۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۵۳۳۲۲۵
روحانی در نكوداشت شهید مصطفی خمینی:

آیت الله مصطفی خمینی امید انقلابیون بود/ كسي حق ندارد درباره دكترين دفاعي ایران اسلامی حرفی بزند

رییس جمهور در مورد شخصیت آیت الله مصطفی خمینی گفت: مرحوم مصطفی خمینی امید همه انقلابیون بود، ایشان مشاور و معاون بزرگی در كنار امام بود، در واقع ایشان تنها فرزند امام نبود، بلکه در انقلاب و نهضت جایگاه ممتازی داشت.
حسن روحانی رییس جمهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور صبح امروز دوشنبه یکم آبان ماه در مراسم نخستین كنگره نكوداشت شهید آیت الله مصطفی خمینی كه در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به اینكه ابعاد شخصیتی آیت الله مصطفی خمینی از بعدهای مختلفی جای بررسی دارد، اظهار داشت: از یک طرف جایگاه شخص ایشان از منظر عارف بودن، مبارز و انقلابی بودن و از طرفی دیگر جایگاه ایشان در بیت امام و نهضت اسلامی است.

وی ادامه داد: مرحوم مصطفی خمینی امید همه انقلابیون بود، نگاه همه به گونه‌ای بود كه اگر زمانی امام راحل نباشد كسی هست كه پرچم را به دوش بكشاند و نهضت به مقصد نهایی برساند، همچنین ایشان مشاور و معاون بزرگی در كنار امام بود، در واقع ایشان تنها فرزند امام نبود و در انقلاب و نهضت جایگاه ممتازی داشت.

رییس جمهور تأكید كرد: در واقعه ١٥ خرداد ١٣٤٢ از سحرگاه كه امام را دستگیر كردند، مردم از همه شهرها به سوی منزل امام سرازیر شد، در منزل امام آقا مصطفی به همراه مردم به صحنه حرم حضرت معصومه(س) رفتند و در كنار مراجع اجتماع كردند، در این لحظه ایشان به منبر رفتند و چند نفری در مقابل ایشان صحبت كردند و كسی نمی دانست در این لحظه چه باید بكنند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تأكید كرد: در همین زمان زنان شهر قم هم وارد صحنه شدند و هیجانی در حرم به وجود آمد، در این لحظه آقا مصطفی دستور دادند مردم به سمت بیرون صحن بروند و شعار مردم هم یا مرگ یا خمینی بود، در این زمان عده‌ای به خيابان ها آمدند و كشته شدند.

وی افزود: اگر حادثه ١٥ خرداد نبود به اعتقاد من یا امام جانش در خطر می افتاد و یا امام باید برای مدت طولانی در زندان می‌ماند، حضور پرشور مردم در شهرهای مختلف به نظام نشان داد كه شخصیت امام به گونه‌ای نیست كه مقابل آن بایستند، اما آنچه در این حادثه مهم است اقدام درست و به جای آقا مصطفی بود.

آيت الله مصطفي خميني يكي از اركان ١٥خرداد ٤٢ بود

حجت الاسلام والمسلمين روحاني ابراز داشت: نقش ايشان در حفظ جان امام و روند انقلاب اسلامي بسيار مهم بود، دسترسي به ايشان هم بسيار راحت بود و در اصل آقا مصطفي انساني بسيار خاكي بود و در قم و نجف همه به او دسترسي داشتند، در تبعيد امام به تركيه ايشان هم تبعيد شد.

رييس جمهور با بيان اينكه در برهه اي از تاريخ كشور به شدت در مورد امام دچار تحريم شدند، خاطرنشان كرد: زماني رسيد كه اسم امام، كتابي از امام و سخنراني ايشان ممنوع بود و دولت فكر مي كرد كه امام راحل در نزد مردم فراموش شده است ولي نمي دانستند كه اين اقدام نتيجه معكوس دارد.

وي بيان كرد: زماني كه خبر شهادت آيت الله مصطفي خميني به گوش مردم رسيد همه دچار شوك بوديم و تا چند روز باور نمي كرديم، مردم از اين اتفاق بسيار عصباني شدند و مردم با اين اتفاق به خيابان ها ريختند و اين امر ترس مردم را در مقابل رژيم فرو ريخت و مردم به راحتي نام امام را به زبان مي آوردند.

حجت الاسلام والمسلمين روحاني با اشاره به مراسم ترحيم آست الله مصطفي خميني در مسجد ارگ تهران، تصريح كرد: در اين مراسم همه اقشار مردم از دانشگاهي و حوزوي بگيريد تا عموم مردم با وجود حضور نظاميان بدون ترس در اين مراسم حضور پيدا كردند.

شهادت آيت الله مصطفي خميني نقطه عطف انقلاب شد
رييس جمهور اضافه كرد: ماجرای شهادت مصطفي خميني يك توفان در كشور ايجاد كرد، من نميدانم اگر رخ نمي داد حركت مردم كي آغاز مي شد، بعد از اين انفاق واقعه دي ماه قم و پس از آن تبريز رخ داد، وقتي امام بعد از شهادت آقا مصطفي سخنراني كردند و لفظ الطاف خفيه را آوردند يك تحول تازه اي به وجود آمد، اين سخنراني امام نشان داد كه ايشان چه روح قوي و مبارزي دارد.

وي عنوان كرد: داشتن صرف علم، شهامت و شجاعت مهم نيست، تربيت روح و داشتن صبر يك شاخصه مهم است كه امام راحل داشت و پيش از ايشان شخصيتي به اين شكل نداريم، آيا كسي هست كه فرزند بزرگ و فهميده اش كشته شود و اينگونه با صلابت با اين موضوع برخورد كند، ايشان در سخنراني خود حتي نامي از فرزند خود نياورد و همه را به صبوري دعوت كرد.

اعتماد مردم عامل پيروزي انقلاب اسلامي بود

حجت الاسلام والمسلمين روحاني با بيان اينكه امام راحل آينده را پيش بيني مي كرد، تصريح كرد: امروز هم همان نداي امام هست، امروز هدف همه ما يكي است و آنچه سبب پيروزي امام در نهضت شد اعتماد مردم به امام بود، اگر سرمايه اعتماد از بين برود جامعه به بيراه مي رود، وقتي امام از پاريس پيام مي داد و همه مردم را تكان مي داد به خاطر اعتماد مردم به امام راحل بود.

رييس جمهور با بيان اينكه ايمان، وحدت و اعتماد مردم بود كه انقلاب ما را پيروز كرد، اظهار داشت: امروز هم شرايط ما به اين شكل است، امروز رژيم طاغوتي وجود ندارد و ما تنها مشكل استبداد داخلي نداريم اما استكبار خارجي همچنان برقرار است، هيچ وقت در تاريخ نداريم كه استكبار خارجي در منطقه ما آنقدر ذليل باشد، امروز كشورهاي منطقه چون عراق، سوريه، يمن، بحرين و... چه وضعيتي دارند، آيا استكبار تصور چنين روزي را مي كرد.

امروز ايران كشور سرنوشت ساز منطقه است

وي ادامه داد: امروز وضعيت ما در منطقه بسيار خوب است، در منطقه كجا را مي توان ديد كه بدون نظر ايران بتوان يك اقدام سرنوشت ساز انجام داد، اين به خاطر مردم و رهبري ما است، كجا در تاريخ ديديم كه رييس جمهور آمريكا سخن بگويد و همه در مقابل آن بايستد، تنها چند كشور كوچك بي اهميت و يك رژيم جعلي از او حمايت كردند.

حجت الاسلام والمسلمين روحانی با بيان اينكه اعتماد مردم و دولت بسيار مهم است، خاطرنشان كرد: رهبري، دولت و نيروهاي مسلح هم جزء حاكميت ايران هستند، اگر در كنار هم نباشيم به مشكل مي خوريم اينكه يك بخش را بكوبيم بدانيد به كل حاكميت لطمه مي خورد نه فقط آن بخش، هر قدمي برداريم كه اعتماد مردم بيشتر شود خدمت به كشور است و اگر اعتماد سلب شود كشور از بين مي رود.

رييس جمهور تأكيد كرد: ما بايد به مردم اميد به آينده بدهيم، امروز ما يك سند بين المللي داريم كه دولت جديد آمريكا از آن با عنوان شرم دولت آمريكا ياد مي كند، البته اين موفقيت به خاطر مردم و ديپلمات هاي ما است، در اين ميان برخي حرف هايي را مي زنند كه نبايد به آنها گوش كرد.

تسليحات نظامي ما براي بازدارندگي دفاعي است

وي افزود: بازديد از نيروهاي نظامي ما در قانون اساسي تكليفش مشخص است و ما براي بازدارندگي از كشور خود كارهاي نظامي انجام مي دهيم، كسي حق ندارد درباره دكترين دفاعي ما حرف بزند، امروز برخي در اين باره بحث دارند و ما منتظر هستيم با آنها گفت و گو كنيم تا ببينيم چه كسي شكست مي خورد، دنيا فراموش كرد كه وقتي عراق به ما حمله كرد چقدر تسليحات نظامي به عراق دادند.

حجت الاسلام والمسلمين روحانی با اشاره به اينكه تحريم ظلم به مردم ايران بوده است، گفت: راه همه ما درست است، تحريم كاري غيرعادلانه بود و دولت يازدهم تلاش كرد اين ظلم را از سر مردم بردارد، در اين ميان برخي معتقدند كه اين ظلم ٨٥ درصد حل شده و ما بايد بگوييم در سياست صدرصدي وجود ندارد، امروز روزي نيست كه سخناني گفته شود كه مردم نسبت به آينده اميدشان تضعيف شود.

آينده ايران خوب خواهد بود

رييس جمهور ابراز كرد: ما آينده خوبي را خواهيم داشت، امروز ما در بحث هسته اي، قدرت منطقه و خواسته هاي خود موفق بوده ايم، ما تحقيق و توسعه كه اساس كار هسته اي است را انجام مي دهيم و پرونده هايي كه عليه ايران درست كردند از بين برديم، سخنان ديروز رييس جمهور آمريكا نشان داد كه ايران راه درستي را رفته است، ما بايد تلاش كنيم و خداوند راه را نشان مي دهد.

وي در پايان گفت: وحدت و اميد به آينده امروز يك ضرورت است، ما مي توانيم در مقابل همه مشكلات بايستيم و موفق باشيم، البته بايد از امام راحل كه براي ما استقلال و قدرت و خودباوري به وجود آورد درود بفرستيم، ما به بيت امام راحل مديون هستيم زيرا زحمات زيادي را براي انقلاب كشيدند./۸۱۶/۲۰۱

ارسال نظرات