۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۵۳۱۹۷۶
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

همسرداری، سیر و سلوک است

رییس ستاد اقامه نماز گفت: بالاترین درجات را خداوند زمانی به حضرت موسی(ع) عنایت کرد که برای فراهم آوردن وسیله گرما و آتش برای همسرش به کوه رفته بود.
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز  در مراسمی که بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به آیه «اذ دخلوا علیهم فقالوا سلاما؛ هنگامی که فرشته‌ها در قالب انسان به حضرت ابراهیم(ع) سلام کردند»، گفت: با توجه به این آیه، کلمه سلام نه تنها در اسلام که قبل از آن هم وجود داشته است.

وی افزود: اصولاً کلمه سلام بار معنایی زیادی دارد و جایگزینی نمی‌توان برای آن قرار داد. حدود 46 آیه درباره سلام در قرآن وجود دارد که دارای معنایی قوی و احکامی خاص است.

رییس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه علم انبیا محدود است، گفت: هنگامی که فرشتگان در قالب انسان بر حضرت ابراهیم(ع) وارد شدند، حضرت ابراهیم(ع) آنها را نشناخت و این نشان دهنده این مطلب است که علم انبیا و ائمه مراتب و درجاتی دارد، گاهی به اذن خداوند، پرده‌ها و حجاب‌ها کنار رفته و باطن و غیب عالم را می‌توانند مشاهده کنند و گاهی خیر.

وی در ادامه ابراز داشت: خداوند به اراده خود و هر آنچه را بخواهد از علوم به پیامبران انتقال می‌دهد. علم خداوند ذاتی است اما علم ولیّ خدا و دیگران از طرف خداوند به شخص هدیه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه ابراز داشت: برخی علوم تنها خاص خداوند متعال است حتی روایت است که بزرگان در دعاهای خود این گونه دعا می‌کردند «به حق علمی که به هیچ‌کس ندادی و خاصّ خودت است».

وی افزود: گاهی علم غیب دانستن، کمال نیست. اگر امام علی(ع) می‌دانست که با خوابیدن در جای پیامبر(ص) کشته نخواهد شد، قطعاً هنر نکرده بود؛ هنر این بود که خبر نداشت و با احتمال خطر، در جای پیامبر(ص) خوابید.

افرادی که از ترس خرجی ازدواج نمی‌کنند مشکل توحیدی دارند

رییس ستاد اقامه نماز در بحث دیگری با اشاره به افرادی که از ترس خرجی و هزینه ازدواج نمی‌کنند، گفت: برخی می‌گویند ما خرجی نداریم (یعنی اگر یک نفر باشم خدا روزی من را می‌دهد ولی اگر دوتا شدیم خدا قادر نیست و نمی‌تواند روزی ما را بدهد)، یا ازدواج می‌کنند ولی نمی‌خواهند صاحب فرزند شوند یا تک فرزندی و دوفرزندی را قبول دارند، این افراد مشکل توحیدی دارند.

وی افزود: خداوند متعال عالم هستی را برای بشر، بشر را برای عبادت، قله عبادت را نماز، قله نماز را سجده و قله سجده‌ها را سجده آخر نماز قرار داده است و به روایت بزرگان مستحب است که در سجده آخر نماز دعای «وارزقلی والعیالی» خوانده شود و این به دلیل مقام زن است که در سجده آخر نماز دعایی برای او خوانده شود.

سیر و سلوک در عرصه زندگی عادی هنر است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه همسرداری، سیر و سلوک است، گفت: همسرداری شهوت نیست. بالاترین درجات را زمانی خداوند به حضرت موسی(ع) عنایت کرد که برای فراهم آوردن وسیله گرما و آتش برای همسرش به کوه رفته بود.

رییس ستاد اقامه نماز در ادامه تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند برای سیر و سلوک حتما باید خلاف بقیه عمل کنند یا کار خاصی انجام دهند در حالی که پیامبر(ص) ما مانند مردم عادی زندگی می‌کرد. سیر و سلوک در عرصه زندگی عادی هنر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی برای اعتکاف نیز تأکید به حضور در مساجد جامع و پرجمعیت است و در نماز و در سوره حمد«ایاک نعبد و ایاک نستعین» افعال به جامعه اشاره می‌کنند بنابراین ضمن ارتباط با خدا باید به جامعه و خانواده توجه داشته باشیم. دین اسلام، انسان و جامعه را با هم آمیخته می‌داند./966/پ202/ب1

ارسال نظرات