري اصفهاني چندين دهه است كه براي ارگان هاي مختلف خدمت هاي زيادي كرده و در برخي كارهاي كارشناسي در برجام ايشان كارهاي مشاوره اي زيادي كردند.

وي افزود: وظيفه وزارت خارجه تحقيق و تفحص در مورد  روابط پنهان افراد نيست و اين وظيفه ساير ارگان ها است و پس از تحقيق بايد اين موضوع را به ساير بخش ها حتي وزارت خارجه در صورت نياز اطلاع دهند، ما ايشان را به عنوان مشاوره بخش اقتصادي بانكي معرفي كرديم.

 

سخنگوي وزارت امورخارجه در زمينه ديدار رحيمي نماينده ايران در اقيانوسيه با مراجع تقليد در قم، گفت: اين ديدار پيرو وضعيت مسلمانان جهان به ويژه ميانمار انجام شد، در بحث ميانمار وزارت خارجه از ابتدا اقدامات لازم را انجام داد، هدف از برخي پيگيري ها هم فشار بر دولت ميانمار بود تا ما بتوانيم خدمات مستقيم را با حضور نيروهاي خود ارائه كنيم.

قاسمي بيان كرد: ما منتظر پاسخ دولت ميانمار هستيم و از اين رو ما از نماينده خود درخواست كرديم تا به تهران بيايند تا مشاوره هاي لازم انجام شود كه در پي اين حضور يك ديدار هم با مراجع تقليد انجام شد و توصيه هاي خوبي هم در اين ديدارها انجام شد.

وي ابراز داشت: ما ارتباط خوبي با مراجع تقليد داريم و وزير امورخارجه و همچنين ساير معاونت ها نيز از توصيه هاي مراجع استفاده مي كنند.

سخنگوي وزارت امورخارجه در رابطه با حضور هئيت ارمنستاني در ايران گفت: كارهاي اين سفر انجام شده و در حوزه قفقاز و ساير موضوعات منطقه اي مذاكرات انجام مي شود، حوزه قفقاز بسيار مهم و استراتژيك است و ما با همه كشورهاي حوزه اين منطقه رايزني هاي مثبتي داريم، امروز هم كميسيون اقتصادي ايران با ارمنستان در داخل اين كشور انجام مي شود.

قاسمي در مورد ايراني بازداشت شده در استراليا هم تصريح كرد: اين فرد بازداشت شده يك شهروند ايراني است و ايشان به خاطر برخي اقدامات تجاري  در زمان تحريم بازداشت شده است و در شرايط خوبي قرار ندارد و از سوي ديگر دولت آمريكا به دنبال وي بوده و تقاضاي استرداد وي به آمريكا شده است و ما از طريق كانال هاي خود به دنبال رقع اين موضوع هستيم.

وي يادآور شد: امروز آمريكا در تلاش است كه ايراني هاي كه در ساير كشورهاي خارجي اين وضعيت را دارند دستگير كنند و اين امري نامناسب است و ما در تلاش هستيم كه برخي از افراد ايراني ديگر كه در كشورهاي خارجي دستگير شدند نيز آزاد كنيم.

 

سخنگوي وزارت امورخارجه درباره تشييع پيكر طالباني و حضور پرچم اقليم كردستان بر روي تابوت، افزود: بنده اطلاعات خاصي در اين مورد ندارم و حضور دكتر ظريف در اين مراسم بسيار كوتاه بود، به هر حال ايشان رياست جمهوري عراق را داشتند و ما نمي توانستيم مراسم را به خاطر يك پرچم ترك كنيم، شيطنت در اين مراسم بود اما نبايد به اين موضوعات توجه خاصي كرد.

قاسمي درباره تغيير مواضع ايران در برجام، خاطرنشان كرد: هيچگاه ما تغيير موضع نداريم و شرايط ما كاملا شفاف است، در بخش موشكي نيز مواضع ما مبين است و هيچ مغايرتي با ساير اقدامات موشكي دنيا ندارد و ما اجازه دخالت در امور دفاعي خود را به ساير كشورها نمي دهيم.

وي در مورد مراسم تشييع پيكر طالباني و امكان مذاكرات ايران و اربيل، تأكيد كرد: هيچ پيامي در اين مراسم بين مقامات ايراني و اربيل اتفاق نيفتاد و اگر مذاكراتي در آينده انجام شود حتما نتايج آن اعلام مي شود.

سخنگوي وزارت امورخارجه در مورد حضور زنان در بخش هاي مختلف دولت عربستان و آزادي هاي امروز براي بانوان، گفت: عربستان با مشكلاتي كه امروز در منطقه دارد سعي دارد وجهه خود را تغيير دهد و اين اقدام هم در اين مسير است.

قاسمي درباره سخنان فرمانده سپاه براي بيان مواضع ايران در خارج از ميز مذاكرات، تصريح كرد: آنچه مربوط به سياست هاي نابخردانه آمريكا در مورد سپاه و تحريم آن هست بايد از سوي اين كشور كنار گذاشته شود.

وي در مورد حضور نمايندگان اربيل با بارزاني، اضافه كرد: با توجه به مواضع ايران يعني حفظ تماميت ارضي كشورهاي منطقه ما پيشنهاد داديم كه مشكلات را با مذاكرات حل كنند و از اين رو به رفع اختلافات بپردازند، البته سياست هاي عراق از سوي خودشان انجام مي شود و خودشان براي مباحث مختلف تصميم گيري مي كنند.

سخنگوي وزارت امورخارجه در زمينه سفر رييس جمهور ايران به تركيه و ديدار با رييس جمهور اين كشور و همچنين حضور در روسيه، گفت: روابط بين سه كشور برقرار خواهد بود و ما نيازمند ارتباط با اين دو كشور هستيم ولي تاريخ جلسه با اين دو كشور در حال حاضر مشخص نيست.

قاسمي در مورد بند t سازمان ملل، افزود: اين سازمان در مورد صلح آميز بودن ايران در بخش هاي مختلف تهديدهاي داشته كه درست نيست، ما پيش بيني هاي لازم را در زمان مختلف داشته ايم و داريم و پيرامون موضوعات مختلف صحبت مي كنيم و مواضع خود را اعلام مي كنيم.

وي درباره موضوعات سوريه و تفاهم بين ايران و روسيه نيز اظهار كرد: رايزني هاي ما با مسكو در مورد همه موضوعات جهاني انجام مي شود و فقط مختص سوريه نيست، دولت روسيه هم در مورد تماميت ارضي حتي عراق هم تأكيد كرده است.

سخنگوي وزارت امورخارجه در زمينه اتهام ايران به استفاده از نوجوان افغان براي جنگ در سوريه، تصريح كرد: اين موضوع از اساس غلط است و همه به دنبال ايران هراسي هستند و اگر اتباع افغان در جنگ سوريه حضور پيدا كردند داوطلبانه بوده و به كشور ايران مرتبط نيست، در اين مورد هم نماينده ايران در افغانستان بيانيه اي را صادر كرد.

قاسمي در مورد سفر دكتر ظريف به عراق براي تشييع پيكر طالباني با وجود ممنوعيت پرواز به سوي اقليم كردستان، خاطرنشان كرد: اين موضوع كه ايشان پرواز مستقيم به اقليم كردستان داشتند نبوده و وزير خارجه ما به بغداد پرواز داشته و سپس به سوي سليمانيه حركت كردند و ما هيچ پرواز مستقيمي نداشتيم.

وي در راستاي اظهارات ترامپ در روز پنج شنبه و موضوع برجام، گفت: يك فضاي رواني و پرفشار طي هفته هاي گذشته به وجود آمده است، اين موضوع كه ترامپ برجام را به كنگره خواهد فرستاد جوي است كه در حال حاضر در دنيا وجود دارد ولي ما در زمينه برجام محق هستيم و تصميمات لازم را انجام خواهيم داد.

سخنگوي وزارت امورخارجه در زمينه روابط بين ايران و عربستان، عنوان كرد: نياز است كه اين كشور روابط نابخردانه خود در خصوص ايران و تجاوزات به كشورهاي منطقه همچون يمن را پايان بدهد و در اين صورت يك فضايي براي ارتباط ايجاد مي شود كه فعلا اين شرايط ديده نمي شود.

قاسمي درباره حضور رييس ارتش عراق و موضوعات اقليم كردستان، گفت: در اين سفر موضوعات مختلفي چون عراق، سوريه و ساير مسائل منطقه انجام شد و تماس كارشناسان ما ادامه خواهد داشت و در صورت نياز اكر اقداماتي لازم باشد با كمك دولت مركزي عراق انجام خواهيم داد و اين نشست گام هاي اوليه براي حفظ تماميت ارضي عراق و منطقه بود.

وي در زمينه تغييرات در مورد قانون اقدامات تروريستي آمريكا، يادآور شد: اين اقدام انجام شده و وزارت امورخارجه در حال انجام اين كار است و هر گونه تصميمي صورت گيرد متعاقبا اعلام مي شود.

سخنگوي وزارت امورخارجه درباره سفر اردوغان و نشست D8، تصريح كرد: سفري بسيار دوستانه و خوب بود، ايشان پس از اجازه رهبري جلسه و مذاكره خوبي در مورد مسائل منطقه داشتند، نشست D8 هم كه در ماه آتي آغاز شود كشور ايران هم حضور خواهد داشت.

قاسمي در مورد مصاحبه ترامپ و عنوان كردن ايران به عنوان يك بازيگر بد و كمك كننده به كره شمالي، بيان كرد: مواضع آمريكا در مورد ايران كاملا مشخص است و آنها هميشه به دنبال خدشه دار كردن موضوع هسته اي ايران هستند كه در زمان مقرر پاسخ آنها را خواهيم داد و جهان هم در مورد اين موضع گيري ها آگاه شده است./٨١٦/۲۰۰/ح

ارسال نظرات