۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۵۳۳۳۴۶
با حضور مسؤولان کشوری و لشگری؛

نخستين نكوداشت شهيد آيت الله مصطفي خميني برگزار شد

نخستين نكوداشت شهيد آيت الله مصطفي خميني با حضور مسؤولان کشوری و لشگری در سالن اجلاس سران برگزار شد.
اینفوگرافیک/ مروری بر زندگی آیت‌الله سید مصطفی خمینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، نخستين نكوداشت شهيد آيت الله مصطفي خميني با حضور رييس جمهور و رييس مجلس در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در ابتدای اين مراسم پس از تلاوت چندي از كلام الله مجيد كليپي از سخنراني آيت الله مصطفي خميني براي حضار به نمايش گذاشته شد.

پس از آن انصاري دبير كنگره "نكوداشت شهيد آيت الله مصطفي خميني" ضمن خير مقدم براي حضور رييس جمهور در اين مراسم اظهار داشت: در چهل سال پيش همانند امروز آنهايي كه اين روز را به ياد دارند يك خبر بسيار تلخ و ناباورانه و بهت آور را شنيدند، خبري كه به تعبير رهبر انقلاب اسلامي كه ديروز هم فرمودند همچون صائقه بود.

وي ادامه داد: انسان در ابتدا نمي دانست چه واكنشي بايد نسبت به اين حادثه داشته باشد، در برخورد با اين خبر دو قضاوت و برداشت وجود داشت، ابتدا برداشت عموم مردم بود كه معتقد بودند چه بسا انقلاب امام به انتها رسيده است و ترس و بيم بسياري جامعه را فرا گرفت، برخي معتقد بودند بعد از امام چه كسي پرچم دار انقلاب است و برخي معتقد بودند اين سرآغاز يك توطئه بزرگ است كه مي خواهد ياران امام را از سر راه بردارد و گام بعدي حدف فيزيكي خود امام خواهد بود.

انصاري يادآور شد: يك نگاه ديگر برداشت سلوكي و برخواسته از يك نور بود كه توسط امام انجام شد، امام راحل فرمود درست است كه رفتن مصطفي يك صائقه است اما بعد از آن باران در راه است و بايد از اين شهادت در ايران صائقه اي رخ دهد كه كسي نتواند در مقابل آن بايستد، از منظر ايشان اين شهادت يكي از الطاف الهي بود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس جمهور با اشاره به اينكه ابعاد شخصيت آيت الله مصطفي خميني از بعدهاي مختلفي جاي بررسي دارد، اظهار داشت: از يك طرف جايگاه شخص ايشان از منظر عارف بودن، مبارز و انقلابي بودن و از طرفي ديگر جايگاه ايشان در بيت امام و نهضت اسلامي است.

وي ادامه داد: مرحوم مصطفي خميني اميد همه ي انقلابيون بود، نگاه همه به گونه اي بود كه اگر زماني امام راحل نباشد كسي هست كه پرچم را به دوش بكشاند و نهضت به مقصد نهايي برساند، همچنين ايشان مشاور و معاون بزرگي در كنار امام بود، در واقع ايشان تنها فرزند امام نبود و در انقلاب و نهضت جايگاه ممتازي داشت.

رييس جمهور تاكيد كرد: در واقعه ١٥ خوداد ١٣٤٢ از سحرگاه كه مشخص است كه امام را دستگير كردند از همه شهر به سوي منزل امام سرازير شد، در منزل امام آقا مصطفي به همراه مردم به صحنه حرم حضرت معصومه(س) رفتند و در كنار مراجع اجتماع كردند، در اين لحظه ايشان به منبر رفتند و چندنفري در مقابل ايشان صحبت كردند و كسي نمي دانست در اين لحظه چه بايد بكنند.

حجت الاسلام و المسلمين روحاني تاكيد كرد: در همين زمان زنان شهر قم هم وارد صحنه شدند و هيجاني در حرم به وجود آمد، در اين لحظه آقا مصطفي دستور دادند مردم به سمت بيرون صحن بروند و شعار مردم هم يا مرگ يا خميني بود، در اين زمان عده اي از مردم در خيابان ها كشته شدند اما پابرجا ماندند.

اگر حادثه ١٥ خرداد نبود به اعتقاد من يا امام جانش در خطر مي افتاد و يا امام بايد براي مدت طولاني در زندان مي ماند، حضور پرشور مردم در شهرهاي مختلف به نظام نشان داد كه شخصيت امام به گونه اي نيست كه مقابله آن بايستند، اما آنچه در اين حادثه مهم است اقدام درست و به جا آقا مصطفي بود.

حجت الاسلام و المسلمين روحاني ابراز داشت: نقش ايشان در حفظ جان امام و روند انقلاب اسلامي بسيار مهم بود، دسترسي به ايشان هم بسيار راحت بود و در اصل آقا مصطفي انساني بسيار خاكي بود و در قم و نجف همه به او دسترسي داشتند، در تبعيد امام به تركيه ايشان هم تبعيد شد.

پس از سخنان رييس جمهور كليپ سخنراني مقام معظم رهبري در جمع دست اندركاران نكوداشت آيت الله مصطفي خميني پخش شد.

در ادامه آیت الله محمد جواد فاضل لنكراني استاد حوزه  با اشاره به اينكه آيت الله مصطفي خميني ضرورت حكومت اسلامي را به خوبي بيان كردند، اظهار داشت: در مباحث اصولي بهترين جايگاه براي شناخت مباني امام راحل تحريرات آقا مصطفي است.

وي ادامه داد: مرحوم آقا مصطفي در تحريرات خود به تببين مباني امام مي پردازند و ما بايد فقه يادگار امام را احياء كنيم و مجموعه كلام هاي عرفاني ايشان را جمع كنيم.

آیت الله فاضل لنكراني يادآور شد: اميد است حرف هاي فراموش شده امام راحل را بتوانيم از كلام فرزند ايشان ببينيم، حوزه امروز بايد به فقه فرزند امام اهتمام بورزد و انصافا حق ايشان در حوزه و جامعه امروز ادا نشده است.

استاد حوزه يادآور شد: جامعيت شخصيت آيت الله مصطفي خميني يك پيام مهم براي حوزه هاي علميه است، قطعا شخصيتي كه در كنار امام رشد و نمو پيدا مي كند بايد در فلسفه و فقه به جامعیت رسیده باشد، امروز متاسفانه حوزه ها از اين جامعيت فاصله گرفته اند.

همچنين حجت الاسلام و المسلمين محتشمي پور وزير سابق كشور در ادامه مراسم با اشاره به اينكه انسان هايي هستند كه شهادت آنها داراي آثار شگرف است، اظهار داشت: شهيد آيت الله مصطفي خميني حيات و شهادتش براي جامعه مبارك بود.

وي ادامه داد: آيت الله مصطفي خميني سايه به سايه در كنار امام بودند، سال٤٢ وقتي در محرم امام پاي به مدرسه فيضيه گذاشتند و سخنان آتيشيني كردند، پس از آنكه امام توسط رژيم به زندان برده شدند آقا مصطفي با يك حركت به هنگام مردم را در صحن حضرت معصومه(س) جمع كردند و يك حركت پرشور را به وجود آوردند.

حجت الاسلام والمسلمين محتشمي پور تأكيد كرد: آقا مصطفي در راه مبارزه يكي از فرزندان خود را نيز همچون خود امام راحل از دست داد و در مسير مبارزه همانند امام راحل به زندان افتادند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین موسوي بوجنوردي با بیان اینکه امام عاشق حاج آقا مصطفی بود، ادامه داد: دشمن فکر می‌کرد با شهادت حاج آقا مصطفی کار تمام شده است.

این حقوقدان در ادامه گفت: حاج آقا مصطفی قطعا شهید شد. در بدن ایشان لکه‌های سیاه وجود داشت و پزشک نیز اصرار بر شهادت ایشان داشت. در آن زمان حوزه نجف را تعطیل کردند اما امام خودش درس‌ها را شروع کردند. واقعا صبری که امام و خانم ایشان داشت قابل توجه بود. با تمام این شرایط چشم دشمن کور شد و با این اتفاق پیروزی انقلاب اسلامی صددرصد شد به طوری که شهادت حاج آقا مصطفی تحرکی در ایران ایجاد کرد که به پیروزی انقلاب انجامید.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی بجنوردی گفت: شهادت حاج آقا مصطفی علت تامه‌ای برای پیروزی انقلاب اسلامی بود و در عین حال نقش حاج احمد آقا که به نحو احسن حوزه، امام و انقلابیون را اداره می‌کرد بسیار قابل توجه بود.

در پايان اين مراسم علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه تلاش هاي علمي آيت الله مصطفي خميني در داخل كشور و نجف بسيار ارزنده بود، اظهار داشت: وقتي امام راحل اعلام كردند كه آقا مصطفي "اميد آينده اسلام بود" بدين معنا است كه اين شخصيت آنقدر ارزشمند بوده است كه امام راحل در مورد ايشان اينگونه سخن گفتند، زيرا امام خيلي كم و گزيده در مورد شخصيتي سخن مي گفتند.

وي ادامه داد: سنگين ترين سخناني كه امام راحل صحبت كردند در مورد آمريكا بود كه فرمودند " آمريكا شيطان بزرگ است "، وقتي امام اين جمله را گفت كشورهاي دوست آمريكا هم درك لازم به اين جمله داشتند اما به روي خود نمي آوردند، حالا امروز برخي از همين كشورهاي دوست آمريكا به اين نتيجه و حقيقت جمله امام رسيدند.

رييس مجلس تاكيد كرد: برخي از ياران امام كه به شهادت رسيدند همانند خود امام راحل فدايي اسلام بىودند و از آبروي خود براي اسلام كم نمي گذاشتند، آيت الله هاشمي در زمان جنگ به امام فرمودند من ختم جنگ را اعلام مي كنم و شما بعد از آن من را محاكمه كنيد، همچنين شهيد بهشتي نيز در مقابل هجمه هاي سنگين منافقين و جو نادرستي كه برعليه ايشان درست كردند سكوت كرده و در واقع آبروي خود را با اسلام معمامله كرده بود.

لاريجاني يادآور شد: شهيد مصطفي خميني نيز همين گونه بود، برخي مسائل پشت صحنه براي ساماندهي اقدامات رهبري امام بود كه ايشان به همراه احمد آقا برادرشان انجام مي دادند و توقعي براي ديده شدن هم نداشتند.

لازم به ذكر است عصر روز دوشنبه نیز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد در تالار علامه امینی دانشگاه تهران مراسم گرامی داشتی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود و در دارالشفاء قم نیز ابعاد شخصیتی ایشان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 ضمنا نمایشگاه فرهنگی از اسناد مبارزاتی و خاطرات انقلاب آقا مصطفی خمینی نیز در حاشیه سالن اجلاس سران به نمایش گذاشته شده است./۸۱۶/۲۰۲/ح

ارسال نظرات