۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۵۳۲۳۳۳
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

فرمان ولیّ خدا را به علایق خود مقدم بدانیم

حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: اگر انسان علاقه‌های خود را به علاقه‌های ولیّ خدا مقدم بداند خط او از خط ولیّ خدا جدا می‌شود.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی پژوهشگر دینی و استاد حوزه و دانشگاه در مراسمی که شامگاه سه شنبه در مسجد جامع امام سجاد(ع) برگزار شد، گفت: یکی از آفات و آسیب‌‌هایی که مؤمنین و اهل ریاضت و عبادت ممکن است دچار آن شوند، این است که به اعمال خوب و نیکی که انجام می‌دهند تکیه می‌کنند و به طور ناخودآگاه دچار عُجب و غرور می‌شوند، حتی لحن صحبت‌شان با خدا تغییر کرده و با خدا طلب‌کارانه صحبت می‌کنند.

وی افزود: اگر تمام اعمال خوب ما را در کنار یک عمل کوچک امام علی(ع) قرار دهند، باید استغفار کنیم. انسان هر چه از کمالات مانند صبر، زیبایی و سرمایه در وجودش داشته باشد از الطاف و عنایات خداوند است که آن صفت را در وجودش نهاده است پس دلیلی ندارد به خاطر داشتن آن صفت فخر بفروشد؛ تمام اینها صفات و کمالات الهی است که به ما داده است.

پژوهشگر دینی در ادامه ابراز داشت: انسان هیچ چیزی از خود ندارد و فقیر محض است. پیری و سالمندی دوره بسیار خوبی است تا انسان به خود بیاید و بداند چیزهایی که قبلاً داشته برای خودش نبوده وگرنه آنها را از دست نمی‌داد. علم، حیات، قدرت و عزت همه امانات خداوند است که چند صباحی برای زندگی دنیا به امانت دست ما سپرده شده است.

وی اظهار داشت: اگر انسان باور کند که هر آنچه در اختیار دارد تنها امانت الهی است و او مالک هیچ چیزی نیست، رذایل اخلاقی و منیّت‌ها در او از بین می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به روایتی از اصول کافی گفت: خداوند متعال می‌فرماید برخی از بندگان من بسیار اهل شب‌زنده داری، تهجّد‌، تلاش، اشک، توسل هستند، برخی از آنها بعد از مدتی دچار عُجب می‌شوند به همین علت یکی دو شب او را به خواب می‌اندازم و حتی توفیق نماز صبح را از او می‌گیرم تا اینکه خود را سرزنش می‌کند و از قله عُجب پایین می‌آید و از این طریق انسان را متنبّه می‌کنم تا بداند این من هستم که توفیق نماز شب و صبح را به او می‌دهم.

پژوهشگر دینی در پایان با اشاره به ماجرای حضرت موسی(ع)، حضرت خضر(ع) و عدم صبر حضرت موسی(ع) در همراهی حضرت خضر(ع)، عنوان کرد: یک عبرت که می‌شود از این داستان گرفت این است که اگر کسی خود را برای همراهی با ولیّ خدا که حامل اسرار و مأموریت‌های الهی است، آماده نکرده باشد، سبب جدا شدن خط او از ولیّ معصوم خدا می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان علاقه‌های خود را به علاقه‌های ولیّ خدا مقدم بداند خط او از خط ولیّ خدا جدا می‌شود، بنابراین اگر انتظار ظهور و خدمت در رکاب امام زمان(عج) را داریم باید بسیاری از دلبستگی‌های خود را کنار بگذاریم تا به این توفیق نایل شویم./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات