۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۵۳۱۲۹۵
حجت الاسلام نظافت:

یاد مرگ آرامش زندگی مؤمنان را افزایش می دهد

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) گفت: کسی که با یاد خدا زندگی می کند، نگرانی و اضطراب ندارد و در آرامش است چرا که به فضل و رحمت پروردگار خود امیدوار است.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت صبح امروز در مراسم پر فیض دعای ندبه که در محل مهدیه آیت الله خامنه ای اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبي لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ»، به تبیین عوامل تحسین مؤمنان توسط قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: کسی که با یاد خدا زندگی می کند، نگرانی و اضطراب ندارد و در آرامش است چرا که به فضل و رحمت پروردگار خود امیدوار است.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)، «یاد مرگ» را یکی از عوامل حضور آرامش در زندگی مؤمنان دانست و گفت: فقط همین ویژگی مؤمنان که از مرگ نمی هراسند، خودش بخش مهمی از آرامش زندگی آن ها را تأمین می کند. مرگ قطعا به سراغ ما می آید و خوشا به حال کسانی که زندگی مادی آن ها با یاد مرگ عجین شده و در نتیجه دیگر غصه های مادی در دیدگاه آن ها وجود نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: زندگی انسان در خوردن و خوابیدن صرف خلاصه نمی شود چرا که اگر اینگونه بود، دیگر فرقی میان انسان و سایر موجودات نبود. لذت های ویژه انسان در ایمان و مجاهدت در راه خدا قرار داده شده است اما عده ای یادشان رفته که در قفس کالبد خود زندانی هستند. از طرف دیگر افرادی مانند شهید جاودانی که از حبس بودن در این زندان به تنگ آمده بودند، خود را آزاد کردند.

حجت الاسلام نظافت شهادت را نتیجه یک زندگی آگاهانه دانست و خاطرنشان کرد: شهید یعنی کسی که دوست داشته پرواز کند و فهمیده که جایش در این دنیا نیست. اگر شهدا خانه و اهل و عیال خود را رها کرده و به جبهه رفتند، معنایش این نبوده که آن ها غیر عاطفی بودند! اتفاقا شهدا جزو عاطفی ترین انسان ها بوده اند اما مقصد خود را جایی جز دنیا انتخاب کرده بودند.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) افزود: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند «تحففوا تلحقوا» یعنی روح خود را سبک کنید تا به کاروان شهیدان و سعادتمندان ملحق شوید. برخی مسائل انسان را سنگین می کند و او را مانند سایر موجودات زمینگیر در دنیا قرار می دهد. گناه، معصیت، ثروت اضافی، ترک خمس و زکات از جمله این کارهاست.

وی تأکید کرد: اگر کسی روح خود را در دنیا آماده پرواز نکند، در روز قیامت زمین گیر خواهد شد و آن حظی که اولیای خدا از زندگی مؤمنانه می برند را درک نمی کند.

حجت الاسلام نظافت در پایان با اشاره به عبارت «حسن مآب» که در آیه مذکور مطرح شده، خاطرنشان کرد: «حسن مآب» یعنی برای مؤمنان مرگ آغاز لذت های خالصی است که در دنیا آن ها را نچشیده است چرا که در دنیا هیچ لذت خالصی وجود ندارد و همه لذت ها با ناخوشی هایی همراه هستند./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات