۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۵۳۰۹۱۹
حجت الاسلام ظهیری:

شبهات، نسل جوان حوزوی و دانشگاهی ما را تهدید می‌کند

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به شبهه‌پراکنی دشمنان علیه اهل بیت(ع) در فضای مجازی، گفت: شبهات، نسل جوان حوزوی و دانشگاهی ما را تهدید می‌کند.
حجت الاسلام ظهیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اصغر ظهیری در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در فاز چهارم مدرسه علمیه صدوقی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه دشمنان در فضای مجازی درباره اهل بیت(ع) بسیار شبهه پراکنی می کنند، گفت: امروز یکی از مشکلاتی که نسل جوان جامعه را هم در حوزه و هم در دانشگاه تهدید می کند، شبهاتی است که از سوی دشمنان درباره اهل بیت(ع) مطرح می شود.

پاسخ به یک شبهه 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از شبهاتی که دشمنان مطرح می کنند این است که می گویند «نمی توانیم بپذیریم که چشم کسی برای مصیبت های امام حسین(ع) به اندازه بال مگسی خیس شود و خداوند برای این همه گناهان او را اگر چه به اندازه کف های دریاها باشد، ببخشد».

وی ادامه داد:‌ در پاسخ به شبهه مذکور باید گفت مجموع اعمال و جزاهایی که انسان انجام می دهد به دو دسته تقسیم می شود، یکی «جزاهای دنیوی» و دیگری «جزاهای اخروی»؛ در جزاهای دنیوی باید میان عمل و جزا تناسب وجود داشته باشد؛ به عنوان مثال نمی توان برای پارک ممنوع یا سبقت گرفتن، یک شخص را اعدام کرد، بلکه باید متناسب با همین عمل جریمه و مؤاخذه شود.

حجت الاسلام ظهیری با اشاره به پاداش‌های اخروی عنوان کرد: برای پی بردن به نوع جزاهای اخروی باید به قوانین طبیعت دقت داشت؛ در نظر بگیرید که شخصی یک سوزن خیاطی در چشم خود فرو کند، حتی اگر هزاران سال هم عمر داشته باشد، باز هم بینایی خود را به دست نخواهد آورد، بنابراین میان فعل و پاداش اخروی هیچگونه تناسبی وجود نداشته و اینکه خداوند برای یک قطره اشک بر مصائب امام حسین(ع) همه گناهان شخص را ببخشد، امر بعیدی نیست.

امام حسین(ع) استثنای فقه است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام حسین(ع) استثنای فقه است، ابراز داشت: خوردن خاک حرام است، اما در موردی که تربت امام حسین(ع) باشد نه تنها مشکلی ندارد، بلکه برای شفای انسان نیز توصیه شده است.

اولین عبادتی که خداوند با آن پرستیده شد، گریه بر امام حسین(ع) است

وی با اشاره به جریان پذیرفته شدن توبه حضرت آدم(ع) بیان کرد: هنگامی که حضرت آدم(ع)  به سوی عرش نگاه کرد و اسماء خمسه و نور آنها را دید و از حضرت جبرائیل خواست تا این اسماء را به او بیاموزد؛ اين فرشته وحي یک به يک اسماء خمسه طیبه را می‌گفت تا رسید به نام امام حسین(ع) و تا این نام را برلبش جاری كرد، حزن و اندوه بیشماری وجود او را فرا گرفت و اشک از هر دو دیده‌اش جاری شد؛ حضرت آدم(ع) از جبرائیل علت این امر را جویا شد، حضرت جبرائیل نیز برای او مصیبت امام حسین(ع) را نقل کرد و حضرت آدم بسیار گریه کرد؛ بنابراین اولین عبادتی که خداوند با آن پرستیده شد، گریه بر امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام ظهیری با بیان اینکه عبادت به تنهایی موضوعیت ندارد، بلکه «عبد» بودن مهم است، خاطرنشان کرد:‌ شخصی که مطیع اوامر الهی باشد، خداوند یک چشمه از قدرت خویش را در اختیار او قرار می دهد؛ بی شک امام حسین(ع) عبد خالص درگاه ایزدی بوده و دارای قدرت الهی بودند و علت اینکه روز عاشورا معجزه نکردند برای این است که بنا نبود افراد در کربلا با معجزه هدایت شوند./۸۴۱۲۰۲/ی

ارسال نظرات