۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۵۳۳۲۴۲
لاریجانی:

آقا مصطفی خمینی به دنبال مطرح کردن خود نبود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تمجید از سیره رفتاری شهید مصطفی خمینی، گفت: آقا مصطفی خمینی همواره در پشت صحنه انقلاب فعالیت می‌۲کرد و به دنبال مطرح کردن خود نبود.
لاریجانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه یکم آبان ماه در نخستین كنگره نكوداشت آیت الله مصطفی خمینی در محل سالن اجلاس سران با اشاره به اینكه تلاش های علمی آیت الله مصطفی خمینی در داخل كشور و نجف بسیار ارزنده بود، گفت: وقتی امام راحل(ره) اعلام كردند كه آقا مصطفی "امید آینده اسلام بود" بدین معنا است كه این شخصیت آنقدر ارزشمند بوده است كه امام راحل(ره) در مورد ایشان اینگونه سخن گفتند، زیرا امام خمینی(ره) خیلی كم و گزیده در مورد شخصیتی سخن می گفتند.

وی ادامه داد: سنگین‌ترین سخنانی كه امام راحل(ره) صحبت كردند در مورد آمریكا بود كه فرمودند " آمریكا شیطان بزرگ است "، وقتی امام خمینی(ره) این جمله را گفت كشورهای دوست آمریكا هم درک لازم به این جمله داشتند اما به روی خود نمی‌آوردند، حالا امروز برخی از همین كشورهای دوست آمریكا به این نتیجه و حقیقت جمله امام رسیدند.

رییس مجلس تأكید كرد: برخی از یاران امام خمینی(ره) كه به شهادت رسیدند همانند خود امام راحل(ره) فدایی اسلام بودند و از آبروی خود برای اسلام كم نمی‌گذاشتند، آیت الله هاشمی در زمان جنگ به امام فرمودند من ختم جنگ را اعلام می كنم و شما بعد از آن من را محاكمه كنید، همچنین شهید بهشتی نیز در مقابل هجمه‌های سنگین منافقین و جو نادرستی كه علیه ایشان درست كردند سكوت كرده و در واقع آبروی خود را با اسلام معمامله كرده بود.

لاریجانی یادآور شد: شهید مصطفی خمینی نیز همینگونه بود، برخی مسائل پشت صحنه برای ساماندهی اقدامات رهبری امام راحل(ره) بود كه ایشان به همراه احمد آقا برادرشان انجام میدادند و توقعی برای دیده شدن هم نداشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی فکر امام و یاران اصلی ایشان همچون حاج آقا مصطفی و شهید بهشتی را می‌بینیم آنان قرائتی از دین را قبول دارند که در درون آن پایه‌های عقلانی مستحکم باشد و تفکر فلسفی که روی آن اصرار دارند به این جهت است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امام و یارانشان برداشت‌های عمیق‌تری از دین داشتند، نکته مهم‌تر این است فرهنگی که در جامعه ایجاد می‌کنند، بر محور عقلانیت می‌چرخد و بعدها معلوم شد این تفکر، تاب آوری در برابر مشکلات بوده است.

وی تصریح کرد: جامعه‌ای که تفکر دینی آن از مبانی فلسفی و عقلی برخوردار نباشد، یا دچار تحجر می‌شود و یا افراطی‌گری. شما بخاطر دارید که امام خمینی(ره) چه دل خونی از تحجر داشته‌اند. گرایش افراطی در وهابیت و داعش دیده می‌شود؛ چرا که عقلانیت در آنها رسوخ ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته‌ای که در تأملات شهید مصطفی خمینی دیده می‌شود این است که در برخی جاها قدرت نقادی دقیقی داشت. اگر روحیه حماسی در تفکر عقلانی غرق شود، موجب پایداری می‌شود در غیر این‌صورت به امری زودگذر تبدیل خواهد شد که ممکن است منافع ملی را از بین ببرد.

لاریجانی در پایان گفت: امیدوارم اینگونه مراسم‌ها به اندیشه اشخاصی که از یاران امام خمینی(ره) بودند، کمک کند. اگر بخواهیم انقلاب حفظ شود باید مسلک آنان را بشناسیم./۸۵۶/۲۰۲/ح

ارسال نظرات