۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۵۳۱۰۴۵
آیت الله اراکی در جمع خبرنگاران:

استقلال کردستان عراق به نفع دشمن است

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: نباید اجازه بدهیم که کردستان عراق جدا شود، این جدایی ابتداء به ضرر ملت کرد است و سپس می‌تواند به عنوان یک سنت به سایر کشورها منتقل شود.
 آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا ، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در حاشیه برگزاری نخستین اجلاس بین‌المللی هم‌اندیشی «نقش اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت» در جمع خبرنگاران در پاسخ اين سوال كه تأثیر چنین اجلاس‌هایی در پیشبرد اهداف راهبردی وحدت در سطح جهان اسلام تا چه اندازه است، گفت: تلاش هايي كه در ميان نهادهاي تقريب صورت مي گيرد يكي از عوامل كاهش اهداف شوم دشمنان است، البته امروز تا حدودي دشمنان به اهداف خودشان رسيده اند، اما نبايد فراموش كنيم كه برخي اقدامات تقريبي، اهداف دشمن را باطل كرد.

وي ادامه داد: شكستي كه امروز دشمن با ايجاد تفرقه در خیلی از نقاط دنیا مواجه شده است به خاطر همین تلاش‌هایی است که نهادهای تقریبی در نقاط مختلف دنیا انجام می‌دهند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تاكيد كرد: با وجود توطئه هايي كه امروز در منطقه ما رخ مي دهد و چندپارگي در كشورهاي اسلامي چون عراق، يمن و سوريه در حال وقوع است برپايي چنين اجلاس هايي مي تواند كمك كند تا تجزیه جهان اسلام و ایجاد تفرقه در امت اسلامی برطرف شود.

آیت الله اراکی یادآور شد: امروز نهادهای تقریبی که براساس وحدت شکل گرفته‌اند باید به یک استراتژی واحدی دست پیدا کنند، از سوی دیگر باید به دنبال یک عمل در همسویی و هم‌پوشانی باشند تا از این رو به اهداف تقریبی دست پیدا کنیم.

آمریکا موسس تروریست در منطقه است

وی در مورد اظهارات ترامپ مبنی بر قراردادن سپاه پاسداران در گروه‌های تروریستی و اجرای قانون کاتسا خاطرنشان کرد: برای همگان مشخص است آنچه به عنوان تروریست در جهان و منطقه ما طی سال‌های گذشته وجود داشته است محصول آمریکا بوده و رژیم صهیونیستی نیز که هم دست آمریکا می‌باشد نمونه کامل تروریست است و از بیان این امر هم امتناعی ندارد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: امروز با کمی نگاه می‌توان تروریست بودن آمریکا و اسرائیل را دید، برای نمونه ترور رهبران فلسطینی توسط این رژیم غاصب صورت گرفته و کاملا هم رسمی بود، پس اسرائیل را باید یکی از بنیان‌گذاران تروریسم در منطقه دانست.

آیت الله اراکی ادامه داد: داعش که یک تروریست در منطقه ما به شمار می‌آید توسط آمریکا ایجاد شد و آنها خودشان به این موضوع اذعان داشتند، همچنین القاعده هم محصول همین کشور بود و رهبران القاعده با رهبران آمریکا شریک تجاری بوده‌اند و دست آن‌ها با هم به خون و تروریسم آلوده بود.

وی اضافه کرد: آمریکا موسس تروریست در منطقه است شکی وجود ندارد، اما اینکه بخواهد سپاه پاسداران در گروه تروریست‌ها قرار گیرد بدون شک همه اهداف آمریکا به عنوان یک مجموعه تروریستی برای ما هدف قرار خواهد گرفت و همان رفتاری را که ما با داعش می‌کنیم و طبیعتاً با نیروهای آمریکایی انجام خواهیم داد تا در منطقه ما دیگر امنیت نداشته باشد.

تحقق وحدت امت اسلامی با تقویت محورهای همکاری کشورها

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی درباره راهبرد ایران در تحقق وحدت امت اسلامی تصریح کرد: ما برای این کار چند محور را مدنظر قرار داده‌ایم، ابتداء تبیین مصالح مشترک کشورهای اسلامی است، زیرا ما با کشورهای اسلامی منافع مشترک داریم که می‌توانیم از این منافع در عرصههای سیاسی و اقتصادی استفاده کنیم، همچنین از منظر فرهنگی هویت ما یکی است و به هر حال اینکه ما بر روی مسائل مشترک و اهداف مشترک کارکنیم یک راهبرد اساسی برای ما تلقی می‌شود.

آیت الله اراکی یادآور شد: ما باید محورهای همکاری خود را قوی‌تر کنیم، در واقع باید دید در چه عرصه‌هایی می‌توانیم همکاری داشته باشیم، ما باید طی یک سلسله نشست‌ها بر سر مسائل کشورهای اسلامی جهان صحبت کرده و به یک وحدت نظر برسیم، باید دیپلماسی وحدتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند را به عنوان یکی از مهم‌ترین راهبردهای وحدتی به کار بگیریم.

نفوذ بیگانگان عامل سکوت برخی کشورها در مجامع بین‌المللی

وی در پاسخ به این سوال که سکوت مجامع مدعی حقوق بشر در کشتار مسلمانان میانمار تا کجا ادامه خواهد داشت؟ خاطرنشان کرد: درباره سکوت جوامع اسلامی و نهادهای بین‌المللی باید بگوییم که این امر به خاطر نفوذ بیگانگان درون برخی نهادهای تصمیم گیرنده هستیم، چنانچه مجموعه‌های تصمیم گیرنده مستقل عمل کرده و می‌توانستیم بر مبنای منافع و مصالح ملل و ملت‌های خودمان کار کنیم زودتر به یک وحدت‌نظر دست پیدا می‌کردیم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: امروز خوشبختانه پرچمی که جمهوری اسلامی برافراشته که پرچم وحدت‌گرایی و دعوت به یک انسجام اسلامی در سراسر جهان اسلام است موجب شده که ما به تدریج به سمتی برویم که نیروهای مخلص و مصلحان حقیقی جهان اسلام دور این محور مجتمع شده و سریع‌تر به سوی وحدت حرکت کنیم.

استقلال اقلیم کردستان قطعا نقش شوم اسرائیل است

آیت الله اراکی در مورد نقش قدرت‌ها و کشورهای خارجی در برگزاری همه‌‌پرسی کردستان عراق و اهداف دولت خودمختار اقلیم بیان کرد: استقلال اقلیم کردستان قطعا یک نقش شوم از سوی اسرائیل است که به دنبال آن نقشه برای جدایی سوریه و سایر کشورهای اسلامی را دارند، بدانید که اگر این تجزیه در عراق رخ دهد حتما تجزیه در عربستان را نیز شاهد خواهیم بود.

وی افزود: امروز در عربستان اقوام بسیاری در حال زندگی هستند، برای نمونه در شرق عربستان شیعیان زندگی می‌کنند و در مقابل آن در جنوب این کشور اقوام دیگر در حال سکونت هستند و چنانچه قرار باشد این اتفاق رخ دهد این سنت در کشورهای دیگر هم رخ می‌دهد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: نباید اجازه بدهیم که کردستان عراق جدا شود، این جدایی ابتداء به ضرر ملت کرد است زیرا  ملت کرد صدها سال با سایر ملل مجاور منسجم زندگی کرده‌اند و در تمامی شرایط و لحظه‌ها باهم بوده‌اند و به بخشی از ملل منطقه تبدیل شده‌اند.

آیت الله اراکی در پایان اظهار کرد: امروز باید تلاش کنیم که تحت یک امت واحده اسلامی به یکدیگر نزدیک شویم و تجزیه عراق تنها به نفع دشمن است./816/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات