۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۵۳۱۰۶۹
همزمان با سالروز بیانات رهبری در زمینه اهمیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد؛

مراسم تجدید میثاق کانو‌ن‌های مساجد با ولایت برگزار شد

مراسم سالروز بیانات مقام معظم رهبری در مورد اهمیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با عنوان تجدید میثاق کانو‌ن‌های مساجد با ولایت با حضور شخصیت‌های کشوری و ائمه جماعات تهران برگزار شد.
مراسم تجدید میثاق کانو‌ن‌های مساجد با ولایت

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم سالروز بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با عنوان تجدید میثاق کانو‌ن‌های مساجد با ولایت بعدازظهر چهارشنبه 19مهرماه در تالار آدینه برگزار شد.

در ابتدا این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین ارباب سلیمانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به حیات 25ساله کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اظهار داشت: خوشبختانه از زمان تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد توسط آیت الله مهدوی کنی این کانون‌ها توانسته شتاب بیشتری را بگیرد و امروز بیش از دو میلیون نوجوان در ۲۳ هزار کانون در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: نگاه امام راحل در رونق مساجد بعد از انقلاب بسیار اثرگذار بود، به گفته امام خمینی(ره) مسجد سنگر است و این یعنی ما سنگربان هستیم، بنابراین ما به عنوان یک سنگربان باید اقدامات نفوذآمیز دشمن را رصد کنیم و مرز بین دوست و دشمن را تشخیص دهیم.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد: با نگاهی به تاریخ می‌توان دید که 98درصد از شهدای ما از دل مساجد بیرون آمدند، با وجود اندیشه‌های امام راحل در مورد مساجد می‌توان فهمید که یک مسجدی باید همیشه آگاه باشد که دشمن همیشه در کمین نشسته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارباب سلیمانی یادآور شد: رهبری انقلاب در سال89 طی پیامی به نوزدهمین اجلاس نماز نقشه راه مساجد را مشخص کردند، طی این پیام مهندسی فرهنگی مساجد ترسیم و مشخصات مسجد طراز اسلامی معین شد، از سوی دیگر مقام معظم رهبری در خراسان شمالی در سال91 و همچنین در سال پیش در بین ائمه جماعات استان تهران بیاناتی فرموده‌اند که باید از آنها نهایت بهره را برد.

وی افزود: سفارش مقام معظم رهبری در قبال مساجد ابتدا متوجه موضوع وحدت کلمه در مسجد است، ایشان در این راستا فرمودند خیلی بد است که بین امام جماعت و بسیج اختلاف به وجود بیاید، در واقع ایشان درخواست داشتند که مسئولان کانون‌ها و بسیج برنامه‌هایشان را محوریت امام جماعت به جلو ببرند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ابراز داشت: سفارش دیگر مقام معظم رهبری به مساجد موضوع معرفت بود، به گفته ایشان ما باید خود را به سلاح معرفت مجهز کنیم و بعد به سراغ کانون‌ها رفته و پذیرایی جوانان باشیم، در واقع امروز باید با محبت و منطق نسل جوان را به سوی مساجد کشاند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارباب سلیمانی با اشاره به سومین فرمایش رهبری در مورد مساجد بیان کرد: ایشان فرمودند مدارا با نسل جوان موضوع مهمی است، ممکن است افراد ظاهر زننده داشته باشند اما دلشان متعلق به این جبهه است.

وی با بیان اینکه مسئولان ما باید در اطاق‌های فکر برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند، تصریح کرد: ما باید با همفکری مشکلات مساجد را حل کنیم، از این رو دوره‌های آموزشی برای ائمه جماعات و مسئولان مساجد برگزار می‌شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد اضافه کرد: امروز در حدود 85هزار مسجد در کشور وجود دارد، وظیفه ما این است که شبکه مساجد کشور را به هم وصل کنیم، بعد از آن باید به سراغ شبکه جهانی مساجد برویم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارباب سلیمانی در آستانه 40سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از برنامه‌های کانون فرهنگی هنری مساجد گفت و افزود: ما باید دو محور را برای این ایام در نظر بگیریم، ابتدا باید به دنبال آن باشیم که نقش مسجد محله ما در انقلاب چه بوده است، سپس موضوع انقلاب برای مسجد و محله ما چه دستاوردی داشته را دنبال کنیم.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که ما می‌توانیم در مساجد به آن بپردازیم موضوع کمک به مردم محروم مسلمان است، امروز در کشورهای یمن و میانمار این مظلومیت و محرومیت موج می‌زند و مساجد می‌توانند در این راستا کمک کنند.

 

كانون فرهنگی هنری مساجد محلی برای كاهش آسیب های اجتماعی

در ادامه این مراسم محمدحسین مقیمی استاندار تهران با بیان اینكه  مساجد نقش مهمی را در باور كردن جامعه اسلامی داشته اند خاطرنشان کرد: مساجد در دوران پیش و پس از انقلاب محل حضور موحدین و فعالان فرهنگی بوده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه انسان هایی كه با مسجد، حسینیه و محراب انس دارند  در طول زندگی خود کمتر دچار انحراف و اشتباه می‌شوند، در واقع كسانی كه دستورات اسلام را داخل مسجد آموخته و در زندگی خود به كار می گیرند موفق تر هستند و در صورت ارتکاب اشتباه نیز باز هم به پایگاه مساجد برمی‌گردند.

استاندار تهران تاكید كرد: با كمی تامل می توان دید كه شاگردان حضرت امام خمینی(ره) و اکثریت رزمندگان دفاع مقدس اهل مسجد بودند، مسجد یك نقش مهم در دوران نهضت اسلامی ما داشت، بخش عمده ای از اعلامیه های امام راحل از همین مساجد و پایگاه ها در سراسر کشور منتشر می شد.

مقیمی با اشاره به اینكه امام راحل به مسجد توجه ویژه ای داشت و آن را یك سنگر می نامید تصریح كرد: بخش عمده ای از كمیته های انقلاب اسلامی در مساجد پا گرفت و در ابتدا انقلاب بهترین مكان برای تصمیم گیری و تصمیمم سازی در حوزه‌های مختلف مساجد بودند.

وی افزود: بسیاری از موضوعات با زبان هنر قابل بازگو كردن است، در واقع هنر می تواند نقش مهمی در بیان مسایل جامعه داشته باشد، در اصل هنرمندان با رفتار، گفتار و هنر خود مسایل اجتماعی را برای مردم بهتر بیان می‌کنند.

 استاندار تهران با اشاره به اینكه هنرمندان ما بعد از انقلاب اهتمام خوبی به مسجد ها داشتند، خاطرنشان كرد: کانون‌های فرهنگی هنری توانستند زمینه‌ساز ظهور توانمندی‌های هنرمندان و همچنین فعالیت‌های هنری در مساجد شوند، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد موجب بلوغ و رنسانس هنری در مساجد شدند.

مقیمی ابراز داشت: امروز جامعه ما با مشكلات زیادی از لحاظ اقتصادی و فرهنگی روبرو است و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با ادبیات، هنر و فرهنگ توانسته بخشی از مشكلات مردم را بیان كنند، زبان هنر می تواند در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مطرح شود.

 وی بیان كرد: امروز آسیب های اجتماعی چون طلاق، اعتیاد به مواد مخدر و نقض قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی در کشور وجود دارد و در همین جا می توانیم با استفاده از ظرفیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و جوانان حاضر در آن آسیب‌ها را حل و مردم را به سوی فرهنگ کار، تلاش، مهربانی و رعایت حقوق دیگران سوق دهیم.

استاندار تهران با بیان اینكه تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یكی از بهترین اقدامات وزارت ارشاد است، تصریح كرد: ما باید با خوشرویی و مهربانی پذیرای جوانان در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باشیم، زیرا رفتارهای گذشته در این دوره برای جذب جواب نمی دهد، امروز مساجد پرورش‌دهنده، ارتقادهنده و تعالی‌‌بخش جوانان هستند، جوانان ما در جامعه اسلامی كه داریم می توانند رشد خوبی پیدا كنند اما این پرورش در مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری بهتر می تواند شكل گیرد.

مقیمی یادآور شد: امروز کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید برای رفع آسیب های اجتماعی برنامه ریزی كنند، یكی از لوازم توسعه این نهاد مسجدی برگزاری جشنواره‌های استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است، امروز باید متوجه آسیب های اجتماعی بود و از این ظرفیت استفاده لازم را كرد.

وی بیان داشت: فضای مجازی به شدت در میان آحاد مردم گسترش پیدا كرده است، از این رو می توان از کانون‌های فرهنگی هنری به عنوان مكانی برای تولید محتوای فضای مجازی استفاده كرد، زیرا اگر در این مكان از مطالب خوبی برای این فضا استفاده شود مردم از آن استقبال می كنند.

استاندار تهران در پایان گفت: ما باید كارهای فرهنگی را برعهده مردم بگذاریم و در همین جهت مدیریت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را به مردم بگذاریم و در كنار این واگذاری وظیفه مسئولین باید امر نظارت را داشته باشند.

 

زبان نرم و مهربان لازمه كار ائمه جماعات است

برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در پایان این با اشاره به اينكه كانون هاي فرهنگي هنري مساجد از جمله مراكزي به شمار مي آيد كه توان رفع و حل مشكلات مختلف را دارد، اظهار داشت: كانون هاي فرهنگی هنری مساجد و اعضاء آن مي توانند حامي دولت بوده و در كاهش آسيب هاي اجتماعي كمك كنند.

وي ادامه داد: همانطور كه مقام معظم رهبري طرح اقتصاد مقاومتي را طرح كردند مي توان با اين طرح به استقلال مالي رسيد، در اين مسير هم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های مختلف توانسته‌اند نقش موثری در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی داشته باشند.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تاكيد كرد: امروز ما نيازمنديم كه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعالیت بیشتری در حوزه جذب جوانان داشته باشند، اين كانون ها با برپايي برنامه هاي خوب در دهه كرامت و اوقات فراغت جوانان توانسته جوانان زيادي را به سوي خود بكشاند.
 

ضرغامی يادآور شد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در شهرها و روستاهای مختلف استان تهران فعاليت هاي خوبي داشته اند، در اين ميان ما نياز داريم ائمه جماعات مساجد با زباني مهربان و نرم بيش از پيش  حامی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری باشند
./۸۱۶/د۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات