۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۳۱۸۴۰
با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در بندرعباس؛

هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد در حال برگزاری است

همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت امام چهارم شیعیان؛ هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با حضور اندیشمندان، پژوهشگران، محققین و علمای مسیحی، اهل سنت و شیعه داخلی و خارجی در بندرعباس درحال برگزاری است.
امام سجاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) به عنوان یک رخداد مهم فرهنگی معنوی با حضور چشمگیر مهمانانی از کشورهای لبنان، ارمنستان، یمن، بحرین و عراق و همچنین شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی کشور در دو نوبت صبح و عصر در سالن اجتماعات شرکت ملی گاز در بندرعباس درحال برگزاری است.

آیین آغازین این کنگره، تلاوت آیاتی چند از کلام الله نور، خیرمقدم از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، پخش کلیپ و ارائه گزارش از سوی دبیر کنگره بود.

سپس پیام حضرت آیت الله علوی گرگانی قرائت شد که متن کامل آن به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن ارحیم

تاریخ سراسر با برکت نورانی اهل بیت عصمت  و طهارت علیهم السلام وامدار واقعه جانگداز کربلاست.

خلاصه و چکیده فرهنگ رفیع حضرات معصومین علیهم السلام را می توان در جریان عاشوراملاحظه کرد.

محبت، ایثار، گذشت، حب الی الله، ولایت پذیری و عشق به قرآن و نماز، رضایت به قضای الهی و نهایت عبودیت، فقط گوشه ای از زیبایی های واقعه کربلاست.

ما رایت الا جمیلا

اما آنچه بیش از پیش باعث ماندگاری پیام عاشورا شد بدون تردید؛ نقش آفرینی و فداکاری های بی نظیر حضرت امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها است.

لذا تکریم مقام شامخ امام سجاد علیه السلام به واقع تکریم فرهنگ رفیع اهل البیت علیهم السلام و بزرگداشت جریان ریشه دار و حیاتی کربلاست.

برگزاری هفت دوره کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام به همراه صدها برنامه علمی و اجتماعی؛ از کنکاش های علما، اساتید و فضلای حوزه های علمیه و دانشگاه ها در سیره علمی و عملی حضرت سید العابدین علیه السلام گرفته تا همراهی خیرین و مردم نوع دوست مان در رسیدگی به امور نیازمندان و مستمندان در قالب این حرکت خدایی، نشان از لطف خدا و توفیق در مسیر تعظیم شعائر دینی است.

و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب

حضرت امام سجاد علیه السلام در زمان خاصی امامت کردند چه از جهات فرهنگی و چه از جهات سیاسی که این امام همام در هر زمینه ای تلاش وافرنمودند.

همانطور که می دانید حضرت امام سجاد علیه السلام در زمان حکومت بنی امیه و بنی مروان زندگی کردند که آنها در مقام از بین بردن اصل اسلام بوده اند و لذا باید طوری عمل می نمودند که اصل کیان اسلام حفظ شودکه این کار بخوبی انجام شد تا زمان برای ترویج احکام الهی برای امام باقر و امام صادق علیهما السلام ایجاد گردد و دانشگاه عظیم اهل بیت تأسیس گردید.

از جهات سیاسی چون در زمان خفقان شدید به سر می بردند با نشر معارف اهل بیت علیهم السلام به وسیله دعا که در صحیفه سجادیه جمع آوری شده و به زبور اهل بیت مشهور شده است پرداختند تا شیعه را از جهات مختلف حفظ نمایند.

و لذا مناسب دیدم به بهانه این کنگره مبارک نکاتی را محضر شما عزیزان بیان کنم:

1. جامعه امروزی، بیش از پیش نیازمند آشنایی با مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. از این رو شما را سفارش می کنم حول محور صحیفه سجادیه و معارف حضرت سیدالساجدین علیه السلام پیام روحبخش اسلام ناب محمدی صلوات الله و سلامه اجمعین را به گوش جهانیان برسانید چرا که بر اساس فرمایش گهربار حضزت ثامن الحجج علیه السلام:

یتعلم علومنا و یعلمها الناس فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا

 2. صحیفه سجادیه به عنوان «زبور آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین» و «اخت القرآن» منبع بسیار ارزشمندی برای ارتباط خالق و مخلوق و فصل مشترک تمامی ادیان و مذاهب حول محور این کتاب مقدس است. لذا در شرایطی که استکبار جهانی و صهیونیسم جنایتکار، تلاش مجدانه برای بر افروختن آتش اختلافات قومی، قبیله ای، و دینی دارند برشماست که حول محور صحیفه مبارکه سجادیه همه اقوام و مذاهب را در مسیر وحدت و همدلی قرار دهید.

همانگونه که خطبه های آتشین حضرت سجاد علیه السلام بعد از واقعه کربلا، بسیاری از غفلت زدگان آن عصر را حیات بخشید و بسیاری از نقشه های شوم و مکر یزیدیان را نقش بر آب کرد. بدون شک در دنیای امروز هم پیام آن حضرت و پیام صحیفه سجادیه می تواند همان اثر و نقش بسیار مهم را ایفا کند.

3. بر علما و فضلای گرانقدر حوزه های مقدس علمیه و اساتید محترم دانشگاه ها لازم است بیش از گذشته به موضوع صحیفه سجادیه بپردازند و تشنگان معارف الهی و علاقه­مندان عرفان حقیقی را از این کتاب مقدس سیراب گردانند.

صحیفه سجادیه باید به عنوان دروس اصلی و قطعی حوزه های علمیه و دانشگاهها قرار گرفته و طلاب عزیز علوم دینی و دانشجویان گرامی بیش از پیش با این کتاب الهی انس بگیرند. و لازم است که تحقیقات گسترده ای در زمینه ی حفظ کیان اسلام و هموار کردن راه  برای ترویج احکام الهی و معارف اهل بیت علیهم السلام توسط این امام بزرگوار صورت گیرد.

4. از ملت شریف و خیر خواه ایران اسلامی و جهان اسلام تقاضا دارم در تبعیت از سیره و سنت حضرت سید الساجدین علیه السلام رسیدگی به امور مستمندان و نیازمندان را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده و به نام مبارک آن حضرت به یاری محرومان بشتابند.

در پایان بر خود لازم می دانم از بانیان این حرکت محترم و مقدس به ویژه دبیر خانه کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام، ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و نماینده محترم ولی فقیه در استان هرمزگان و تمامی تشکل های مردمی و دولتی تقدیر و تشکر نمایم.

از مردم شریف استان هرمزگان اعم از شیعه و سنی که با وحدت کلمه همواره در دفاع از کیان مادی و معنوی ایران اسلامی خدمات شایان توجهی را داشته اند نهایت قدردانی دارم.

ان شاء الله تحت توجهات و تاییدات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف موفق و موید باشید.

گفتنی است، سخنرانی آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان و رییس شورای سیاست گذاری کنگره، حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری، فریدون همتی استاندار هرمزگان و تجلیل از خانواده معظم شهدا از دیگر برنامه های این کنگره بود که در نوبت صبح اجرا شد.

یادآور می شود ادامه برنامه های هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در نوبت عصر پس از قرائت صلوات خاصه امام سجاد(ع)، شیخ حسین توانا عالم اهل سنت هرمزگانی به ایراد سخن می پردازد و سپس کلیپی مرتبط با فعالیت های پیش از کنگره شورای سیاستگذاری پخش می شود.
 
برگزاری «پنل علمی» با حضور حجت الاسلام سالار معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، آیت الله سیدمحمدرضا جلالی نویسنده کتاب جهاد امام سجاد(ع)، حجت الاسلام شیخ عبدالله علی احمد عیسی الدقاق نماینده آیت الله شیخ عیسی قاسم و حجت الاسلام صاحب محمد حسین راضی نصار از اندیشمندان شیعه کشور عراق از دیگر برنامه هاست.
 
قرائت بیانیه پایانی توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لبخندان مدیر موسسه فرهنگی اندیشه های اسلامی سجادیه و تجلیل از آیت الله سید محمد رضا جلالی نویسنده کتاب جهاد امام سجاد(ع)، ربانی معاون آموزش مرکز تخصصی صحیفه سجادیه، حجت الاسلام و المسلمین علی مریدی کتابت رساله الحقوق، سجاد بستام حافظ کل صحیفه از شهر یاسوج، حاجی پناه، علی یاور غفاری و فریده عبودیت به عنوان نفرات برتر و ابوذر سالپور به عنوان نفر برگزیده بخش مقالات کنگره از برنامه های پایانی این رخداد فرهنگی معنوی است./۸۵۱/
پ203/ب1

ارسال نظرات