۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۳۰۷۰۴
حجت الاسلام والمسلمین راشد يزدی:

كربلا 500 سال جلوتر از زمان است

حجت الاسلام والمسلمین راشد يزدی گفت: حادثه كربلا ۵۰۰ سال جلوتر از زمان است و زمان هرچقدر هم با سرعت به پيش برود به پاي حادثه كربلا نمي رسد چرا كه ۵۰۰ سال از زمان جلوتر است.
حجت الاسلام محمد كاظم راشد يزدي حجت الاسلام محمد كاظم راشد يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد يزدی، صبح امروز  سه شنبه درمراسم زيارت عاشورا كه توسط مركز ارتباطات و اموربين الملل شهرداري كاشان در خانه تاريخي آل ياسين برگزار شد، گفت: اگر از تاريخ انتظار داشته باشيم تا نام و حوادث و اتفاقاتي كه در زمان ما رخ مي دهد را حفظ كند انتظار بي جايي است.

وي با اشاره به اينكه، صحنه هاي خاص اثرگذار در تاريخ بايد بمانند و مي مانند، افزود: اگرحادثه كربلا چنين عمر طولاني دارد براي اين است كه در آن اسراري نهفته است و براي آن سرمايه گذاري شده است، در غير اين صورت نمي توانست نزديك به چهارده قرن زنده و پويا بماند.

به گفته وي، حادثه كربلا ضمن اينكه ابقاء شده است، احياء نيز مي شود و اين درخت، چنان ‌آبياري شده كه تمامي فصل هاي سال داراي ميوه بوده و شاخه و برگ آن هميشه تازگي دارد ضمن اينكه اين امتياز را بر ساير حوادث تاريخ دارد كه نه تنها كهنه نمي شود بلكه روز به روز به جواني آن نيز افزوده مي شود.

حجت الاسلام والمسلمین راشد يزدی، عنوان كرد: حادثه كربلا به گونه اي است كه تصور مي شود چندين قرن از تاريخ جلوتر است و هرچه تاريخ جلوتر مي رود حادثه كربلا نيز وسيع تر، عميق تر، پربارتر و پر ميوه تر و موثرتر مي شود.

وي ادامه داد: برخي نيز آمده اند و براي تخريب حادثه كربلا  خيلي تلاش كردند يعني همان قلم هاي شكسته بسته اي كه در دوره هاي مختلف بر عليه حادثه كربلا شعار دادند و اين كار حتي دربرخي مراكز ديني و دانشگاه ها انجام شد و از حادثه كربلا بعنوان اسطوره نام بردند و عنوان كردند حادثه كربلا اسطوره است.

استاد اخلاق حوزه علميه با تأكيد بر اينكه هيچ اسطوره اي نمي تواند الگو باشد، اظهار داشت: اسطوره قصه كهنه اي است كه زمان آن را پير و فرسوده كرده چرا كه زمان بر روي دو ضلع زاويه حركت مي‌كند و خدا زمان را به طوري خلق كرده است كه فرهنگ و تمدن روشن تر مي‌شود چرا كه جهان روبه جلو است.

به گفته وي، اگر قصه كهنه اي باشد كه قرني بر آن سپري شده باشد نمي تواند الگوي زمان تمدن شود و اين درحالي است كه كربلا اسطوره نيست و اسطوره الگو نمي شود و آنها كورخوانده و برداشت آنها، برداشت كساني است كه قدرت ديد ندارند و اگر اندكي توجه كنند متوجه خواهند شد كربلا اسطوره نيست بلكه يك فرهنگ است.    

حجت الاسلام والمسلمین راشد يزدی، گفت: قصه رستم دستان، سام نريمان اسفنديار و روئين تن، حسين كردشبستري و امير ارسلان رومي اسطوره هايي هستند كه تاريخ مصرف دارند و تاريخ مصرف آنها گذشته و ميادين نبرد امروز نيازي به سينه ستبر و بازوان قوي ندارد، چرا كه آنها زماني كارآيي داشتند كه شمشير و خنجر و زوبين و نيزه بود و اما امروز به جاي جنگ با نيزه، جنگ با ليرز است كه كاربرد دارد.

وي با تأكيد بر اينكه جامعه فرهنگي، مترقي و متمدن امروز ما بايد دهها ابوالفضل را تربيت كند، افزود: امروز قهرمان و پهلوان در جنگ كار برد ندارد و نيازي به تربيت رستم ندارد چرا كه اينها اسطوره هستند و اسطوره الگو و سرمشق نمي شود اما فرهنگ الگو مي شود و كربلا فرهنگ است و خانواده ها به جاي اسطوره فرزندان خود را مانند علي اكبر و قاسم و ابوالفضل تربيت كنند.  

استاد اخلاق حوزه علميه، گفت: حادثه كربلا 500 سال جلوتر از زمان است و زمان هرچقدر هم با سرعت به پيش برود به پاي حادثه كربلا نمي رسد چرا كه 500 سال از زمان جلوتر است، بنابراين حادثه كربلا در حال رشد و توسعه است و ما بايد از اين فرصت بيشترين بهره برداري را داشته باشيم تا متوجه شويد كربلا چه كارآيي هايي دارد.

وي با بيان اينكه حادثه كربلا فرهنگ است و فرهنگ كهنه نمي شود و از بين نمي رود، عنوان كرد: حادثه كربلا فرهنگ است و امام حسين نيز ماندگار است و هركاري هم انجام دهند تا چراغ امام حسين(ع) را خاموش كنند موفق نخواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین راشد يزدی، گفت: امام حسين هنگامه اي را در تاريخ برپا كرده است كه ما تنها گوشه اي از آن را درك كرده ايم، از اين رو اصل حادثه كربلا پنهان است و بايد جستجو كرد و اين معدن عظيم طلا و نقره را از زيرخروارها خاك فراموشي و بي توجهي بشر، بيرون كشيده و كشف شود تا متوجه شود در كربلا چه خبر است و از آن بهره برداري كند.

وي افزود: امام حسين(ع) دركربلا دانشگاه عظيمي تأسيس كرده است كه هيچ شرطي براي ورود به غير از همخواني با  اسلام ندارد، از اين رو دانشگاه امام حسين(ع) در كربلا از دانشجوي شش ماهه تا دانشجوي 90 ساله دارد و شرايط اين دانشگاه در كربلا با شرايط دانشگاههاي امروز متفاوت است و بالاتر از فوق زمان است./1307/پ202/ب2

ارسال نظرات