۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۵۳۳۴۰۸
معاون تبلیغ حوزه های علمیه تأکید کرد؛

«محافل مذهبی» بهترین ظرفیت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

حجت الاسلام والمسلمین نبوی گفت: جوانان به هنگام حضور در محافل مذهبی دوستانی صالح و سالم برای خود پیدا می کنند، اما اگر وقت خود را جاهی دیگر بگذرانند به یقین دوستان و هم نشینان بد پیدا کرده و در دام شیادان خواهند افتاد.
حجت الاسلام والمسلمین نبوی

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه محافل دینی و مذهبی از بروز آسیب های اجتماعی در جامعه جلوگیری می کنند، گفت: یکی از کارکردهای امور دینی در جامعه کاهش ضرر و زیان‌های اجتماعی است.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه ادامه داد: معمولا در سازمان ها و ادارات افرادی که آتش را خاموش می کنند مورد تشویق قرار می گیرند، اما کسانی که از آتش سوزی جلوگیری می کنند تشویق نمی شوند؛ آری خاموش کردن آتش شایسته تشویق است، اما هنر این است که از ابتدا دقت های لازم صورت پذیرد تا آتش سوزی به وجود نیاید؛ بنابراین وقتی به وسیله محافل مذهبی، درصد ایمان مردم را افزایش دهیم و اخلاقیات افزایش پیدا کند، در نتیجه آسیب های اجتماعی کم تر می شود و این موضوع بسیار مهم و قابل تقدیر است.

کار اصلی محافل دینی پیشگیری از آسیب های اجتماعی است

وی اظهار داشت:‌ کار اصلی محافل دینی پیشگیری از آسیب های اجتماعی است و هر چقد بتوانند در این زمینه موفق شوند، در واقع توانسته اند جلوی هزینه های سنگینی که آسیب های اجتماعی برای جامعه به دنبال دارد را بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی کارکرد دیگر محافل مذهبی را درمان آسیب های اجتماعی خواند و عنوان کرد: در طول تاریخ بیشترین خدماتی که برای توسعه خدمات اجتماعی صورت پذیرفته است از سوی محافل مذهبی بوده است؛ نمونه بارز آن دوران جنگ تحمیلی است، چراکه در این دوران غالب پشتیبانی های گسترده مردمی از سوی مساجد و محافل مذهبی بود.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به زلزله ای که چند سال قبل در شهر بم رخ داد اشاره کرد و بیان کرد:‌ اولین گروه هایی که برای کمک به مردک زلزله زده بم به آنجا اعزام شدند از سوی مدارس علمیه به ویژه مدرسه علمیه شهر رفسنجان، مساجد، محافل مذهبی، بسیج و غیره بودند؛ این موضوع خود نشانگر مقدار تأثیر محافل مذهبی در جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه هم با توجه به صندوق های قرض الحسنه‌ای که در کنار مساجد تأسیس می شوند به وضوح درمی یابیم که بیشترین خدمات اجتماعی همانند کمک به محرومان و غیره از سوی همین مساجد و محافل مذهبی صورت می گیرد.

محافل مذهبی، بهترین مأخذ و منبع برای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با تأکید بر اینکه امروزه بهترین مأخذ و منبع برای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه، محافل مذهبی است، ابراز داشت:‌ امروزه بسیج مساجد سبب شده است تا بسیاری از جوانان انرژی خود را در راه‌های دینی از قبیل اردوهای جهادی و غیره به کار بگیرند؛ اگر بسیج مساجد وقت جوانان را با برنامه های مذهبی پر نکند به یقین جوانان انرژی خود را صرف کارهای بیهوده می کنند و منحرف می شوند.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه در پایان یادآور شد: افزون بر آنچه گفته شد جوانان به هنگام حضور در محافل مذهبی دوستانی صالح و سالم برای خود پیدا می کنند، اما اگر وقت خود را جاهی دیگر بگذرانند به یقین دوستان و هم نشینان بد پیدا کرده و در دام شیادان خواهند افتاد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات