۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۵۳۱۰۲۰
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم:

علم تاریخ نمی‌تواند به مسائل اصولی کلام بپردازد

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: اساسا علم تاریخ بسیار ناتوان‌تر از آن است که بتواند به مسائل اصولی مبتنی بر منبع عقلی که کلام به آن پرداخته، بپردازد.
ذوعلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، غروب چهارشنبه ۱۹ مهر در نشست تخصصی رابطه کلام و تاریخ که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: اسلام دین عقلانی و منطقی است و نگاه جانبدارانه ندارد.

وی افزود: منبع اصلی علم تاریخ نقل و منبع علم کلام نقل و عقل است، تعارض علم کلام و تاریخ به تعارض در روایات نقلی برمی‌گردد که در نگاه تاریخی و کلامی باید نقد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم بیان داشت: در مباحث مختلف ما از بازخوانی برخی مشهورات که جنبه کلامی دارد و منبع آن عقل است نباید واهمه داشته باشیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه باید حدود و اعتبار علم تاریخ بررسی شود، اظهار داشت: اساسا علم تاریخ بسیار ناتوان‌تر از آن است که بتواند مسائل اصولی مبتنی بر منبع عقلی را که کلام به آن پرداخته بپردازد.

وی با اشاره به مثالی عنوان کرد: همانگونه که از قاعده فیزیکی نمی‌توان وجود یا عدم وجود خدا را اثبات کرد چراکه حدود و اعتبار  علم فیزیک بیش از این نیست، با تاریخ هم نمی‌توان نیاز به نبوت پیامبران را ثابت کرد و این علم کلام است که با روشی عقلانی این نیاز را ثابت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: علم کلام و تاریخ هیچ کدام بر یکدیگر حاکم نیستند و هر کدام حوزه و عرصه مشخصی داشته و از اعتبارات خاصی برخوردار هستند./807/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات