۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۳۳۴۶۰
در درس خارج مطرح شد؛

توضیحات آ‌یت الله سبحانی درباره کثرت دروس خارج در حوزه/ مدرس خارج باید بر دوره های سطح مسلط باشد

حضرت آ‌یت الله سبحانی در درس خارج خود توضیحاتی درباره دیدار اخیرش با مدیر حوزه های علمیه و مسأله کثرت دروس خارج در حوزه ارائه کرد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، درباره سخنان اخیر خود در زمینه کثرت درس های خارج در حوزه، گفت: گاهی اوقات شخصیت هایی می آیند و مشورت و نظرخواهی می کنند.

وی افزود: جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای اعرافی با دوستان خود در دیداری مطالبی را درباره آموزش و پژوهش مطرح کردند، مطالبی گفتیم اما در خارج بد تفسیر می شود، مدیر حوزه های علمیه رقم بالایی از دروس خارج موجود اعلام کرد که بنده تعجب کردم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در آن دیدار تأکید کردم کسانی باید درس خارج بگویند که دوره های سطح را قبلا گفته باشند، اظهار داشت: افراد باید قبل از درس خارج گفتن لمعه، رسائل، مکاسب و کفایه را تدریس کرده باشند.

وی ادامه داد: اگر این کتاب ها را دوبار گفته باشند و مسلط بر سطح شوند می توانند درس خارج بگویند و اشکالی ندارد، بنده نگفتم که درس خارج را تنها مراجع بگویند که حرف غلطی است، هر کسی که سطوح را مسلط است می تواند درس خارج داشته باشد و خواه مرجع باشد یا این که نباشد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که تجربه  ثابت کرده مدرس خارج که می خواهد فکر تازه ای بیان کند باید مسلط بر سطح باشد، ابراز داشت: مدرس خارج باید بر افکار شیخ، آخوند و دیگران از طریق سطوح مسلط بوده و آن ها را تدریس کرده باشد تا بتواند درس خارج بگوید.

وی عنوان کرد: در قم همین گونه بود و حضرت امام مدت ها سطح گفتند، مرحوم آیت الله داماد نیز سطح می گفت و بعد متصل به خارج کرد، این که ادعا کردند فلانی گفته درس خارج را تنها باید مراجع بگویند درست نیست و چنین حرفی را نزده ام، سخن بنده این است که باید ابتدا مسلط بر سطوح شوند و بعد درس خارج بگویند، این نظر بنده بوده و الزامی هم نیست، در مدرسه آیت الله گلپایگانی شخصیت های بزرگوار و مجتهدان عالی مقامی هستند که درس خارج می گویند و مورد احترام بنده هستند./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات