۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۵۳۳۰۵۳
رییس بنیاد فارس المؤمنین مطرح کرد؛

تأثیر لذایذ در سعادت و شقاوت انسان

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: اگر روح و نفس انسان سرشار از لذایذ حلال شد، یاری کننده امام عصر و زمان خود خواهد بود.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی رییس بنیاد فارس المؤمنین، در مراسمی که شامگاه گذشته به مناسبت شهادت حضرت رقیه(س) در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد، در بیان عوامل دین گریزی، گفت: همان‌طور که در جلسات قبل گفته شد اولین عامل از عوامل دین گریزی شیطان است که حمله همه جانبه به انسان داشته و اکثر  مردم را در آین حمله شکست می‌دهد.

وی در بیان حمله شیطان از سمت چپ انسان، ابراز داشت: این حمله شیطان به گونه‌ای است که لذت‌های حرام را برای انسان دوست داشتنی می‌کند و خواهش‌های نفسانی را برای او جلوه می‌دهد

رییس بنیاد فارس المؤمنین در تبیین لذت، اظهار داشت: لذت نوعی ادراک درونی است که به نفس انسان برمی‌گردد مانند شادی و غم؛ زمانی که انسان با یکی از نیازهای خود مواجه می‌شود و درصدد رفع و ارضای آن برمی‌آید، به این دلیل که این حالت مطابق خواسته نفسش بوده احساس خوشحالی و شعف درونی برای او حاصل می‌شود که آن لذت است مانند رفع گرسنگی.

وی افزود: بخشی از نیازهای انسان جسمی است، بخشی به پیوند جسم و روح مربوط شده و بخشی تنها مربوط به روح است که به دلیل تفاوت آنها، نوع لذت آنها نیز متفاوت است. بالاترین لذت‌ها، نماز شب و قرائت قرآن است. لذت‌های حسی در اثر تکرار مانند غذا خوردن از بین می‌روند و طعم اولیه را ندارند و سبب تعالی روح نمی‌شوند، اگر لذت‌های حسی وجود نداشته باشد جامعه بشری را از حرکت نگه‌میدارد.

حجت الاسلام علوی تهرانی بیان داشت: لذت‌های عقلی مانند نماز شب و دستگیری از  مؤمن است که نفس و روح انسان را تعالی می‌بخشد، سبب کمال شده و مرز مشخص ندارد. لذت معنوی مانند حلاوت مناجات و شیرینی ترک گناه و عصیان مستلزم کمال معنوی است.

رییس بنیاد فارس المؤمنین ابراز داشت: کسی که در زندگی به دنبال لذت‌های معنوی باشد از ترک معصیت لذت می‌برد و به رشد عقلی می‌رسد، به فرمایش بزرگان انسان باید یا عالم باشد و صاحب‌نظر و یا دانشجو باشد و صاحب‌نظرشناس؛ اگر در نگاه انسان، نظام هستی مقدمه‌ای برای ورود به آخرت باشد این نگاه تعالی‌بخش خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ساختار وجودی انسان بر حسب لذت‌طلبی از نوع بی حد و نهایت آن است. انسان باید انواع لذت‌های حرام و حلال و حسی و معنوی را بشناسد، زیرا هر لذتی نتیجه‌ای دارد که انسان را به بهشت یا جهنم هدایت می‌کند اگر روح و نفس انسان از لذایذ حلال پر شد، یاری کننده امام زمان و عصر خود خواهد بود. سعادتمند شدن بشر، کمال خلقت اوست./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات