۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۵۳۲۸۶۹
معرفی مؤسسات و مراکز حوزوی(۶)

مدرسه عالی خاتم الاوصیا؛ پایبند به سنت ها با نگاهی جدید به علوم حوزوی

مدرسه عالی خاتم الاوصیاء (عج) در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد و یکی از مراکزی است که امروزه در چند جهت به تربیت و پرورش طلاب می پردازد.
افتتاحیه مدرسه عالی خاتم الاوصیاء

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مدرسه عالی خاتم الاوصیا(عج) تحت اشراف آیت الله ابوالقاسم علیدوست یکی از مراکز و مدارس حوزوی است که تلاش کرده در کنار تقویت بنیه علمی طلاب و فضلای حوزه، آنان را به گونه ای تربیت کند که بتوانند به بالاترین قله علم آموزی که نوآوری است برسند.

آنچه در ادامه می خوانید نگاهی اجمالی و گذرا به اهم فعالیت های این مدرسه است که هفت سال از تاسیس آن می گذرد.

تفکر پژوهش محوری در حوزه و تاسیس بنای آموزشی متکی بر شالوده های پژوهش همراه با رویکرد توجه به مباحث جانبی در بسیاری  از حیطه ها و حوزه های علمی در کنار دروس اصلی حوزه، عده ای را بر آن داشت تا به تاسیس موسسه ای بپردازند که گرچه حوزوی و تخصصی است اما با شاکله ها و شاخصه های خاصی توام شود که نمود عینی جامع الاطراف بودن یک طلبه پژوهش محور را به منصه ظهور بنشاند و امروز شاهد آن هستیم که طلابی که از این گونه موسسات فارغ التحصیل می شوند نه تنها در عرضه دروس محوری حوزه صاحب اطلاعات و آگاهی اند در بسیاری از کتب و مباحث مرتبط هم به دلیل اندوخته علمی صاحبنظرند.

بر این مبنا مدرسه عالی خاتم الاوصیاء (عج) در سال 1389 با اهتمام بنیاد آلاء  و  با اشراف حضرات آقایان رشاد و علیدوست تاسیس شد و یکی از این گونه مراکز است که امروزه در چند  جهت به تربیت و  پرورش طلاب می پردازد.

اهم مواردی که این مرکز علمی تا کنون بر آن متمرکز بوده عبارتند از تنظیم و برگزاری کلاس هایی با عنوان فلسفه مضاف که شامل دروس فلسفه اخلاق، فلسفه علوم ادبی ، فلسفه  فقه واصول، فلسفه منطق و فلسفه، فلسفه  حدیث، فلسفه  تفسیر ، فلسفه علوم قرآنی، فلسفه  روش شناسی اجتهاد، فلسفه رجال، فلسفه کلام  و  فلسفه تاریخ می باشد.

که در توضیح این سری از کلاسها باید گفت اصولا به فلسفه علمی این گونه مباحث پرداخته می شود و  به کلیت یک رشته علمی و چرایی آن می پردازد و هر رشته را نه در متن بلکه در حاشیه  و کلیت آن مورد بررسی قرار میدهد.

برگزاری کارگاه هایی هم جهت بالا بردن سطح علمی برگزار شده است که از جمله آنها می توان به کارگاه های روش شناسی تبلیغ، ارتباط با همسر، آمادگی لازم برای ازدواج، مدیریت تحصیلی ،تربیت فرزند، روش تحصیلی فقه واصول، بهاییت وهابیت وعرفان های کاذب اشاره کرد.

دیدار با علما و مراجع و یا دعوت از صاحبنظران اهل تسنن و  پرداختن به برخی جوانب و ملاحظات در خصوص بحث روابط بین الملل آمادگی سازی فضای ذهنی طلاب جهت تبلیغ بین الملل از دیگر زوایا و رویکرد این مرکز درخصوص طلاب و دانش پژوهان بوده است.

شرکت دادن طلاب در جلسات علمی خارج از موسسه از جمله همایش فقه و هنر یا فلسفه فقه یا نشست علمی فقه هسته ای همگی مبین نگاه جامع متولیان در توجه دادن اذهان به عملکرد و عمق پژوهش پژوهشگرانی است که با حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه در تعاملند برگزاری  کلاسهایی با حضور مولفین و توضیح آنان در خصوص آثارشان و متقابلا نقد آن ها از سوی طلاب  این نیز از دیگر رویکرد علمی است که علاوه بر نهاینه کردن روح پژوهش نوعی اعتماد به نفس را نیز به دانش پژوهان می دهد که در سایه سار آن می‌توانند ناقدین آثار به صورت علمی باشند و این کار نیز به رشد علمی آنان کمک  خواهد کرد.

برگزاری نکوداشت ها و همایش ها بزرگ جهت شناساندن شخصیت های مطرح و استوانه ‌های این نهاد مقدس دال بر رویکرد سنت محوری دارد هر چند که توجه به علوم جدید و تطبیق مباحث با علوم روز دنیا و گشودن پنجره هایی از سنت به رشته های علمی نیز هماره مورد تدقق و توجه بوده است تامبادا در وزش توفان تردیدهاغباری برچهره  حقیقت ها بنشیند.

همایش شیخ اعظم اول در خردادماه سال ۹۰، همایش شیخ اعظم دوم درتاریخ آبان ماه سال ۹۱، همایش آخوند خراسانی در خردادماه ۹۲، و همایش آیت الله حائری در اردیبهشت ماه سال ۹۳ از دیگر فعالیت هایی بوده که مدرسه خاتم الاوصیا نسبت به برگزاری آن اهتمام اشته است.

دعوت از اساتید حوزه و دانشگاه و برگزاری جلسات علمی سخنرانی هماره یکی از محوری ترین برنامه ها در این موسسه بوده که تا کنون چندین جلسه با عناوین ذیل الذکر برگزار شده است از جمله این نشست ها می توان به:

گستره نقش  دولت در حقوق خصوصی

انفال و سرمایه های طبیعی

معاملات بانکی سلف و سلم

فقه رسانه

حق و حکم

ماهیت پول

و قراردادهای آتی بررسی شروط ضمن عقد نکاح اشاره کرد.

به هر حال آن چه مد نظر متولیان است این که یک طلبه که باید در مسیر علمی خود تارسیدن به قله های اجتهاد با علوم و مباحثی که می تواند در موفقیت او در امر استنباط و استنتاج دخالت داشته باشد  آشنا بوده و با جامعیت خاصی که لازمه یک حکم صحیح است به امر استنباط بپردازد و بتواند به  این شیوه به بالاترین قله علم آموزی که نوآوری است برسد. /۹۲۴/ز۵۰۳/ج

 

ارسال نظرات