۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۵۳۲۹۲۲
آیت الله فاضل لنکرانی مطرح کرد؛

ضرورت برگزاری همایش عملی ورزش و تربیت بدنی از دیدگاه اسلام/ فرهنگ ورزش عمومی ترویج شود

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: دین مبین اسلام اهمیت زیادی به امر ورزش و سلامت می دهد و از این جهت باید فضلای قم همایشی علمی پیرامون ورزش از دیدگاه اسلام با اقتضائات امروز برگزار کنند.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در دیدار مدیر کل ورزش و جوانان استان قم که به مناسبت هفته تربیت بدنی انجام شد، با اشاره به این که در این هفته باید به مسائل کلان ورزشی پرداخته شود، گفت: در هفته تربیت بدنی باید با جلسات خوب و مفید، سیاست های کلان و پخته ای در مسائل ورزشی در کشور پایه گذاری شود تا همه مجموعه ها با تبعیت از این سیاست گذاری ها، افق روشنی برای ورزش کشور ترسیم شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در زمینه تربیت بدنی ابعاد مختلفی وجود دارد، اظهار داشت: باید یک همایش علمی قوی پیرامون ورزش و تربیت بدنی از دیدگاه اسلام با اقتضائات امروز و آن چه که دنیای امروز دارد، برگزار شود.

وی با اشاره به ورزش هایی که وارد ایران شده که اهداف آن ها مشخص نیست، تصریح کرد: ورزش هایی در کشورهای جهان سوم و ایران ایجاد شده و در حال رایج شدن است که مفاهیم نامشخص و حتی تلفظ نام آن ها هم مشکل است؛ باید درباره چنین رشته های ورزشی بحث و بررسی انجام شود که آیا واقعا ورزش هستند یا اهداف دیگری را دنبال می کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: با توجه به این مسائل، فضلای حوزه علمیه باید برای ورزش همایشی برگزار کنند و به بررسی ابعاد آن بپردازند؛ دین مبین اسلام نسبت به این که انسان باید جسم سالم داشته باشد، تأکید زیادی کرده و به همین دلیل باید تبلیغ بیشتری در زمینه ورزش انجام شود.

وی با اشاره به این که در هیچ دینی به اندازه اسلام بر ورزش و سلامت جسمی و روحی تأکید نشده است، گفت: تعقل سالم، عبادت سالم و اطاعت از خدای متعال با جسم سالم ممکن است؛ ورزش باید هر روز در جامعه تبلیغ شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با ابراز تأسف از این که نسل امروز از نظر ورزشی تنبل بار می آید و درصد چاغی هر روز افزایش پیدا می کند، بیان داشت: مهمترین علت این معضل، کم اهمیت بودن ورزش برای مردم است.

وی با بیان این که آمار ورزش در میان جوانان قم هم پایین است، یادآور شد: این نقص بزرگی است و باید برای بهبود آن فرهنگ سازی شود تا همه اقشار از جمله طلاب و علما هم وارد عرصه ورزش شوند.

آیت الله فاضل لنکرانی به فرهنگ ورزش و تربیت بدنی در غرب و اروپا اشاره کرد و ادامه داد: چرا این فرهنگی که در خارج از کشور وجود دارد، در ایران نیست؛ در کشورهای خارجی، کودکان را به شیوه ای تربیت می کنند که ورزش جزئی از برنامه روزانه آنان باشد.

وی با بیان این که پیرمردها و پیرزنان خارجی هم با وجود سن زیاد و چروکی پوست نسبت به ورزش اهتمام ویژه ای دارند، افزود: این فرهنگ خارجی درباره ورزش که عرض می کنم مطلبی است که بنده با چشم خود دیده و تجربه کرده ام.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که در زمینه تربیت بدنی از نگاه اسلام نباید فقط به روایاتی که درباره ورزش است نگاه شود، ابراز داشت: تمام احادیث و روایاتی که فعل یا موضوعی را برای فرد حرام عنوان کرده اند، مطمئنا ضرر جسمی و روحی خواهد داشت و باید به آن ها نیز دقت شود.

وی به بیان مصادیقی از این احادیث پرداخت و گفت: دین اسلام در خوراک و پوشاک روایات متعددی دارد و لباس هایی که برای مردان حرام شده به این دلیل است که به جسم ضرر می رساند و همچنین در بحث استفاده طلا برای مرد هم همین مسأله مشتبه است.

آیت الله فاضل لنکرانی پرخوری و پرگویی را از دیگر مسائلی دانست که اسلام به پرهیز از آن ها تأکید کرده است و اظهار داشت: در دین مبین اسلام درباره میزان خواب و اوقات خواب نیز احادیثی وجود دارد؛ این احادیث نشان دهنده اهمیت اسلام به بحث سلامت است.

وی با بیان این که کل کشور باید برای فرهنگ سازی امر ورزش بسیج شوند، توصیه کرد: رسانه ملی باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهد و به جایی برسد تا یک بسیج عمومی در زمینه فرهنگ سازی امر ورزش ایجاد شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر ورزش یک فرهنگ عمومی شود، کار بسیار بزرگی انجام داده ایم؛ باید از دل ورزش سلامت روحی را بیرون بیاوریم؛ آنچه که در ورزش قدیم ما وجود داشت این بود که از دل زورخانه «غیرت»، «پهلوانی»، «مردانگی»، «استقامت» و مقاومت بیرون می آمد.

وی با تأکید بر این که در کنار ورزش باید کار فرهنگی انجام دهیم، یادآور شد: مهمتر از کار فرهنگی این است که از دل ورزش، سلامت روح را بیرون بیاوریم و ورزشکاران برای پهلوانی ورزش کنند و ویژگی های پهلوانی را برای آن ها تبیین کنیم که این کار بسیار مفید خواهد بود.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که ورزش فوتبالی که در آن معرفت نباشد، کار لغوی است، تصریح کرد: اگر فوتبالیست ها به این معرفت برسند که برای گل زدن باید با هم تیمی های خود متحد باشند، آن موقع این ورزش مفید خواهد بود؛ ما باید برای جوانانی که عاشق فوتبال هستند، هدف اصلی فوتبال را تحلیل کنیم.

وی با اشاره به این که ورزش های زورخانه ای به این معرفت می رسیم که انسان در زیر فشار نباید کمر خم کند، افزود: باید جوانان به این نتیجه برسند که اگر ورزش کردند، اما غیرت، مردانگی و بصیرت نداشتند، این ورزش هیچ ارزش و تأثیری در آن ها نداشته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: مسؤولان ما باید توجه داشته باشند که بیکاری های شدید، ناهنجاری ها و توطئه های زیادی در فضای مجازی وجود دارد؛ ورزش باید به عنوان پایگاهی معنوی بعد از مسجد و پایگاه قرار گیرد؛ چرا که اگر جوانان به ورزش بپردازند، وقتشان مشغول می شود و جلوی ناهنجاری ها و فسادها گرفته می شود.

وی به مسؤولان توصیه کرد که باید بهای بیشتری به امر ورزش بدهند و گفت: بالاتر از کسب مدال، حفظ جوانان در کشور است؛ نجات جوان از انحراف از هزاران مدال بالاتر است؛ مسؤولان حساسیت و بودجه بیشتری در این زمینه تخصیص دهند، چون برای ما سخت است که جوانان ورزشکار ما که در مدال جهانی کسب کرده اند، بیکار باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که در اوایل انقلاب جوانان زیادی با کوهنوردی و ورزش های دسته جمعی مثل کوهنوردی به بسیج جذب شده و عازم جبهه های جنگ می شدند، اظهار داشت: امکانات ورزش عمومی باید برای همه جوانان و مردم در هر محلی وجود داشته باشد و وزارت ورزش باید در این زمینه برنامه و سیاست داشته باشد؛ ورزش های همگانی باید بیشتر شود تا به برکت آن بخشی از مشکلات جامعه حل شود.

وی با اشاره به این که آمار مراکز روان درمانی روز به روز در حال افزایش است، تصریح کرد: افسردگی و امراض روحی در حال افزایش است، این در حالی است که اگر مردم به ورزش اهتمام داشته باشند، این آمار کاهش خواهد یافت، اگر چه درمان اصلی مشکلات روانی، ارتباط با خداست اما ورزش هم بی تأثیر نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود بیان داشت: امیدواریم در پرتو برکت انقلاب اسلامی، تحولی در زمینه ورزش ایجاد شود و بتوانیم استفاده مطلوبی از ورزش در جمهوری اسلامی ایران ببریم.

گفتنی است، حسن عابدی مدیر کل ورزش و جوانان استان قم در ابتدای این دیدار به ارائه گزارشی از فعالیت های ورزشی در قم پرداخت و به تلاش این اداره برای ارتقای فرهنگی و معرفتی جوانان و ورزشکاران قمی اشاره کرد./840/۲۰۱/ح

ارسال نظرات