۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۳۲۹۷۳
مدیر حوزه علمیه مازندران:

پژوهش یکی از ارکان مهم تحول در حوزه علمیه است

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که تقویت مسأله پژوهش یکی از راهکارهای مهم تحول در حوزه است، گفت: مسأله تحول در حوزه که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده است یکی از الزامات مهم آن توجه به همین مسأله مهم تحقیق و پژوهش در حوزه است.
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار جمعی از معاونان پژوهش مدارس علمیه استان در ساری بر اهمیت مسأله پژوهش در مدارس علمیه تأکید کرد و گفت: تحقیق و پژوهش همواره به عنوان یکی از محوری های موضوعات درحوزه مورد توجه بوده است.

وی در ادامه سخنان خود آثار و تألیفات گسترده علما و فقهای دینی را نتیجه سال ها کار تحقیقاتی و پژوهشی دانست و افزود: علما و بزرگان دینی به مسأله تحقیق در علم اهمیت بسیار زیادی می دادند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که بدون فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی علما و فقهای دینی امروز این آثار ارزشمند دینی و حوزوی در جامعه اسلامی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: این آثار ماندگار امروز همچون نگینی در حوزه های علمیه می درخشد.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز حوزه های علمیه باید همان مسیری که علمای دین در عرصه تحقیق و پژوهش طی کرده بودند ادامه دهند، تصریح کرد: پژوهش یکی از مسائل زیربنایی در حوزه به شمار می رود که توجه به آن باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به این که امروز بسیاری از مسائل در حوزه به یک فرهنگ تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: فعالان عرصه پژوهش نیز باید تلاش کنند تا با یک برنامه ریزی صحیح و هدفمند در جهت تبدیل مسأله پژوهش به عنوان یک موضوع محوری در حوزه اقدام کنند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که برنامه های پژوهشی در مدارس علمیه باید به صورت مستمر از سوی اساتید و معاونان پژوهش دنبال شود، تصریح کرد: باید به گونه ای برنامه ای صورت گیرد که موضوع پژوهش از پایه های ابتدایی برای طلاب جدیت پیدا کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در طی سال های اخیر یک توجه ویژه ای به مسأله پژوهش در مدارس علمیه شده است، خاطرنشان کرد: به همین منظور معاونت پژوهش در بسیاری از مدارس علمیه استان که دارای سطح دو بودند راه اندازی شده است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که تقویت مسأله پژوهش یکی از راهکارهای مهم تحول در حوزه است، تصریح کرد: مسأله تحول در حوزه که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده است یکی از الزامات مهم آن توجه به همین مسأله مهم تحقیق و پژوهش در حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به این که تاکنون دوره های پژوهشی متعددی برای دانش افزایی اساتید و معاونان پژوهش مدارس علمیه با حضور اساتید برجسته حوزه علمیه برگزار شد، ادامه داد: تلاش و برنامه ریزی حوزه بر توجه جدی به مسأله پژوهش در مدارس علمیه است که با همکاری همه بخش های حوزه محقق خواهد شد.

وی با بیان این که ارکان مهمی در رشد و تعالی حوزه های علمیه نقش آفرین است که یکی از این مسائل مهم تحقیق و پژوهش است، تصریح کرد: مسأله پژوهش با اصل فعالیت های حوزوی ارتباط تنگاتنگی دارد و لزوم تقویت آن هر روز بیشتر احساس می شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود به برگزاری جشنواره های استانی علامه حلی به منظور رونق فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه سراسر کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای نخستین بار این جشنواره در استان برگزار شد که بیش از هزار اثرپژوهشی از سوی طلاب  به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که دومین جشنواره استانی علامه حلی نیز امسال در استان برگزار خواهد شد، افزود: فراخوان لازم برای ارائه آثار از چند ماه گذشته ارائه شده و آثار دریافتی هم اکنون در حال داوری نهایی در گروه های علمی مشخص است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به این که دومین جشنواره استانی علامه حلی مازندران امسال در بابل برگزار خواهد شد، تصریح کرد: سال گذشته این جشنواره با مشارکت حوزه های علمیه برادران و خواهران در ساری برگزار شده بود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که یک طلبه بدون تحقیق و پژوهش نمی تواند به مدارج عالی دست پیدا کند، افزود: تحقیق و پژوهش از جمله ارکان مهم و جدایی ناپذیر در حوزه های علمیه به شمار می رود که طلاب در هر شرایطی نیازمند استفاده و بهره گیری از این دانش مهم در پیشبرد امور علمی خود هستند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که لزوم ندارد از همان پایه های ابتدایی حوزه تحقیق و پژوهش های سنگین را به طلاب ارائه دهیم، گفت: در ابتدا یک طلبه در پایه های ابتدایی حوزه باید با مسأله نوشتن، خلاصه نویستی و روش تحقیق آشنا شود تا در ادامه مراحل دیگر تحقیق و پژوهش را دنبال کند.

وی با بیان این که پژوهش یک علم است که نیازمند آموزش جدی و پایه ای است، افزود: باید با فراهم کردن ابزارهای لازم تحقیق و پژوهش بسترها را برای تقویت این مسأله مهم در مدارس علمیه فراهم کنیم.

مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که اساتید به عنوان کسانی که ارتباط مستمر و بسیار نزدیکی با طلاب دارند نقش بسیار مهمی در پرورش طلاب محقق و پژوهشگر بر عهده دارند، گفت: باید مسیر پژوهشگری از همان پایه های نخست حوزه از سوی مدیران و اساتید برای طلاب تبیین شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که خوشبختانه با برنامه ریزی های صورت گرفته در مرکز آن خمودگی و ضعفی که مقطعی در حوزه علمیه وجود داشت رفع شده است، افزود: در حال حاضر بسترهای قانونی برای تقویت و رشد این رکن مهم و اصلی حوزه فراهم شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران همچنین با بیان این که برخی ابزارهای تشویقی باید برای تقویت مسأله تحقیق و پژوهش در میان طلاب از سوی اساتید حوزه در نظر گرفته شود، تصریح کرد: اگر این ابزارها مورد توجه قرار گیرد علاقه یک طلبه برای رفتن به سمت تحقیق و پژوهش بیشتر خواهد شد./۹۵۰/پ202/ب1

ارسال نظرات