۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۳۳۶۰۷
استاد حوزه علمیه قم:

برای دفاع از حرم باید اول مدافع حریم شد

حجت الاسلام حائری زاده درباره اهمیت خودشناسی و پرداختن به جهاد اکبر گفت: شهدای مدافع حرم، برای رسیدن به این مقام، اول مدافع حریم بودند تا توانستند مدافع حرم شوند و این همان جهاد اکبر است.
حجت الاسلام محمدحسین حائری زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت‌الاسلام سید محمدحسین حائری زاده، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، سه شنبه شب در مراسم عزاداری دهه اول ماه صفر، مسجد جامع نجف آباد، درباره ضرورت پرداختن به جهاد اکبر با نگاهی به شهدای مدافع حرم گفت: وقتی سخن از حرم به میان می آید، فقط محل های زیارتی ائمه اطهار نیست، القلب حرم الله، قلب انسان یکی از حرم های الهی است.

وی در ادامه افزود: شهدای مدافع حرم، برای رسیدن به این مقام، اول مدافع حریم بودند تا توانستند مدافع حرم شوند و این همان جهاد اکبر است که در شهدای دفاع مقدس نیز شاهد بودیم که قبل از رسیدن به درجه شهادت، اول خودسازی داشتند.

حجت الاسلام حائری زاده درباره بحث حریم ادامه داد: اولین حریم، حریم بندگی است که انسان باید برای رسیدن به این حریم، حریم انسانیت، صداقت، عفت و حیا را داشته باشد و مجالس اباعبدالله، باید مباحث دفاع از حریم مطرح شود، دفاع از حریمی که شهدایی چون شهید حججی پرورش یافته است.

وی با اشاره به برخی ویژگی های بارز این شهید بیان داشت: اخلاص، استقامت و زمان شناس بودن، ویژگی های بارز این شهید است که به فرموده رهبری او را سخنگوی شهدا نام بردند، که اگر در صحنه کربلا، توابینی که بعد از عاشورا برای انتقام به میدان آمدند، به موقع عمل می کردند، هیچ گاه عاشورایی به وجود نمی آمد.

استاد اخلاق حوزه علمیه درباره بحث جهاد نیز خاطرنشان کرد: در نظام دین و پیغمبران الهی چیزی به نام جنگ نداریم، حتی جنگ دفاعی، ما جهاد داریم و در نظام دین در سایه جهاد هیچ گاه چیزی به اسم شکست یا باختن وجود ندارد «فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغالِبُونَ» همین که در دایره خدا آمدید، همین پیروزی است خود حزب الله بودن و در حزب شیطان نبودن، عین پیروزی است.

وی یکی از مراحل جهاد اکبر را شناخت دنیا برشمرد و گفت: برای رسیدن به جهاد اکبر باید زندگی را شناخته باشید و سوالی که در اینجاست که آیا دنیا خوب است یا بد، که در قرآن کریم هم آیات مذمت دنیا وجود دارد هم آیات ترغیب به دنیا، که طبق کلام معصومین اگر دنیا برای به دست آوردن دنیا باشد، هیچ آرامش، نشاط و حتی متاع دنیا به دست نخواهد آمد ولی اگر دنیا برای رسیدن به آخرت باشد، یک زشتی در آن وجود ندارد.

حجت الاسلام حائری زاده ادامه داد: آنچه زینب کبری در مجلس یزید فرمود، «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» همان شناخت دنیا است که وقتی دنیا برای آخرت باشد، سراسرش زیبایی است و آنچه اسلام دستور داده است جهاد با آنانی است که دنیا را برای دنیا می خواهند همان حرفی که یزید و سقیفه زدند و همان حرفی که امروز آمریکا می زند.

وی یکی از حریم های الهی را حریم عفت و حیا بیان کرد و افزود: استکبار همه قدرت هایش را به کار گرفته برای دو چیز غیرت را از مردان بگیرد و حیا را از زنها، و وای به جامعه ای که در آن حیا نباشد، و آنانی که امروز در جامعه با پوشش های غیر اسلامی هستند، طبق یک حدیث قدسی، وقتی حیا نباشد، حرص جای آن را می گیرد و این افراد حرص به خودنمایی دارند که با این وضع در جامعه ظاهر می شوند.

استاد اخلاق یکی از علل از میان رفتن حریم های الهی را جهالت عنوان کرد و افزود: یکی از اهداف قیام عاشورا، مبارزه با جهل بود و حسین قیام کرد تا بشریت از جهالت نجات پیدا کند که کسی که به خودشناسی نرسد، و در جهالت بماند، بالاترین ظلم است و معنای اصلی ظلم یعنی نشناختن خود./1306/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات