۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۵۳۲۱۷۷
حجت‌الاسلام والمسلمین میرکتولی مطرح کرد؛

غفلت و سکوت حوزه و دانشگاه در برابر آسیب‌های اجتماعی

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از سکوت حوزه علمیه و دانشگاه در برابر آسیب های اجتماعی گفت: این دو نهاد مهم از رسالت اصلی خودشان که فریادگری، مطالبه‌ گری و فرهنگ‌سازی است کمی غافل شده‌اند.
حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی

حجت الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه بلا و مصیبت های همگانی از دیدگاه قرآن کریم به انواع مختلفی تقسیم شده است، گفت: برخی از مصیبت ها برای این است که بستر امتحان، آزمودن و پختگی بشریت را آماده کند تا در مسؤولیت‌های سنگین بر مشکلات فائق آيد.

بلا و مصیبت انسان ها را از خواب غفلت بیدار می کند

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بر اساس نص آیات قرآن کریم، انسان ها برای این مبتلا می شوند که از انحراف در مسیر هدایت حفظ شوند؛ به بیان دیگر بلا و مصیبت انسان ها را از خواب غفلت بیدار کرده و به سوی خداوند متعال رهنمون می شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از آسیب های اجتماعی یا بلاهای همگانی به خاطر دستاوردهای خطا و انحرافات عقیدتی، اخلاقی و غیره است، عنوان کرد: در روایات آمده است که «هر گاه انسان‌ها به سوی گناهان جدید رهسپار شود، بلاهای جدیدی هم دامن آنها را خواهد گرفت».

بی حجابی و بدحجابی منجر به فروپاشی کانون خانواده می شود

حجت‌الاسلام والمسلمین میرکتولی با اشاره به پدیده بی حجابی و بدحجابی ابراز داشت: بازتاب این پدیده که متأسفانه نهادهای فرهنگی و مذهبی نیز در مقابل آن سکوت کرده اند به عادی شدن روابط میان نوع زن و مرد شده و در نهایت به کانون خانواده آسیب وارد می کند.

برخی ازدواج ها به یک سالگرد هم نمی رسد

پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: امروزه ریشه بیشتر طلاق‌ها سهل انگاری در بحث حجاب و روابط میان زن و مرد است که متأسفانه دقت بدان کمتر دقت شد و دچار فروپاشی کانون گرم بسیاری از خانواده ها شد؛ متأسفانه به خاطر همین سهل انگاری ها امروزه ازدواج هایی سراغ داریم که حتی به سالگرد نمی کشد و در همان ابتدا دچار تزلزل می شود.

اعتیاد ریشه در ضعف تربیت دارد

وی ریشه اعتیاد در جامعه را این گونه توصیف کرد: این مقوله برای این است که خانواده ها در زمینه روابط فرزندشان با دیگران دقت نکردند و افزون بر این در امر تربیت آنها کوتاهی و سهل‌انگاری کردند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی تأکید کرد: اگر کانون‌های مذهبی و فرهنگی و سایر متولیان فرهنگی در واکنش به وضع موجود در جامعه تنها راه نظاره‌گری را در پیش بگیرند به یقین در آینده ای نه چندان دور باید سنگرهای بیشتری را تسلیم جبهه شبیخون فرهنگی کنیم.

غفلت حوزه و دانشگاه از رسالت اصلی خودشان

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از سکوت حوزه علمیه و دانشگاه در برابر آسیب های اجتماعی تصریح کرد: این دو نهاد مهم از رسالت اصلی خودشان که فریادگری، مطالبه‌ گری و فرهنگ سازی است کمی غافل شده اند و تنها به موعظه کردن، کتاب نوشتن و اعمالی از این قبیل بسنده کرده اند، در حالی که باید به پیروی از امام حسین(ع) باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر فعالانه عمل کنند.

وی در پایان یادآور شد: برای تربیت نسل آینده باید عده ای خودشان را فدا کنند تا در آينده نسلی داشته باشیم که ارزش های انقلاب اسلامی را به نسل های آینده منتقل کنند، اما امروزه متأسفانه این روحیه در متولیان فرهنگی دیده نمی شود./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات