۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۵۳۱۸۸۰
کارشناس مبانی فقهی تشریح کرد؛

حکم فقهی فروش آبزیان حرام گوشت به غیرمسلمانان

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور به تبیین احکام شرعی فروش آبزیان حرام‌گوشت به غیر مسلمانان پرداخت و گفت: این موضوع از دیدگاه رهبر معظم انقلاب حلال نیست و فروش آنها برای خوردن حتی برای کسانی که آن را حلال می دانند، جایز نیست.
آبزیان آبزیان حرام گوشت

حجت الاسلام والمسلمین حسین وحید پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین احکام شرعی فروش آبزیان حرام‌گوشت به غیر مسلمانان پرداخت و گفت: این موضوع از دیدگاه رهبر معظم انقلاب حلال نیست و فروش آنها برای خوردن حتی برای کسانی که آن را حلال می دانند، جایز نیست.

کارشناس مبانی فقهی ادامه داد: تنها دو نوع از حیوانات دریایی حلال گوشت هستند؛ یکی از آنها میگو و دیگری ماهیان پولک دار است، اما ناگفته نماند که اهل سنت و غیرمسلمانان خوردن ماهی غیر پولک‌دار را نیز حلال می دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور با بیان اینکه فروش آبزیان و حیوانات حرام‌گوشت به کسانی که آن را حرام می دانند همانند شیعیان، جایز نیست، عنوان کرد: در زمینه فروش به غیر مسلمانان دو فرض وجود دارد که یک فرض فروش برای خوراک و تغذیه برای انسان و دیگری برای مصارف دیگر مانند خوراک سایر دام ها و غیره است؛ فروش حیوانات حرام گوشت اعم از آبزی و غیر آبزی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور برای خوراک و تغذیه انسان جایز نیست، اما برای غیر آن جایز است.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که گفته شد دیدگاه رهبر معظم انقلاب بود، اما بعضی از مراجع تقلید بر اساس برخی روایات که شیخ انصاری آنها را در کتاب مکاسب آورده است، قائل به این هستند که فروش آبزیان و حیوانات حرام گوشت حتی برای خوردن غیر مسلمانان هم جایز و بلا مانع است.

گفتنی است، خوانندگان محترم می توانند برای اطلاع از جدیدترین استفتائات رهبر معظم انقلاب به سایت «http://www.leader.ir» مراجعه کنند./841/ت302/ب1

ارسال نظرات