۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۵۳۳۴۹۶
یادداشت؛

مسکن مهر، معایب و مزایا

به نظر می‌رسد اعتقاد به این موضوع که مسکن باید به عنوان یک تکلیف قانونی و وظیفه ذاتی دولت در دستور کار قرار بگیرد، وجود ندارد. دولت اگر نمی‌خواهد مسکن مهر را که به نام دولت نهم و دهم است به پایان برساند، طرح‌هایی را به آن اضافه کند و نام طرح را تغییر دهد.
مسکن

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه جام جم، سیدمهدی هاشمی، کارشناس مسکن طی یادداشتی در این روزنامه نوشت: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور در طول سال‌های بعد از انقلاب، مسکن مهر بود که با اجرای آن، ساخت تعداد زیادی واحد مسکونی در شهر و روستا در دستور کار قرار گرفت.

این پروژه طیف قابل توجهی از مردم طبقه متوسط جامعه را دربر داشت و جوانان را تا حد زیادی امیدوار کرد که اصلی‌ترین مساله زندگی مشترکشان که تهیه محل سکونت بود، حل خواهد شد. دولت قبل در این زمینه رویکرد حمایتی داشت، اما این طرح هم با ایراداتی همراه بود که نمی‌توان از آن اجتناب کرد. مثلا واحدهایی از مسکن مهر در برخی مناطق ساخته شده که بیش از نیاز آنجاست و متقاضی ندارد. البته باید این ایرادات رفع شود و نمی‌توان آن را کنار گذاشت چون هزینه زیادی صرف شده و اصلاح آن به‌صرفه‌تر از تخریب خواهد بود.

زمانی که این طرح قرار شد اجرا شود، بررسی‌هایی صورت گرفت که نشان می‌داد حدود 85 درصد این طرح موفق خواهد بود و نیاز طبقه متوسط و پایین جامعه را برطرف می‌کند. این همت بزرگ و کار عمرانی گسترده که نیاز جامعه را برطرف می‌کرد، باعث شد تا صنعت ساختمان رونق بگیرد و بحران مسکن را در کشور ما تا حد زیادی حل کند، اما با تغییر مدیریت‌ها، مسکن مهر تبدیل به نقمت شد و مشکلات بسیار زیادی را برای متقاضیان به وجود آورد. افرادی هم که امیدوار بودند از طریق این حمایت اساسی دولت، صاحبخانه شوند متاسفانه اکنون ناامید هستند و برخی از آنها واحدهایشان را تحویل نگرفته‌اند. البته در این میان وعده و وعیدهایی داده شد مبنی بر این‌که طرح جایگزینی با رفع اشکالات طرح مسکن مهر ارائه شود، اما عملی نشد. همچنین قول داده شد پروژه مسکن مهر در دولت یازدهم تکمیل شود، اما اکنون در دولت دوازدهم هستیم و هنوز به پایان نرسیده است.

به نظر می‌رسد اعتقاد به این موضوع که مسکن باید به عنوان یک تکلیف قانونی و وظیفه ذاتی دولت ـ که در قانون اساسی هم آمده ـ در دستور کار قرار بگیرد، وجود ندارد. دولت اگر نمی‌خواهد مسکن مهر را که به نام دولت نهم و دهم است به پایان برساند، طرح‌هایی را به آن اضافه کند و نام طرح را تغییر دهد و فقط مردم را مهم بدانند. اخیرا برای اتمام مسکن مهر، کارهای زیادی در بدنه دولت انجام شده، اما هنوز همکاری بین دستگاه‌ها برای به پایان رساندن این پروژه مشاهده نمی‌شود و همین امر باعث شده تا هزینه‌های تکمیل مسکن مهر هر روز افزایش یابد./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات