۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۵۳۱۰۴۶
حجت‌الاسلام خمینی:

یاران امام راحل مرد روزهای سختی و غربت امام بودند

تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه یاران امام مرد روزهای سختی و غربت امام بودند، گفت: یاران امام راحل با مبارزه خود برای این کشور به دنبال نفع و طمعی نبودند، زیرا در آن زمان اصلا خبری از قدرت سیاسی، منزلت اجتماعی و نان و نوایی نبود.
سید حسن خمینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامیداشت شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی که در مسجد امیرالمومنین(ع) تهران برگزار شد با اشاره به اینکه به زندگی یاران پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) تا به امروز توجه حاصی نشده است اظهار داشت: وقتی درباره این افراد اطلاعاتی نداشته باشیم قطعا نمی‌توانیم از آنها الگوگیری کنیم.

وی ادامه داد: دلیل اینکه اطلاعات کافی درباره یاران پیامبر(ص) و ائمه(ع) وجود ندارد این است که در ابتداء تاریخ‌نویسان توجه کافی به رسول اکرم(ص) نداشتند و از این رو به صحابه ایشان هم توجه کمتری می‌کردند، از طرف دیگر سحابه نیز با وجود ائمه نمی‌خواستند سخنی از آنها گفته شود.

حجت‌الاسلام خمینی تاکید کرد: عامل دیگر این کم‌توجهی فشار حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس بوده است که اجازه نمی‌دادند تاریخ‌نویسان، روایات و وقایع دقیق تاریخی را نوشته و منتشر کنند، به مرور با فشارهای وارده از سوی حکومت جایگاه و کرامات ائمه و یارانشان کنار گذاشته شده و کسانی را که می‌خواستند بزرگ می‌کردند و در عین حال شخصیت افرادی همچون ابوذر را خراب می‌کردند.

تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) یادآور شد: در حال حاضر نباید بگذاریم سرنونشتی که برای اصحاب پیامبر(ص) رخ داد برای یاران امام خمینی(ره) نیز رقم بخورد، باید نقش هرکسی را همانگونه که بوده بیان کنیم، به خصوص در دورانی که دست ما از نسل اول انقلاب در حال خالی شدن است و دایره‌المعارفی از اطلاعات را از دست می‌دهیم باید دقت بیشتر کنیم.

یادگار امام راحل با بیان اینکه اگر به اصل حوادثی که به درستی تعریف نشده است دقت نکنیم، نقش برخی افراد به دورغ نقل می‌شود، خاطرنشان کرد: از این رو این نگاه، حب و بغض‌ها افراد را کوچک و بزرگ می‌کند.

وی افزود: یاران امام راحل به به دین‌داری، درایت و شجاعت امام(ره) ایمان داشتند، در واقع آنها می‌دانستند که امام رحل در بزنگاه همیشه تصمیمات بزرگی را می‌گیرند که برگرفته از هوش و تجربه زیاد ایشان است، امام در زمان قبل از انقلاب تمام حوادث ایران و جهان را مطالعه کردند و ناآگاه از مسائل سیاسی نبودند.

تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به رابطه نزدیک امام راحل با آیت الله کاشانی تصریح کرد: این رابطه نزدیک در کنار ملاقات آیت الله بروجردی با شاه باعث شد امام راحل همانند یک سیاست‌مدار قهار انقلاب را به پیروزی برساند.

حجت‌الاسلام خمینی ادامه داد: یاران امام راحل با مبارزه خود برای این کشور به دنبال نفع و طمعی نبودند، در اصل عده‌ای مومنین بعد از پیروزی هستند به این معنا که برای کسب غنائم به میدان می‌آیند و به هنگام سختی کار صحنه را ترک می‌کنند، این اتفاق برای یاران امام راحل وجود نداشت زیرا در آن زمان اصلا خبری از قدرت سیاسی، منزلت اجتماعی و نان و نوایی نبود.

وی بیان کرد: یاران امام راحل مرد روزهای سختی و غربت امام بودند، البته بسیاری از این مصیبت‌ها هم از ناحیه مقدسان بود، آنها ظرف آب فرزند امام راحل را هم آب کشیدند، از این رو امام نیز فرمودند خون دلی که از این افراد خوردم از هیچ‌کس دیگری نخورده‌ام، با این وجود مقاومت یاران امام راحل در مقابل این مقدس‌ها سخت‌تر بود.

یادگار امام (ره) اظهار کرد: در زمان حضور امام در نجف بسیار تلاش شد تا امام را یک سید بی‌سواد تلقی دهند و در این شرایط یارانی که مقاومت کردند و پشت امام را خالی نکردند بسیار کم بودند، یارانی که پای امام ایستادند در نهایت دوران سخت زندان، تبعید، شکنجه و اعدام نصیب آنها شد ولی بازهم ایستادگی کردند.

تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به شخصیت آیت الله اشرفی اصفهانی تصریح کرد: ایشان یکی از شاگردان امام راحل بودند و جزء مومنین قبل از فتح به شمار می‌آمدند، از این رو ما وظیفه داریم این چنین شخصیت‌ها را به آیندگان معرفی کنیم، این افراد باید همانگونه که بودند معرفی شوند.

حجت‌الاسلام خمینی در پایان گفت: جامعه باید با تمام توان انسجام و وحدت خود را در در شرایطی که جامعه در فراز و فرود قرار دارد داشته باشد تا بتواند مشکلات را به خوبی پشت سر بگذارد، اتحاد و انسجام ما می‌تواند به عبور از مشکلات کمک کند./816/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات