امامان قبل از به دنیا آمدن، امامتشان از سوی خداوند تعیین شده بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: اهل بیت(ع) 4000 هزار سال قبل از خلقت آسمان ها و زمین آفریده شده بودند.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر خداوند قادر مطلق است حکمت آفرینش زمین و آسمان در مدت شش روز در چیست؟ افزود: خداوند قادر مطلق است می توانست آسمان ها و زمین را به صورت دفعی بیافریند و دلیل آفرینش تدریجی آسمان ها و زمین در مدت شش روز برای در نظر گرفتن نظارت ملائکه بوده است، یعنی خداوند به دلیل این که می خواست ملائکه ناظر آفرینش آسمان ها و زمین باشند و غفلت آن ها را فرا نگیرد به صورت تدریجی آسمان ها و آن چه در آسمان ها است را در مدت دو روز، زمین و آن چه در زمین است را در دو روز دیگر و ما بین آسمان و زمین را نیز در مدت دو روز آفرید.
آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که آیا مدت زمان خلقت آسمان ها و زمین با به صورت دنیوی محاسبه شده است یا به صورت آخرتی محاسبه شده است؟ اذعان کرد: در این مسأله تردید وجود دارد و نمی توان با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) چنین مسأله ای را تبیین کرد؛ مثلاً در روایتی داریم که خلقت اهل بیت(ع) 4000 هزار سال قبل از خلقت آسمان ها و زمین به وقوع پیوسته است و ما نمی دانیم این زمان با توجه به روزهای آخرتی بیان شده یا با توجه به روزهای دنیوی؛ چون در آیه ای می خوانیم یک روز آخرتی معادل پنجاه هزار سال دنیوی است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که استوی علی العرش به چه معنا است؟ اظهار کرد: خداوند جسم ندارد که نیاز به اشغال کردن جایگاهی داشته باشد؛ استوی علی العرش به معنای احاطه بر فرماندهی عالم هستی است؛ مثلاً در آیه ای می خوانیم«ید الله فوق ایدیهم» در صورتی که خداوند مجسم نیست که بخواهد دست داشته باشد و ید در این جا به معنای قدرت است.
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا وقوع قمر در عقرب و مسائلی که در رابطه با آن بیان می کنند، صحت دارد؟ ابراز کرد: هر چند وقت یکبار ماه در موقعیتی قرار می گیرد که در اصطلاح گفته می شود، قمر در عقرب شد؛ در ایام قمر در عقرب که می توان زمان آن را در برخی از تقویم ها ملاحظه کرد، تنها عملی که نهی شده است جماع برای فرزند دار شدن است؛ ولی عده ای می گویند که نباید کارهای بزرگ را در این ایام انجام داد که چنین نظری مبنای روایی ندارد.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که فردی پرسید، با توجه به این که امام جواد(ع) در دوران طفولیت به امامت رسیدند، چه لزومی داشت با توجه به این که امام باقر(ع) در سن کودکی در کربلا حضور داشتند، امام سجاد(ع) پدرشان را یاری نکنند و به شهادت نرسند؟ تبیین کرد: مصلحت بر این استوار است که تعداد امامان معصوم(ع) دوازده نفر باشد؛ امامان بزرگوار قبل از این که به دنیا بیایند، امامتشان از سوی خداوند تعیین شده بود، از جهتی امام باقر(ع) با سن کم نمی توانستند هدایت اهل بیت(ع) امام حسین(ع) را بعد از واقعه کربلا در دست بگیرند؛ در اوایل دوران امامت امام جواد(ع) عده ای در امامت ایشان شک کردند و اختلاف عجیبی ایجاد شده بود و با امتحان های مختلف که روی ایشان انجام دادند، امامت ایشان برای مردم به اثبات رسید./867/پ۲۰۲/ب۱