۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۵۳۲۸۰۷
رییس اتحادیه رادیو و تلویزیون های عراق مطرح کرد؛

ضرورت حفظ فرهنگ اصیل اربعین حسینی در عراق

حجت الاسلام حسینی گفت: در ایام اربعین حسینی باید مراقب بود که در زمینه خدمت رسانی عراقی ها به زائران اربعین حسینی خدشه ای وارد نشود و برای حفظ این فرهنگ تلاش کنیم.
حجت الاسلام سید حمید حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی عصر امروز در دومین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین در مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی(عج) با اشاره به توسعه زمانی حماسه اربعین، اظهار داشت: شرایط اربعین در سال های اخیر نسبت به سال‌های گذشته بسیار تغییر کرده است؛ اگر در سال‌های گذشته به مدت 10 روز از زائران اربعین در عراق میزبانی می‌کردیم، اکنون باید از 20 روز قبل از اربعین میزبانی آغاز شود.

رییس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق با تأکید بر این که دولت عراق در حوزه اربعین دخالتی ندارد، ابراز داشت: دولت عراق فقط در زمینه تأمین امنیت و بهداشت که اهمیت بالایی دارد ارائه خدمات می دهد، اما هیچ دخالتی در مراسم اربعین ندارد.

وی با اعلام این خبر که عراقی‌ها در شهرهای مختلف موکب‌های خود را برپا کرده و آماده زیارت از زائرین هستند، گفت: اولویت نخست عراقی ها در اربعین میزبانی از زائران امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام حسینی با بیان این که هیأت‌های مذهبی باید به دنبال خدمت در موکب‌های عراقی باشند، ادامه داد: میزبانی از زائران اربعین حسینی، فرهنگ و اعتقاد مردم عراق است؛ از این جهت ایرانی ها باید به این فرهنگ عراقی ها احترام بکذارند.

وی تصریح کرد: باید مراقب بود که در زمینه خدمت رسانی عراقی ها به زائران اربعین حسینی خدشه ای وارد نشود؛ سال های گذشته مردم عراق در روز اربعین در کربلا حاضر می شدند اما در سال جاری در شهرهای خود می مانند و از زائران استقبال و پذیرایی می کنند.

رییس مؤسسه نجف اشرف عراق با بیان این که دولت عراق به دنبال دریافت هزینه‌هایی از ایرانی‌ها برای اربعین بود، بیان داشت: خوشبختانه مردم عراق حرکت اربعین را در اختیار دارند و مقابل این موضوع ایستادگی کرده و می کنند.

وی با تأکید بر این که مردم کشورهای مختلف اسلامی باید در کنار یکدیگر قرار گرفته و برای تقویت و گسترش فرهنگ اربعین تلاش کنند، گفت: موکب‌های ایرانی هم باید برای تقویت موکب‌های عراقی گام بردارند.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: موکب هایی در مسیر اربعین از سوی ایران تأسیس شده که همه افراد را پذیرش نمی کنند و مخصوص افراد خاصی است؛ با توجه به این که بر اساس فرهنگ عراق هیچ موکبی حق ندارد از پذیرفتن فردی ممانعت کند، باید عنوان «موکب» از بالای این اماکن برداشته شود.

وی با اشاره به این که ترویج فرهنگ نادرست موکب‌های خصوصی، مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: اگر در عراق موکبی عراقی ایجاد شود که به افرادی خاص خدمات دهد، عراقی ها آن را خراب می‌کنند، چون این موضوع در فرهنگ اربعینی عراق هیچ جایگاهی ندارد.

رییس اتحادیه رادیو و تلویزیون های عراق خاطرنشان کرد: باید به ترویج آموزه‌های عاشورا در میان مردم اهتمام ورزیده شود؛ امام حسین(ع) به دنیا درس آزادگی و استقلال دادند؛ حرکت سالار شهیدان این حقیقت را به جهانیان فهماند که در مسیر اسلام و آزادی، نه تنها جان بلکه همه داشته‌های خود از جمله فرزندان و خانواده را هم باید فدا کنیم.

وی در پایان به مدافعان حرم و حریم اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: اکنون انقلاب اسلامی فرماندهان و رزمندگان مشخصی دارد که با آن ها می‌تواند حریم حرم را حفظ کند؛ از این جهت باید پرچم این انقلاب را زیر سایه فرماندهی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظ و برای گسترش آن تلاش کنیم تا ان شاءالله روزی برسد که با فرماندهی ایشان در مسجدالأقصی نماز بخوانیم./840/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات