۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۷
کد خبر: ۵۳۱۷۸۶
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

صحیفه سجادیه باید در دانشگاه ها تدریس شود

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با انتقاد از توجه ناکافی شیعیان به صحیفه سجادیه، گفت: یکی از بدبختی های ما در دانشگاه ها این است که جوان دانشجوی ما عرفان صوفیه می خواند؛ اما صحیفه سجادیه را نمی خواند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی عبدخدایی شامگاه یکشنبه در پنجمین شب از مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) در دهه سوم محرم که در خیابان خسروی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از چیزهایی که خیلی در زندگی انسان ارزش دارد، اوقاتی است که برای عبادت و یاد خدا اختصاص می دهد. اولیایی الهی روی این مسأله تأکید فراوان داشتند.

یاد خدا در تمام لذایذ اولیای الهی می درخشید

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ادعیه مختلفی که از امام سجاد(ع) نقل شده، خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی به خدای متعال عرض می کنند «من در دوزخ خوف و ترس و تنهایی و جدایی از تو، تنها با یاد تو آرامش می گیرم.»

وی افزود: در رابطه با امیرمؤمنان(ع) نیز نقل کرده اند که ایشان خیلی اهل دعا و مناجات بودند که دعای کمیل نمونه ای از ادعیه ایشان است که حضرت آن را در شب نیمه شعبان در حال سجده خواندند و کمیل این دعا را یادداشت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی پس از بیان این مقدمه، اظهار کرد: اولیای خدا واقعا عاشق دعا و راز و نیاز با پروردگار بودند و بهترین لذت را از مناجات با خدا می بردند؛ تا جایی که امام سجاد(ع) در مناجات خمس عشر خطاب به خدا عرض می کند «از هر لذتی که غیر از ذکر تو باشد، استغفار می کنم» یعنی تمام لذایذ آن ها این بود که همواره به یاد خدا بودند و در تمام لذت های آن حضرات، یاد خدا می درخشید.

مرور ادعیه منتسب به ساحت مقدس امام سجاد

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرارسیدن شب شهادت امام سجاد(ع)، ضمن مرور تعدادی از ادعیه و مناجات منتسب به آن حضرت، یادآور شد: امام سجاد(ع) در شرایط سختی بودند که خفقان فراوان بود و پس از جریان کربلا، بین 3 تا 5 نفر در رکاب ایشان باقی ماندند و سایر افراد بی اعتنا بودند. از همین رو حضرت از مدینه خارج شدند و برای اعتراض در چادری در خارج از شهر تحصن کردند. از امام باقر(ع) نقل شده که امام سجاد(ع) گاهی از آن مکان به کربلا می رفتند و در یکی از این سفرها پس از زیارت مرقد مطهر سیدالشهدا(ع) به نجف رفتند و مزار مخفی امیرمؤمنان(ع) را زیارت کردند و آنجا زیارت امین الله از ناحیه ایشان صادر شد.

وی با بیان این که «زیارت امین الله از محتوای بسیار قوی و روح عمیقی برخوردار است»، آن را مشابه مناجات های امام سجاد(ع) در صحیف سجادیه دانست و افزود: در مدتی که من سفیر ایران در واتیکان بودم، با یک کشیش مسیحی آشنا شدم که می گفت در جریان سفرهای تبلیغی خود به تونس با صحیفه سجادیه آشنا شده و با توجه به علاقه ای که نسبت به این کتاب پیدا کرده، آن را به فرانسوی ترجمه کرده بود و تدریس می کرد. صحیفه سجاد عاشق پرور است چرا که انسان می بیند که گوینده این ادعیه شیفته خداست و در اوج معرفت الهی قرار دارد.

صحیفه سجادیه باید در دانشگاه ها تدریس شود

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با ابراز انتقاد از توجه ناکافی شیعیان به صحیفه سجادیه، تصریح کرد: متأسفانه معارف ما گمنام هستند و شناخت زیادی نسبت به آن ها نداریم. یکی از بدبختی های ما در دانشگاه ها این است که جوان دانشجوی ما که عرفان می خواند، صحیفه سجادیه را نمی خواند اما عرفان صوفیه را مورد مطالعه قرار می دهد. از طرف دیگر مطالعه صحیفه سجادیه در بین مردم نیز رایج نیست.

سفیر اسبق ایران در واتیکان گفت: ما می خواهیم در مکتب اهلبیت(ع) نفس خود را پاک کنیم تا آماده قیامت شویم؛ همانطور که یک طلبه در حوزه علمیه و یا یک دانشجو در دانشگاه با هدف آمادگی برای قبولی در امتحان درس می خوانند.

محبت قلبی به معروف، مهم ترین مرحله امر به معروف و نهی از منکر است

وی با اشاره به فرازی از دعای شریف خمس عشر امام سجاد(ع)، خاطرنشان کرد: در این مناجات بخشی تحت عنوان «مناجات المحبین» وجود دارد که حضرت در آنجا عرض می کنند «اَسئَلُک حُبَّک وَحُبَّ مَن یحِبُّک وَحُبَّ کلِّ عَمَلٍ یوصِلُنی اِلی قُربِک» یعنی انسان مؤمن باید به هر عملی که او را به خدا نزدیک تر می کند، علاقه داشته باشد. مهم ترین مرحله امر به معروف و نهی از منکر همین مرحله محبت قلبی نسبت به معروف و بیزاری از منکر است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی در بیان مصادیق این مرحله تصریح کرد: برای نمونه انسان باید از بدحجابی بدش بیاید و از گسترش بدحجابی رنج ببرد و اگر بی تفاوت باشد یعنی ایمانش ناقص است./820/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات