۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۵۳۳۵۲۴
امام جمعه تبریز:

کتاب میراث ماندگار و با ارزش است

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: کتاب میراثی ماندگار و پدیده ای شکوهمند و با ارزش است که فرهنگ ها و تمدن های گذشته و حال به واسطه آن ماندگار شده اند.
آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز و نهمین نمایشگاه مطبوعات استان با اشاره به این‌که میزان مطالعه در کشور در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بسیار کم است، اظهار داشت: میزان مطالعه در کشور شایسته مملکت اسلامی نیست.
وی با بیان این‌که ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند اهتمام همه متولیان فعال در این عرصه است، خاطرنشان کرد: باید به واسطه راهکارهای ابتکاری و خلاقانه مردم را به خواندن کتاب و نشریه دعوت کنیم، ارتقای سطح آگاهی و دانش جامعه در ارتقای سطح مطالعه مردم است.
امام جمعه تبریز با اشاره به نقش فضای مجازی در کاهش سرانه مطالعه خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته که فضای مجازی در آنها بسیار رشد یافته، به دلیل فرهنگ سازی مناسب همچنان سرانه مطالعه درصد قابل توجهی دارد؛ از این رو باید در کشور ما نیز با استفاده از از ابزارهای مختلف این فرهنگ را نهادینه کنیم.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه اظهار کرد: درباره اهمیت و نقش کتاب و کتابخوانی همین بس که تمام ادیان آسمانی از طریق کتاب جادوانه مانده اند و هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده است چرا که همه فرهنگ ها کتاب آغاز شده و رشد می کنند.
وی تصریح کرد: در این میان آیین مقدس اسلام بیشترین بهره ها را از کتاب برده است، چرا که پیامبر عظیم الشأن اسلام نیز رسالتش را با فرمان خواندن، از سوی خداوند آغاز کرده اند و در همین فرهنگ مقدس، خداوند به قلم سوگند یاد می کند و معجزه آخرین فرستاده اش را یک کتاب قرار داده و در آن کتاب یعنی قرآن مجید، اهمیت زیادی به کتاب و کتابخوانی داده شده است.
امام جمعه تبریز ادامه داد: در قرآن کریم بیش از 400 بار به کتابت و مکتوب اشاره شده و بنابراین آیین اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی در زمین است. ارزش خواندن و مطالعه در صدر اسلام به حدی بود که در پایان جنگ بدر که تعداد زیادی از مشرکین به اسارت مسلمانان درآمدند، اعلام شد که اگر هر یک از مشرکین فدیه بپردازد یا به 10 نفر از مسلمانان، سواد خواندن و نوشتن بیاموزد، آزاد خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تصریح کرد: انسان همانگونه که نباید هر غذایی بخورد، هر کتابی را نیز نباید بخواند؛ کتاب غذای روح انسان است؛ از این رو اگر سالم، نشاط آور و نیرو بخش باشد موجب تعالی انسان خواهد بود، اما اگر مسموم و زیان آور باشد حتی اگر با ظاهری آراسته و دلربا عرضه شود، باید از آن دوری کرد و مواظب باشیم تا دل و دین ما را فاسد نکند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اضافه کرد: گوهرهای نابی در این دریای عمیق معرفت وجود دارد که نه تنها تلاشگران چیره دست باید به آن دست یابند، بلکه همگان باید در این مسیر قدم بردارند. کتاب میراثی ماندگار و پدیده ای شکوهمند و باارزش است که فرهنگ ها و تمدن های گذشته و حال از طریق آن ماندگار شده اند.
وی همچنین گفت: کتاب را باید یکی از زیباترین و مهمترین جلوه های فرهنگی بدانیم و آن را از گرانسنگ ترین پدیده ها و میراث های بشر در عرصه دانش به حساب بیاوریم، حال آنکه شکوه این ارزش را باید در پروردگاری که به قلم آموخت، جستجو کنیم.کتاب در پیشرفت های روزافزون بشر در عرصه دانش، نوآوری و فرهنگ نقش فعال داشته و روابط و تبادل فرهنگی جوامع بشری نیز در پرتو کتاب رونق پیدا کرده است.
گفتنی است، پانزدهمیمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و نهمین نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی از دوم تا هفتم آبانماه جاری از ساعت ١٠ صبح الی ٢٠ در نمایشگاه بین المللی تبریز برپاست./935/پ
۲۰۳/ب۲

 

ارسال نظرات