۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۵۳۲۸۹۵
آیت الله اعرافی:

هیچ چیز نباید مانع درس خواندن طلبه شود/ روحانیِ اسیر نام و نشان موفق نخواهد شد

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با تاکید بر این که هیچ مساله ای نباید مانع درس خواندن طلاب شود، تصریح کرد که روحانی که اسیر نام و نشان و القاب شود موفق نخواهد بود.
مراسم رونمایی ازمنشور طلبه عصر انقلاب اسلامی / عکاس: محمدعلی مریزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از «منشور تربیت طلبه عصر انقلاب اسلامی» امروز با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در فاز پنجم مجتمع آموزشی شهید صدوقی برگزار شد.

آیت الله اعرافی در این مراسم با بیان این که این مدرسه به عنوان یک مرکز الهام بخش برای حوزه علمیه قم به شمار می رود، اظهار داشت: حقیقتا باید از اساتید، مدیریت و طلاب انقلابی این مدرسه تشکر کرد که در راستای فعالیت های فرهنگی و انقلابی گام های خوبی برداشته اند.

وی افزود: در سیره شناسی و زندگی ائمه اطهار باید توجه کنیم که اختلاف مواضع انسان ها در حوادث و وقایع گوناگون به دو عامل برمی گردد؛ یا این که این دو نفر نگاه و دید و فکر متفاوتی دارند و در موقعیت واحد هریک اقدامی جداگانه انجام می دهند و عامل دوم محیط و شرایط انسان ها متفاوت است، یعنی یک انسان در یک موقعیت رفتاری دارد که در موقیت دیگر خلاف آن را عمل می کند.

دلیل تفاوت مواضع معصومان در طول تاریخ

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به آیه «لقد خلقناکم اطوارا» ابراز داشت: وقتی که به معصومین بپردازیم قصه متفاوت می شود، چراکه در آنها عامل اول نزدیک به صفر است هرچند بحث های کلامی وجود دارد که آیا ائمه طاهرین درجات دارند و یا تفاوتی با هم دارند یا خیر و اگر دارند چه میزان است، این بحث قابل تأمل است ولی خیلی قابل محاسبه در مسأله ما نیست و طبق تعبیر روایات همه اهل بیت(ع) ما نور واحد هستند.

وی عنوان کرد: تفاضل های ائمه در اندک است و در این نوع بحث دخالت چندانی دارد به همین جهت در زندگی ائمه معصومین آن دو عامل یکی می شود و این که اهل بیت(ع) تصمیم ها متفاوتی گرفته اند به عامل دوم یعنی شرایط و اوضاع و احوال زمانه برمی گردد و اگر زندگی ائمه را تحلیل کنیم باید در زمانه آنها تمرکز پیدا کنیم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که در قصه عاشورا و قیام امام حسین(ع) باید به این نکته توجه کنیم که عاشورا یک حرکت تمدنی و در یک نقطه عطف ویژه بود، عنوان کرد: اصل عاشورا این است که یک منطق اموی در جامعه اسلامی پیدا شده بود که در مجرای قدرت قرار گرفت و همه ابزارهای قدرت را در دست داشت و بدون تردید اگر آن منطق بر اسلام حاکم می شد امروز چهره وارونه ای از اسلام را شاهد بودیم.

عاشورا حقیقتی فراتر از تشیع است

وی ادامه داد: حوزه نفوذ عاشورا واقعا فراتر از تشیع است چون آن منطق هیچ چیزی از اسلام باقی نمی گذاشت و کار امام حسین(ع) تبدیل نگاه و فرهنگ تمدنی انحرافی به فرهنگ تمدنی درست و طراحی صحیح در اندیشه اسلامی بود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که در عاشورا در تمهیداتی اندیشیده شد که در مقابل خطرها ماندگار شود، خاطرنشان کرد: عاشورا می خوست یک تغییر و تحول و انقلاب اجتماعی بزرگ ایجاد کند و معادلات حاکم بر فکر و عمل مردم که توسط بنی امیه را تغییر بدهد؛ از ابتدایی که امام حسین(ع) در این راه گام برداشتند می دانستند عاشورا با این عظمت درمعرض چند آسیب بزرگ قرار دارد که از جمله آنها محور در تاریخ و هضم در جریان های مخالف بود.

وی عنوان داشت: ممکن بود این اتفاق در یک نقطه ای رخ بدهد و بنی امیه با تسلطی که بر همه منافذ قدرت دارد نگذارد عاشورا از قتلگاه بیرون بیاید و دوم خطر بزرگ تر این بود که ممکن بود خود یزید میدان دار عاشورا شده و تطهیر در مورد او صورت بگیرد و اصلا عاشورا مورد مصادره قرار بگیرد، همچنانکه برخی از هم فکران بن لادن در سال های گذشته تأکید می کردند که امام حسین(ع) را شیعیان کشتند نه بنی امیه. 

آیت الله اعرافی با بیان این که امروز هم تئوری های زیادی در مورد عاشورا وجود دارد، عنوان کرد: عاشورا با همه عظمتی که دارد در معرض چندین خطر قرار داشت از جمله این که عاشورا در امتداد خودش در دست انداز هایی بیافتد و از مسیر خودش خارج شود همچنانکه بنی العباس با شعار یا لثارات الحسین به میدان آمدند و این قدر ظلم کردند.

چرا عاشوا در تاریخ ماند و یزیدان محو شدند؟

وی افزود: امام حسین(ع) می خواهد این عاشورا بماند و در آن عصر دشمن را به زمین بزند و در اعصار بعدی هم تفکر ناب اسلامی ماندگار شود و تفکر بنی امیه هم این بود که تیر خلاص به خاندان پیامبر زده شده و محو شود؛ نگاه کلان راهبردی توسط اباعبدالله طراحی شد که در ابتدای حرکت ایشان بیان شد و مورد اشکال و سؤال دیگران نیز قرار می گرفت و خیلی هم نمی توانست به آنها جواب بدهد چراکه آنها از آینده خبری ندارند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که انقلاب و پدیده اجتماعی وقتی می تواند خوب اثر بگذارد که در درون آن ماندگاری و پیام رسانی تعبیر شده باشد، گفت: در ذات عاشورا مهندسی وجود داشت که پسا عاشورا نیز تعبیه شده بود که قصه بزرگ در دست انداز محو، حذف و تحریف قرار نگیرد که در این مهندسی امام و یاران ایشان نقشی داشتند و شهادت ایشان و یارانش نه منفعلانه بلکه جانسوز، فعال، انتخاب شده، استقبال شده و فراگیر در عین ناامیدی کامل نسبت به پیروزی باشد.

وی عنوان کرد: بخش دوم در پسا عاشورا و با قهرمانی حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) همراه شد؛ در حقیقت امام حسین(ع) راهی را انتخاب کرد که مسیر فراری برای بنی امیه باقی نگذاشت و در زندگی امام سجاد(ع) چند نکته بسیار بارز است که یکی از آنها پسا عاشورا است که آن را ابدی و ماندگار کند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حضرت زینب کبری(س) وقتی در مجلس یزید قرار می گیرد آن قدر زیبا و قهرمانانه سخن می گوید، یزید را تحقیر می کند، می فرماید راه ما استمرار پیدا می کند و شما محو خواهید شد و امام سجاد(ع) نیز وقتی در منبر می رود آن گونه با عظمت سخن می گوید، بنابراین در این سفر در باطن قضیه بنی امیه و یزیدیان اسیر بودند نه اهل بیت امام حسین(ع).

تلاش امام سجاد(ع) برای ماندگاری عاشورا

وی ادامه داد: بنی امیه پول و امکانات و قدرت داشتند و می توانستند همه چیز را درست کنند و اگر خطی مشی امام سجاد(ع) در طول چند دهه زندگی پربرکت ایشان نبود قطعا امروز عاشورا حذف و یا هضم شده بود و حتی امام سجاد(ع) نگذاشت عاشورا به توابین که جویی باریک بود متصل نشود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که امام سجاد(ع) از حذف و مصادره و قرار گرفتن عاشورا در مسیرهای غلط جلوگیری کرد، خاطرنشان ساخت: وقتی شکوه عاشورا تجلی کرد بسیاری می خواستند توطئه های مصادره به راه اندازند و نکته مهم دیگر زندگی ایشان دعا و نیایش امام سجاد(ع) بود؛ دعا یک ادبیات روشنی دارد و در همه ادیان الهی هم بوده است اما در ادبیات امام سجاد(ع) دعا وارد فاز جدید شده و بسط و گسترش پیدا کرد و ظرفی شد برای همه معارف الهی.

وی عنوان داشت: دعا در نگاه امام سجاد(ع) از یک رابطه معمولی با خدا به منطقی به ظرفی برای همه معارف اسلام تبدیل شد که نمونه های آن را در صحیفه سجادیه می بینیم و به همین جهت این کتاب منطقه همه اسلام است و دعا ابزاری برای بسیاری از کارهای اجتماعی، سیاسی، فکری، فرهنگی و اخلاقی شد.

حوزه پیروز حوزه ای تأثیر گذار است

آیت الله اعرافی در این مراسم با بیان این که عصر امام سجاد(ع) عصری راهبردی بود، عنوان کرد: حوزه عصر انقلاب هم باید این گونه زمان را بشناسد و کار او برای آینده اثر گذار باشد؛ حوزه پیروز در تاریخ اثر گذار است، همچنانکه بنده در روزهای گذشته در جلسات گفتم حوزه واقعی حوزه ای است که تغییر معادلات فکری و معرفتی حاکم بر دنیا را درک کند.

وی افزود: در حوزه این مسأله را دنبال می کنیم که طلبه در چند مرحله با تاریخ و ادوار 400 ساله حوزه آشنا شود؛ غربی ها در مورد حوزه و روحانیت بسیار کار کرده اند. بنده بیست سال گذشته در دانشگاه لوزان سوئیس دعوت شدم که قرار بود مطالبی را بیان کنم ولی جالب است که آنها از من خواستند در مورد حوزه و روحانیت صحبت کنم که چندین ساعت شد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که طلاب باید نگاه جامع و عمیق داشته باشد که در بزنگاه ها بتوانند کارهای بزرگی انجام بدهند، ابراز کرد: ما در حوزه تلاش می کنیم که حرف حوزویان را بشنویم و با تأکید بر اندیشه رهبر معظم انقلاب و بزرگان حوزه که طراز واقعی حوزه است راه را پیش ببریم، چراکه حوزه امروز ما حوزه تمدنی اثر گذارو فعال فاصه دارد که جوانان حوزه باید آن را جبران کنند.

هیچ چیز نباید مانع درس خواندن طلبه بشود

وی عنوان کرد: هیچ چیز نباید بهانه درس نخواندن طلبه بشود، درس خواندن نباید کار حاشیه ای بشوند، همین ادبیات عرب پایه آینده شما است و البته بی نهایت احتیاج داریم که در تخصص ها و گرایش ها نیز وارد شویم؛ شک نکنید طلبه ای که احساس می کند که می تواند درس بخواند وظیفه قطعی او این است که کار علمی را تاجایی که می تواند ادامه دهد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که عرصه تبلیغ و تهذیب نیاز به کارهای جدی دارد، خاطرنشان کرد: در پیشگاه خدای متعال و شهدا و رهبر معظم انقلاب باید متعهد باشیم که این راه را بپیماییم و انسان هایی موفق هستند که خودشان عبور کنند و روحانی که اسیر نام و نشان و لقب بشود موفق نخواهد بود، همچنانکه امام راحل فرمود والله یک قدم برای ریاست برنداشتم، والله نترسیدم و دست مراجع را می بوسم که این منش باید در طلبه عصر امام و انقلاب اسلامی نیز شکل بگیرد.

وی ادامه داد: سهم طلبه در همه شؤون مدرسه باید برجسته باشد و این مدرسه نیز در این مسیر گام برداشته است و امیدواریم که در آینده نیز بتوانید به توفیقات بیشتری در سایه حمایت از مدیران و اساتید خود برسید./1330/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات